Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Yalla

Sersjant
5 Feb 2025
17
6
Vi er mye på visning om dagen sammen men poden.
Budsjettet er begrenset og arbeidslysten er (overdrevet) stor, så det går stort sett i oppussingsobjekter.
Det betyr at man må akseptere litt av hvert, men så lenge prisen er lav er det håp :)

Endelig har poden funnet "drømmeobjektet" og budrunden starter så snart siste annonserte visning drar i gang.
Drømmeobjektet er helt ok etter min mening, men det er joe jeg stusser veldig på i dette huset.

Det er selvsagt benyttet MYE strietapet i dette huset, og jeg gleder meg virkelig til å hjelpe til med å fjerne strie som er sauset fast med 100 lag maling gjennom 20 år.
Not so much!

I samtlige rom, på samtlige vegger, er det blindlokk etter blindlokk.
Gjerne i kombinasjon med en dobbel stikk. Ofte står blindlokkene alene.
Mange 20-50cm over gulv, andre i "navelhøyde".

Er det noen som har ide om hva dette er for noe, eller hva dette kan skyldes?
Et helt ordinært bolighus beliggende litt på landsbygda.

Totalt snakker vi om 32 steder rundt i huset hvor "noe" er blindet av med 1, 2 eller 3 lokk i en klynge.
Jeg spurte nåværende huseier og eiendomsmegler på visning, men de hadde ikke peiling på hva det kunen være.

La oss si at det under blindlokkene er kabler som er terminert i en sukkerbit, wago, teip eller liknende, er det da lov å gipse det inn og få det vekk?
Eller må slik ubrukelig elektrisk anlegg koples helt fra?

Her er et knippe av herlighetene jeg fant i kjellerstuen, altså i ett enkelt rom 🙈

deksel3.jpg deksel5.jpg deksel2.jpg deksel1.jpg deksel4.jpg

Totalt snakker vi om 32 steder rundt i huset hvor "noe" er blindet av med 1, 2 eller 3 lokk i en klynge.
Jeg spurte nåværende huseier og eiendomsmegler på visning, men de hadde ikke peiling på hva det kunen være.

La oss si at det under blindlokkene er kabler som er terminert i en sukkerbit, wago, teip eller liknende, er det da lov å gipse det inn og få det vekk?
Eller må slik ubrukelig elektrisk anlegg koples helt fra?

Her er et knippe av herlighetene jeg fant i kjellerstuen, altså i ett enkelt rom 🙈

Vis vedlegget 2735 Vis vedlegget 2737 Vis vedlegget 2733 Vis vedlegget 2734 Vis vedlegget 2736
Dette virker jo ikke for at det er faglærte som har drevet her gitt..

men nei. du kan ikke gipse inn kabelskjøter etc.

slik som dette ser ut så ville jeg nok fått noen med fagkompetanse til å ta en kikk, eller beregne kostnaden ved å gjøre opp igjen alt fra scratch

Dette er ikke et normalt antall blind lokk i en normal leilighet.
Både selger og eiendomsmegler har en stor egeninteresse i å forklare eller avdekke hva dette er for noe.
Hva med å ringe eiendomsmegler og be om at du kan komme på befaring med en lokal elektriker.

Hvis dette er en kåk du virkelig kan tenke deg å kjøpe, så er det mest sannsynlig en fornuftig bruk av 2-3000 kroner.

• Like
Reaksjoner: Kriminiminell
Kan jo hente opp denne "gamle" tråden og gi en liten oppdatering.

Poden endte opp med å kjøpe huset.
Prisen ble "lav" i form av 500k under takst.
Taksten var vel rundt 3,5 Mill og han endte på 2,95 mill.

Det første vi gjorde var å rive alle innvendige vegger, gulv og tak ned til stenderverket.
Da ble vi kvitt 1, 2 og 3 lag med gips, spon, osb og korea-panel på vegger og i tak.
Det ga også en fin mulighet til å få inspisert isolasjon og dampsperre, som stedvis var mangelfull og andre steder fraværende.
Fint å få skiftet litt isolasjon, ny dampsperre og lagt nye gipsplater. Nok om det.

Mer relevant for denne tråden:
Når alle deksler, plater og blindlokk og veggplater var fjernet ble det avdekket et HELT SINNSYKT opplegg med kabler, rør og kontakter.
Vi besluttet å kontakte elektriker som tok en kikk og han måtte bare smile.
Han gikk over det hele og koblet fra alle rør, kurser og bokser som ikke hadde noen meningsfull funksjon.
Når alt var demontert snakker vi 1 helt stappfull varehenger (180x320x50).

Ble litt nysgjerrig, så jeg har snoket litt i husets historikk.
En singel gammel kar, tidligere svakstrømsmontør, radioamatør med en forkjærlighet for DIY-elektro hadde bodd i huset i 35 år før sin død.
Her var det kjørt 230V over nettverkskabler, termostater i øst og vest, antennekabler av ulike dimensjoner, overvåkningskameraer, (gode gamle) SCART-ledninger fra kjeller til loft (av ulike årsaker). Ringeknapper og ringeklokker på kryss og tvers.

Elektriker tok 7.000,- for jobben - og det var verdt hver eneste krone.
Jeg tror vi kan konstatere at bak samtlige blondlokk var det meningsløse kabler og opplegg.
Flere steder var det brannfarlige og speningssatte kabler som måtte fjernes.

Lærdommen vi tar med oss er at slike objekter kan man KUN kjøpe hvis prisen er riktig og det er nok penger til en total nedskrelling til skjellettet.

Mer relevant for denne tråden:
Når alle deksler, plater og blindlokk og veggplater var fjernet ble det avdekket et HELT SINNSYKT opplegg med kabler, rør og kontakter.

Ble litt nysgjerrig, så jeg har snoket litt i husets historikk.
En singel gammel kar, tidligere svakstrømsmontør, radioamatør med en forkjærlighet for DIY-elektro hadde bodd i huset i 35 år før sin død.
Her var det kjørt 230V over nettverkskabler, termostater i øst og vest, antennekabler av ulike dimensjoner, overvåkningskameraer, (gode gamle) SCART-ledninger fra kjeller til loft (av ulike årsaker). Ringeknapper og ringeklokker på kryss og tvers.
Gamle hus er de gamles hobbyprosjekter, om de var utdannet eller ei. :)
Har hørt mange historier fra broren da han jobbet som elektriker hos privatkunder, du måtte nesten alltid ha AUS-verktøy og fullt verneutstyr når en jobbet hos spesielt eldre for "Det var ikke så nøye", "ledning er ledning" eller "Det har ikke brent ned enda etter 13 år!". :D

Godt dere fant ut av det og at dere fikk en tålig god pris fra elektriker til å fiske ut alt.

• Like
Reaksjoner: UbiquitiFanBoi