Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Volvo

Korporal
28 Jun 2025
7
5
Mens jeg satt og skrev på et innlegg i en helt annen tråd som handler om tørr luft i eneboliger med balansert ventilasjon, så kom jeg til å tenke på at dette er en diskusjon jeg gjerne skulle tatt i en separat tråd. Så derfor spør jeg her:

Er det mulig å bygge nytt hus i 2025 uten balansert mekanisk ventilasjon?

Vi skal skille ut tomt ved siden av det gamle uten mekanisk ventilasjon og bygge nytt moderne hus.
Det er vel krav om balansert ventilasjon i et hus på 250m2, så vi får vel ikke noe valg?
Jeg hadde sterkt vurdert å bygge uten dampsperre og erstattet det med en pustende duk ala Tyvek og kjørt naturlig lufting gjennom vinduer og ventiler.
Men, det går vel ikke i 2025?

Tek stiller krav til utskiftning av luft og energibruk, se https://www.dibk.no/byggtekniske-omrader/sporsmal-og-svar-om-inneklima

Så, hvis du lager deg en løsning med masse isolasjon, avtrekksvarmepumpe som forer vannbåren varme, etc så er det ingenting som hindrer deg i å trekke iskald luft inn gjennom ventiler og vegger på gamlemåten. Men det er garantert minst like dyrt og man må som sagt skifte ut lufta, noe som sikkert medfører utfordringer med tørr uteluft også uten balansert ventilasjon.

@oddbjoh,
Jeg snakket akkurat med en bekjent som har bygget et bolighus i 2024.
Det er på 200kvm og utført i laft.
Der er det ingen balansert ventilasjon. Hvordan kan det ha seg?

Jeg spør ikke for å kverulere, men forsøker bare forstå eventuelle unntak fra f.eks. TEK.

Slik jeg har forstått oppstår det tørr luft innendørs pga kald luft varmes opp og den relative luftfuktigheten blir lav innendørs?

Det samme vil skje i hus med naturlig ventilasjon, men det er gjerne ikke like stort volum luft som ventileres med naturlig ventilasjon?

Ikke uvanlig å stenge igjen ventilasjonsluker over vindu når det blir kaldt ute. Kan gi kondens og bygningskader og helseskade går det langt nok.

Ved balansert ventilasjon, kan en redusere utskifting av luft noe for å redusere ubehag med tørr luft? Benytte luftfukter kan også hjelpe?

Den store fordelen med balansert ventilasjon er å bruke på nytt energien i luften som skiftes ut.