Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Qwerty

Korporal
27 Feb 2025
5
2
Hei forumet.

Vi har en stor solrik vestvendt, slakt skrånende gressplen, på 6-7 mål som jeg har planer om å konvertere til en produktiv frukthage.
For noen år siden plantet jeg en solid og tykk bøkehekk langs tre av tomtens fire sider, kun for å skape en lun vokseplass.
Planen er å plante 16 av hvert slag, totalt 64 trær.

Dessverre holder vi til i herdighetssone H5 og vi sliter med å finne gode Eple-, Pære-, Plomme- og Kirsebærtre som trives godt.
H4 overlever, men man kan se at de ikke trives optimalt, selv om jorden er god, næringsrik og det er tilgang på vann.

Vi er derfor på jakt etter spesifikke Eple-, Pære-, Plomme- og Kirsebærtre som trives i herdighetssone H5.
Innspill mottas med stor takknemlighet!

3a416e6b56bb351377ce50e0b08ff45b.jpg

• Like
Reaksjoner: Kranglefanten
Vi har fire Opal plommetre og de er H5.
Robuste trær og motstandsdyktige mot vær, vind og frost. Utvikler solide røtter.

Hageglede - Plommetre ‘Opal’ i 10L-potte

Hos oss er dette noen virkelig deilige tre å ha stående i hagen.
Bærer rikelig med middels store, veldig søte, plommer med flott mørk dyp rød farge.
Saftige og gode, spesielt når de spises rett fra treet. Egner deg svært godt til sylting.
Anbefales!

Opal er en av våre fremste plommesorter, kjent for sin rundoval form og tiltalende rødfiolette farge.
Dette er en tidligbærende sort som modner mot slutten av august.
Treet selv er robust og relativt hardført, og vokser ikke til å bli særlig stort.
Opal kommer raskt i bærproduksjon og er meget produktiv, noe som gjør den til en populær sort.

Den er selvfertil og fungerer godt som en pollensort.
Denne friske plommesorten tilpasser seg godt til norske forhold.
For optimal vekst og fruktproduksjon, trives Opal best i næringsrik, godt drenert jord.
Trives i solrike forhold.

visi119785-32OPAL3CO-600x600.jpg jope03238-32OPAL3CO-600x600.jpg

Jeg ville ha tatt en titt på denne siden, og sortert på herdighet. Har brukt den før for å finne informasjon og det er en rikholdig katalog liste med maks 500 treff, så du må derfor filtrere for å finne det du ønsker, og f.eks. søke på familienavnet til det du er ute etter. Her "malus" for epletrær:

https://planter.bjorkan.no/?type=tre&navnesok=malus

• Love
Reaksjoner: Qwerty
Jeg har Vill plommer, saftige rød brune, og epletre, - Tror det er Katja, jeg trodde det var dødt men har gitt epler flere år på rad.

Står nordvendt i Rogaland, mot sjøen i luftlinje.

Tidligere eier grafte ned møkka her og kastet urinen her fra gammelt av. Så de trives som fy.

Jeg gir de litt gjødsel om våren.