Jeg har sett en del på dette selv, og kort sagt finnes det ikke én “riktig” dybde som passer alle.
Hvor dypt man må bore avhenger av hvor mye varme huset ditt trenger, hva slags berggrunn du har under tomta, og om du treffer på grunnvann eller ikke.
Det man kan si ganske sikkert, er at når du kommer ned 10–20 meter under bakken, så er temperaturen stabil året rundt.
Derfor er det først og fremst borehullslengden (antall aktive meter i fjell) som avgjør hvor mye energi du kan hente ut.
For en vanlig enebolig havner man ofte et sted mellom 150 og 250 meter.
Mange prosjekter legges rundt 200 meter, men noen steder holder det med mindre – andre steder trenger man mer.
En ting som er verdt å huske på: Det koster relativt lite ekstra å bore noen meter mer når riggen først står der.
Det kan gi både litt ekstra sikkerhet og bedre drift av varmepumpa på sikt.
Jeg har hørt flere som angrer på at de ikke tok 20–30 meter ekstra da de først hadde sjansen.
Hvis du vil ha et skikkelig svar for akkurat din tomt, er det lurt å få gjort en enkel test eller i det minste snakke med brønnborer som kjenner området.
Bergtypen varierer mer enn man tror, og det gjør stor forskjell på hvor mange watt du kan hente ut per meter.
Jeg ville personlig lagt meg på minimum 150–200 meter, og heller bore litt dypere hvis du er i tvil.
Da har du reserve, og varmepumpa slipper å jobbe unødvendig hardt.