Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

EOD

Fenrik
14 Mar 2025
27
18
Skal straks i gang med å etablere kjellerleilighet. Har hatt arkitekter på besøk som skal ta seg av søknader mv, og venter på gravemaskin fra kina.

Huset er er en vertikaldelt tomannsbolig fra slutten av 50-tallet. Det er ikke etablert drenering. Jeg skal grave ut kjeller, legge pukk, isolasjon og støpe nytt gulv. Samtidig ønsker jeg å etablere drenering, og trenger da noen innspill på planen her.

Se bilde nedenfor:
1767952507509.png
Planen er å grave ut nederst på bilde først, her skal jeg inn med ny inngang i midten av veggen (hvor jeg også skal inn med gravemaskin og grave ut. Jeg vil da først grave ut den siden nederst, og passe på at den ligger lavt nok til at jeg kan legge innvendig drensrør fra toppen av bildet, med fall ned mot bunnen av bildet. Drenskum etableres nederst til høyre i bildet. Er dette fornuftig? Eventuelt noe jeg må/bør tenke på?

Kult prosjekt og kult at du deler her!
Tenker du undergrave hele langsiden på nedsiden + dreneringskummen først?
Altså at mesteparten av gravejobben først utføres fra utsiden?

Dette er en ganske stor jobb, som ved fullføring vil gi et supert utbytte, både praktisk og økonomisk!

• Like
Reaksjoner: EOD
Kult prosjekt og kult at du deler her!
Tenker du undergrave hele langsiden på nedsiden + dreneringskummen først?
Altså at mesteparten av gravejobben først utføres fra utsiden?

Dette er en ganske stor jobb, som ved fullføring vil gi et supert utbytte, både praktisk og økonomisk!
Til høyre i bildet kommer nytt tilbygg (eksisterende skal rives).

Tanken er derfor å grave ut nederste kortside først, samt inni kjelleren og kanskje øverste venstre hjørne, slik at jeg får lagt drensrør under gulvet og opp til øvre kortside. Her kommer også vann/avløp inn, som igjen vil være styrende for hvor dypt jeg ønsker å grave (vil helst unngå pumpe). Jeg tenker at når jeg vet hvor langt ned jeg kan legge drensrør, så er det enkel matematikk å finne riktig kotehøyde (fall per m gange antall meter fra oppsiden til nedsiden.

Planen er så å grave ut kjeller og grave ut til nytt tilbygg, pukk, isolasjon og støp i kjeller og nytt tilbygg, for så å fikse drenering i de siste tre sidene.

Avventer tilbakefylling på nedre høyre hjørne (ved drenskum) til drenering er lagt rundt hele (min del av) huset.

Ohh..Spennende!!
Hva er det du har på vei i posten?
Noe spennende? Pris på graver og pris på frakt?
Venter på en Vota 12, med kubota D722 og breddbare belter, pluss en del tilleggsutstyr, samt en minidumper.

Har regnet meg frem til at jeg havner på ca. NOK 130.000 ferdig levert på adresse i Rogaland.

• Wow
Reaksjoner: Fantomtegningen
Har regnet meg frem til at jeg havner på ca. NOK 130.000 ferdig levert på adresse i Rogaland.

Hvis dette er utstyr som holder et minimum av kvalitet, så er det ikke noe å si på prisen i hvertfall.
Hvordan er tilgangen på deler på disse maskinene?
Kjenner det klør i havesyken :)

• Like
Hvis dette er utstyr som holder et minimum av kvalitet, så er det ikke noe å si på prisen i hvertfall.
Hvordan er tilgangen på deler på disse maskinene?
Kjenner det klør i havesyken :)
Å få fatt i deler til en Kubotamotor skal i alle fall være helt uproblematisk. Ellers har de visst delelager i Italia blant annet. Krysser fingrene for at maskinene overlever prosjektet i alle fall.

• Like
Reaksjoner: Saftblanderen
@EOD , dette virker som et ambisiøst prosjekt!
Er det slik at du skal grave ut og understøpe rundt hele runnmuren?
Det er vel ikke slik at dagens grunnmur går dypt nok til å romme en fullverdig etasje?

Utfordringen blir nok å få ut massene og komme dypt nok med drensrørene.
For mange år siden gjennomførte jeg et slikt prosjekt og da måtte jeg bestemme meg om jeg skulle støtte opp hele huset på 3 h-bjelker av jern, eller undergrave små seksjoner av gangen. Det endte med at jeg understøpte små deler (3 meter) til jeg til slutt hadde tatt alt.

Kult prosjekt.

• Like
@EOD , dette virker som et ambisiøst prosjekt!
Er det slik at du skal grave ut og understøpe rundt hele runnmuren?
Det er vel ikke slik at dagens grunnmur går dypt nok til å romme en fullverdig etasje?

Utfordringen blir nok å få ut massene og komme dypt nok med drensrørene.
For mange år siden gjennomførte jeg et slikt prosjekt og da måtte jeg bestemme meg om jeg skulle støtte opp hele huset på 3 h-bjelker av jern, eller undergrave små seksjoner av gangen. Det endte med at jeg understøpte små deler (3 meter) til jeg til slutt hadde tatt alt.

Kult prosjekt.
Jeg håper å slippe å understøpe. Det er opprinnelig like under 2m takhøyde. Naboen har også gravd ut kjelleren tidligere, og mente at grunnmuren gikk et stykke ned.

Jeg planlegger å grave ca. 50-60cm ned, fylle på med 10cm pukk, 10cm isolasjon, og 8cm betong.

Må se hvor dypt grunnmuren ligger før jeg legger en endelig plan.

Jeg tror det skal gå relativt greit å få ut massene med gravemaskin og minidumper (60cm, ca. 35kvm), men jeg er litt bekymret for ventilering av eksos mens jeg jobber der nede
Tenkte å kjøpe noe sånt: https://www.staypro.no/vvs-innendor...sirkulasjonsvifte-viftediameter-50-cm-3086512

Og la denne stå i ett av vinduene, med gjennomtrekk.

men jeg er litt bekymret for ventilering av eksos mens jeg jobber der nede
Tenkte å kjøpe noe sånt: https://www.staypro.no/vvs-innendor...sirkulasjonsvifte-viftediameter-50-cm-3086512

Aiai, vær forsiktig.
Dette er en ganske velkjent måte å ende et liv, så du må være snill og være forsiktig så du ikke uforvarende ender i en grufull statistikk.
Vifte i vinduet er helt topp, men jeg ville supplert det med et fleksibelt eksosrør i et varmebestandig materiale som du får i mange ulike diameter.
Klemt det rett på eksosrøret. skjøtet flere sammen og hengt de opp i taket. Ført det utenfor grunnmuren. På utsiden ville jeg satt en liten vifte på enden av røret som trekker eksosen ut. Ikke vakkert, og viften ville nok kun holdt i noen uker, men et eksosavsug kan redde liv.

Problemet med eksos inne i en kjeller er at du ikke merker det - før det er for sent.
Uansett bør dere være 2 tilstede under en slik jobb, i tilfellet en besvimer.

fleksibel eksos rør.jpg

• Like
Aiai, vær forsiktig.
Dette er en ganske velkjent måte å ende et liv, så du må være snill og være forsiktig så du ikke uforvarende ender i en grufull statistikk.
Vifte i vinduet er helt topp, men jeg ville supplert det med et fleksibelt eksosrør i et varmebestandig materiale som du får i mange ulike diameter.
Klemt det rett på eksosrøret. skjøtet flere sammen og hengt de opp i taket. Ført det utenfor grunnmuren. På utsiden ville jeg satt en liten vifte på enden av røret som trekker eksosen ut. Ikke vakkert, og viften ville nok kun holdt i noen uker, men et eksosavsug kan redde liv.

Problemet med eksos inne i en kjeller er at du ikke merker det - før det er for sent.
Uansett bør dere være 2 tilstede under en slik jobb, i tilfellet en besvimer.

Vis vedlegget 3435
Takk for godt tips! Jeg tenker også å ha en co-måler. Jeg har en Airthings wave plus, men den måler ikke er co så vidt jeg kan se?

Min Airthings Wave Plus måler ikke eksos direkte.
Wave Plus har etter hva jeg ser sensorer for radon, CO₂, VOC/”luftbårne kjemikalier”, temperatur, luftfuktighet og lufttrykk.
Den har ikke sensor for de typiske “eksos-gassene” som karbonmonoksid (CO) og NOx, og heller ikke partikler (PM) – derfor kan den ikke brukes som en sikker eksos-varsler.
Hvis du faktisk vil overvåke “eksos”, bruk en dedikert CO-varsler.

• Like
Etter mye om og men er maskinene visstnok straks på båt fra Kina. Bør vel være her innen starten av juni. Har uansett ikke særlig tid til å holde på før i midten av juli, så det passer ypperlig!

• Like
Reaksjoner: Saftblanderen