Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bjella

Korporal
11 Jun 2025
6
1
Holder på med oppussing av kjøkken.
I morgen skal vi ha en snekker på stedet som skal sette opp en vegg.
Neste uke kommer elektriker og en rørlegger.

Må en av oss være der hele tiden?
Eller kan vi overlate nøkkel til håndverker og dra på jobb?
Er det trygt å la snekker, elektriker og rørlegger få fri tilgang til huset?
Er dere hjemme mens dere har håndverkere på besøk?

norske byggeklosser.jpg

dere trenger ikke å være der

det er som regel trygt å overlate nøkkel til håndverker. de aller aller fleste er ærlige or redelige folk

Ja, jeg er alltid hjemme når vi har håndverkere i hus.
Sjeleglad for at jeg tok hjemmekontor når entrepenør jobbet på badet, hadde jeg ikke vært hjemme og passet på hadde det rast sammen og/eller hatt vannlekkasje. Der var det masse å passe på, de prøvde mye unnnasluntring på ting som ikke ville være synlig, det tok ikke mange timene etter de startet at jeg skjønte at her må jeg passe på (nesten som å sitte barnevakt).

Ellers så sier jeg til håndverkere at jeg vil være på kontoret hvis de lurer på noe og så svipper jeg innom i ny og ne bare av nysgjerrighet til å se hvordan arbeidet går.

Ingen får rusle fritt i mitt hus uten barnevakt.
Tenk så kjedelig om du f.eks. lar rørlegger rusle rundt med egen nøkkel, han låser seg ut, du kommer hjem og ser at tv, stereo og våpenskap er borte. Det blir bare jævlig ubehagelig for alle involverte.

Ja, det er vanlig og som regel trygt å la seriøse håndverkere få fri tilgang, særlig ved større prosjekter. Sjekk at firmaet er godkjent og har gode referanser, rydd bort verdisaker og avtal gjerne faste oppdateringer. Vær hjemme første dag om du vil bli trygg, men de fleste lar håndverkerne jobbe alene etter det.