Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kaos

Menig
22 Sep 2025
4
0
Har tenkt litt på dette i det siste: de fleste nye boliger i Norge får fortsatt 230 V IT-nett, selv i 2025.
Samtidig ser vi at stadig flere installasjoner – elbilladere, induksjonstopper, varmepumper, vedklyvere, sveiseapparat, trykkluftkompressorer og solcelleanlegg – fungerer bedre (eller enklere) med 400 V TN-nett.

Så hvorfor henger vi igjen?

Noen hevder at 400 V burde vært standard i alle nye boliger for lengst – enklere for elbillading, bedre for effektbalanse og mindre tap.
Andre sier at det er unødvendig komplisert og dyrt å endre, og at IT-nettet fungerer helt fint så lenge installasjonen er riktig dimensjonert.

Jeg er nysgjerrig på hva folk her tenker:
  • Har du erfaring med å bygge nytt hus på 400 V?
  • Er det verdt kostnaden?
  • Hva sier elektrikeren din om det?
  • Og hva tror dere skal til før dette blir “standard” i Norge?

På hytta i Hallingdal får jeg 400V TN-nett, men i hovedstaden bygges kliss nye eneboliger med 230V IT-nett.
Hvorfor innfører de ikke 400V i nye boliger hvor de uansett trekker nye kabler fra hus til nettstasjon?

Årsaken til at det er tilfeldig om du får 3*230V eller 3*230/400V er om boligen ligger i en «eplehage eller i et helt nytt utbygningsfelt. Alle ferske områder bygges med 400V. Å bygge om det gamle er kostbart både for netteier og for huseier. Alle nye hus byges i dag med el-installasjon som er nær opp til 400V TN med tanke på en mulig fremtidig ombygging.

Ad ombygging fra IT til TN:
Alle fordelingstransformatorer må byttes ut. Alle fordelingskabler må graves opp og byttes. Mange i asfalterte og stensatte gater og torg. Gateskap må byttes. Alle stikkledninger til kunder må graves opp og byttes. Alle sikringsskap må bygges om for kundenes regning. Kunders trefaseutstyr må bygges om eller byttes ut.

Nettselskapene har tygd på dette i kanskje 25-30 år uten å komme til noen konklusjon.
Det er ikke umulig, men svært dyrt å endre fra IT til TN i etablerte områder.

Nye områder derimot bygges konsekvent med 400V. Som r.eks hytta i Hallingdal der det kom trafo og strøm ca 2000, men da ble hele hyttefeltet bygget om samtidig fra parafinlamper til el. På gården 700 m lenger nede har de IT siden ca 1945.

Sist redigert:
Jeg mener at for mange moderne boliger vil 400 V TN være et veldig fornuftig valg, særlig i nye felt med høy effektbruk og fremtidsrettede installasjoner. Samtidig er det ikke “one size fits all” — det finnes boliger hvor 230 V IT-nett fortsatt er fullt tilstrekkelig, og hvor kostnadene ved overgang til 400V TN ikke lar seg forsvare.

DSB har bedt NEK om å utrede en standard til å ombygge IT nett til TN-C-S, som åpner for muligheten til å ha både 230V og 400V.
Når og hvordan løsningen blir er til å spekulere enn så lenge.

@Installatøren. Poenget er at dette ikke er noe valg kunden har, dette er bestemt av hva som allerede er gravd ned i gata. Dvs 230V om du bygger splitter ny bolig i eplehagen til bestemor som bygde i 1930 og fikk IT. Derimot, hvis du fikk tomt i et nybyggerområde hvor det ikke er hverken vei, vann, kloakk eller el-kabel, da får du 400V TN.
Problemet som netteier diskuterer er: Hva gjør vi md alle gamle villastrøk?

De sies at Saudi Arabia har satt igang ombygging fra US 2*110V bifase til 400V TN. De regner med at det vil ta 30 år før de er ferdige.

Montro hva det hadde betydd I praksis for den enkelte....

Alt av jordfeil vil jo bli mer kritisk, det lar seg jo ikke gjøre å drifte et TN-nett med jordfeil. Nå er dette er mindre problem i litt nyere anlegg med jfb, men det er nok ganske mye jordfeil totalt sett.

Ellers vil jo alt av trefas måtte gjøres om, spørsmålet er hvor mange prosent som vil påvirkes. For vår del vil varmepumpen måtte fikses, varmeelementet I den er koblet som 3x230.

Utover det er det vel bare samleskinne og måler som må byttes?

@Installatøren. Poenget er at dette ikke er noe valg kunden har, dette er bestemt av hva som allerede er gravd ned i gata.

Takk for opplysning, men det er jeg klar over. :)

Hvis man skulle velge en overgang fra IT til TN vil det etter min mening være mest fornuftig å starte med å sørge for at alle (med få unntak) nyinstallasjoner blir utført som 400V TN.

Vel, tror ikke de setter opp nye trafokretser på IT - men de fleste nye installasjoner skjer nok på eksisterende trafoer?

Om man skulle legge opp nytt distribusjonsnett for hver nye installasjon så kan det bli dyrt...

• Har du erfaring med å bygge nytt hus på 400 V?
  • Er det verdt kostnaden?
  • Hva sier elektrikeren din om det?
  • Og hva tror dere skal til før dette blir “standard” i Norge?

Slik jeg ser det:
- Det er knapt forskjell i kompleksitet eller kostnad mellom å bygge for 230 eller 400 innomhus. Enkelte andre komponenter i sikringsskapet og blå N-leder. Litt annerledes på 3-fasekurser.
- Det er minimalt høyere kost. Vanligvis monteres nye hus nær opp til TN standard uansett..
- Som nevnt, en følger TN praksis så langt det går uansett. Å bygge om et nyere hus fra IT til TN er grovt sett å få inn ny stikkledning, bytte hovedsikring (OV) , overspenningsvern og fordelingsskinner. Laske om ev 3-faselaster.
- Standard? Tja. Det er et ønske, men alle ser at det utenom huset blir dyrt. Jeg tror det sitter langt inne.
Det har vært diskutert utendørs transformatorer slik at huset er 400V TN selv om det er IT i gata. Trafo koster og har tap, så det frister bare så der. Enkelte har dog trafo for elbillading. Er du så heldig å ha en ZOE, så forlanger den TN. Derfor drar de rundt på «bøtta» (trafo) .

Alle fordelingskabler må graves opp og byttes. Mange i asfalterte og stensatte gater og torg. Gateskap må byttes. Alle stikkledninger til kunder må graves opp og byttes. Alle sikringsskap må bygges om for kundenes regning. Kunders trefaseutstyr må bygges om eller byttes
Hvor har du dette fra? Det stemmer jo ganske enkelt ikke.

En stor andel av kabler i bakken i forsyningsnettet kan brukes til 400v.
Hcorfor skulle de byttes?
Ikke far med villedning det blir bare tull.
Fordelingsskap kan normalt svært enkelt bygges om.
Sikringsskap og inntak hos forbrukere må bygges om men det er slett ikke sikkert at kunden må betale. Kanskje staten eller netteier.
Trefaseutstyr må gjøres om, det er riktig.

Sist redigert:
det som ligger i bakken er nå en ting, men her i området jeg bor. så går 99% i luft. og alt av dette er 3-leder EX.

mange mil med kabel som må byttes :)

så selvom jeg også skulle ønske jeg hadde 400v så blir det nok med ønsket. har ikke 3fas heller :)

En stor andel av kabler i bakken i forsyningsnettet kan brukes til 400v.
Hcorfor skulle de byttes?
Ikke far med villedning det blir bare tull.
Jeg har 250 m til fordelingstrafo, jordkabel 3-fase. Det samme har alle mine naboer, noen mindre enn 250m noen lengre. Standard har vi alle 3*63A OV, IT. All kabling ut fra trafo er med 3 linjeledere. Jeg har 3-faseutstyr. Hvordan vil du bringe 3-fase 400V fra ny fordelingstrafo til meg på dagens IT-kabling og slik at jeg fortsatt kan bruke 230V lyspærer og kjøleskap?
Med «forsyningsnettet» mener du kanskje mating av primærsiden av fordelingstrafo? Den kan jo fortsatt være IT jfr at alle kraftlinjer jeg har sett har kun 3 ledere, ikke 4 selv om lokalområder i fordelingsnettet er TN.

Jeg installerer masse 400v anlegg.
Alle, jeg gjentar alle anleggene jeg har vært borti har trefase kabel inn til inntak eller TKS skap. Alle.

Enten kabelen er en gammel PFSP eller TFXP eller noe annet er det enten 3x16+j eller tykkere, eller 4G25 eller tykkere.
De er helt rette kablene til å forsyne anlegg med 400v.

I normale fordelingsskap til netteier er eneste forskjellen merking av jordskinna evt PEN-skinna.

Da velger netteier riktig klistremerke.
Klistremerke er eneste forskjellen i nyere fordelingsskap.

Joda, men det må jo gjøres på hele trafokretser av gangen - så litt styr blir det jo?

Som sagt tror jeg det er ganske greit å få til, eneste er endel litt ekle trefas-laster som enten må få trafoer eller laskes om. Hva som er forskjellen rent fysisk på nibe sine 3*230 og 3*400 er jeg litt usikker på, men mistenker at man må bytte noe kontrollerkort kanskje.

Inn til mitt hus går 3*16+j 3*230V IT
Til hytta 3p + PEN + copperweld blanktråd, 230/400V TN
Hvordan får jeg inn en PEN-leder til huset uten å bytte kabel?

Vi får se hva NK 350 kommer fram til...
Jeg blir overrasket om de ikke går for å bruke skjerm på gamle jordkabler som PEN-leder.

Gamle AK 12 eller var det 14 åpnet for det mener jeg å huske.
Er det 4G ettellerannet så er det ikke noe tema. Grønn blir PEN.
Skal til bare noen varv med blå tape så er den kabelen i boks..

3*63A IT => 26 kW
3*32A TN => 22 kW

Ved å kjøre 400V TN med 63A sikringer kan en teoretisk få opp mot 63 A i kabelens skjerm om denne brukes som PEN. Jeg vet ikke om det er ok? Om en i TN reduserer sikringen til 32A, så vil tilsvarende worst case PEN strøm bli 32A. Med 32A kan det bli litt blunder med heftig billading.

Som du nevner, vi får se hva NEK kommer frem til.

Webinar om ombygging fra IT til TN (for spesielt interesserte)
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Ja — jeg mener at 400 V trefase burde vurderes som standard for nye boliger med fremtidsrettede installasjoner.

Men det er ikke uten forbehold: for enklere boliger eller boliger med lave effektbehov vil gevinstene være små.

Det handler om å gjøre riktig valg ut fra behov, og å sikre at infrastrukturen er på plass.