Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Hanssen

Menig
3 Jul 2025
3
0
Hei dere,
Jeg har en leieboer i kjelleren som også disponerer en garasjeplass i min dobbeltgarasje.
Han har nå kjøpt seg el-bil. Selv kjører jeg en bil som benytter diesel.
Leieboer har et ønske om å lade sin el-bil i garasjen og ønsker montere en Easee Charge Max og en modell han kaller 32A ladeeffekt.
Alt dette skal han selv besørge og bekoste.

Så til det han mener jeg må bekoste og besørge.
Han mener at jeg har en-fase strøm fra hus til garasje og 32A overføringskapasitet fra hus til garasje.
Problemet er at han mener jeg kun har en-fase strøm mellom de to byggene og at jeg som huseier må bekoste og besørge tre-fase strøm.

Hva er dette og hvordan foregår en slik oppdatering av strømnettet mellom to bygninger på min eiendom?
Er dette en kostbar affære og hva sånn cirka kan jeg regne med av kostnader?

For min del fungerer dagens opplegg helt fint og det har det gjort helt siden min mann døde.
Er det rimelig at jeg som huseier skal bekoste denne oppdateringen av strømnettet?

Takker for veiledning og gode råd.

Vennlig hilsen Ragnhild

Den eneste måten å finne ut hva dette koster er å hente inn anbud fra en 2-3 elektrikere, dette kommer jo an på avstand mellom bygg, om det må graves, plass i sikringsskapet, prisnivå i markedet etc etc.

For å få trefas må det legges nye ledninger mellom hus og garasje, og det må settes inn en ny sikring i hovedtavlen og kanskje også en underfordeling I garasjen.

For min del tenker jeg at leieboer må bekoste endringen eller klare seg med enfas i garasjen.

• Like
Reaksjoner: Hanssen
For min del tenker jeg at leieboer må bekoste endringen eller klare seg med enfas i garasjen.

Dette var godt å lese @oddbjoh. Takk for at du deler dine tanker om dette med meg.
Jeg har en helt normal økonomi og skulle helst ha sluppet å koste på ti-tusenvis av kroner på en elektrisk oppdatering som jeg selv ikke har noe behov for og vil få noen nytte av.

Så du mener jeg da må hente inn priser fra 2-3 elektrikere og at det er leieboer som skal betale.
Er det da ikke like greit at han innhenter priser og at faktura går rett til han?

Hei @Hanssen.

Nå har ikke jeg noen sterk mening om hvem som skal betale gildet, men jeg kan bidra med hva dette kostet her hos meg.

Mitt tilbud gjaldt 100% identisk lader og det er snakk om totalt 20 meter fra hus til garasje.

Jeg benyttet funksjonen "Få tilbud fra en av våre installatører" på nettsiden til Easee og fikk dette hyggelige svaret fra en installatør i nabolaget.
Som du ser valgte jeg laderen Easee Max, fordi jeg har behov for en MID-sertifisert strømmåler.
De fleste andre klarer seg med Easee Up, som er noe billigere.

Detaljer

Jobb​

Easee Charge Max

Bedrift​

Xxxxxx Xxxxxxx AS

Kontaktperson​

Xxxxx Xxxxxxxxx

Navn
Xxxxxxxxxx, XXXX Xxxxxx

Beskrivelse​

Installasjon av elbillader. Easee Charge Max er utstyrt med en MID-sertifisert energimåler for å sikre nøyaktige strømmålinger og korrekt fakturering for brukerne, i samsvar med EUs direktiv for måleinstrumenter. Tilbudet inkluderer, - 20 meter kabel - 32A jordfeilautomat - 20mm krør for gjennomføringer og festemateriell. Vi kan levere arbeidet som er beskrevet for kr. 21.877,66 inkl. mva. Mvh Xxxxxx Xxxxx AS

Beløp​

21 877,66 NOK

Jeg fikk tilbudet tidlig juni 2025 og laderen ble installert 14 dager senere.

Hva er argumentet til leietaker for at du skal bekoste dette?
Eneste argumentet jeg ser er at dette tross alt øker verdien av boligen, også etter at leietager har flyttet ut - han kan jo ikke ta med seg ledningene 😊

Hva er argumentet til leietaker for at du skal bekoste dette?
Jeg tror det enkleste er at jeg klipper inn det han skriver i sin e-post til meg:

Hei Ragnhild!
Ny el-bil er som du ser på plass i garasjen og det er på tide at du oppdaterer strømnettet i garasjen slik at jeg får ladet elbilen slik jeg har behovfor i en travel hverdag. Det er nå en-fase strøm og jeg må ha tre-fase strøm. Dette er ditt ansvar som huseier og ditt kostnadsansvar. Som leietaker kan ikke jeg lide for du tilbyr din leietager et strømnett som er underdimensjonert dagen moderne standarder og helt sikkert ulovlig. Skulel du ikke oppgradere og motsette deg slikt vil min bil kunne brenne og da tar din også fyr. Tror ikke ditt eller mittt forsikringsselskap ser milt på en slik brann med tanke på utbetaling av erstatning når brennetterforskere konkluderer med at ditt feilaktige strømnett har forårsaket brann i både garasje, to biler. Jeg må ha 32A ladekapasitet til min bil i tre faser og det haster litt. Hvor raskt kan du få dette i orden? Alternativt kan jeg få dette ordnet ASAP ZULU og trekke av beløpet jeg betaler til elektriker direkte mot husleien. Avtale? Fin om vi kan få dette før utgangen av uken for jeg må nå lade til 5 kroner på SirkleK og det er en diff på mer enn 4 ,50 kroner mot det strømmen koster i ditt hus og min leilighet. Alternativet til oppdatering av strømnettet er at jeg fortsetter å lade på bensinstasjonen og du dekker diffen mellom 5 kroner per kilowatt og 50Øre når jeg lader i garasjen?

Jeg er litt fortvilet for den strømmen mannen min fikk lagt ut til garasjen når vi bygget huset fungerer aldeles utmerket.
Når jeg tenker tilbake kan jeg huske så klart at min mann så ettertrykkelig bestilte en ekstra kraftig kabel og sikring ut til garasjen. Det kostet ekstra og var unødvendig til våre bruk, men kun som en forsikring mot fremtidig behov. Så komme nå dette kravet om oppdatering.

• Wow
Reaksjoner: AndersM
Når jeg leser det din leieboer skriver blir jeg sint.
Slik går det rett og slett ikke an å oppføre seg.
Uforskammet oppførsel!

Her ville jeg pustet med magen @Hanssen og hentet inn et par tilbud på jobben som ønske utført.
Da vil du få litt informasjon om hvor omfattende jobben er og hvilken kostnad som følger med.
Først da kan man ta en diskusjon om hva leieboer skal betale og hva du skal betale.

Jeg mener at det er særs viktig at det er du som kontakter elektriker, snakker med elektriker under befaring om at du mottar tilbudet.
En fagmann (elektriker) vil kunne gi deg gode råd og vurdere om denne oppgraderingen overhodet er nødvendig.

Min umiddelbare vurdering er at dette ikke er noe du skal bekoste.
Grunnen til dette er at du beskriver at det er 32A 1-fas ut til garasjen.
Dette vil kunne gi deg maksimalt 32A lading og 7,4kW effekt.
Litt avhengig av hvilket annet utstyr du har tilkoplet i garasjen til en typisk installasjon bli satt til 20A og 4,6kW effekt.

20A og 4,6kW effekt er etter mitt skjønn mer enn han kan forvente å bli tilbudt i en garasje hvor han leier plass.
Jeg vil gå så langt som å beskrive at 16A og 3.6kW installert effekt er godt nok.

Det er ikke din oppgave å tilby din leietaker 32A 3-fase lading.
Når din elektriker kommer på besøk vil han helt sikkert kunne forklare deg at det er svært få biler som i dag kan dra nytte at 3-fas lading.
En elektriker vil også kunne fastslå om huset ditt ligger i et område med TN (400v) eller IT(230V) nett.

Sånn, nå har jeg skrevet av meg sinnet jeg følte på når jeg leste teksten fra din leieboer. 🤯

Jeg tror det enkleste er at jeg klipper inn det han skriver i sin e-post til meg:

Hei Ragnhild!
Ny el-bil er som du ser på plass i garasjen og det er på tide at du oppdaterer strømnettet i garasjen slik at jeg får ladet elbilen slik jeg har behovfor i en travel hverdag. Det er nå en-fase strøm og jeg må ha tre-fase strøm. Dette er ditt ansvar som huseier og ditt kostnadsansvar. Som leietaker kan ikke jeg lide for du tilbyr din leietager et strømnett som er underdimensjonert dagen moderne standarder og helt sikkert ulovlig. Skulel du ikke oppgradere og motsette deg slikt vil min bil kunne brenne og da tar din også fyr. Tror ikke ditt eller mittt forsikringsselskap ser milt på en slik brann med tanke på utbetaling av erstatning når brennetterforskere konkluderer med at ditt feilaktige strømnett har forårsaket brann i både garasje, to biler. Jeg må ha 32A ladekapasitet til min bil i tre faser og det haster litt. Hvor raskt kan du få dette i orden? Alternativt kan jeg få dette ordnet ASAP ZULU og trekke av beløpet jeg betaler til elektriker direkte mot husleien. Avtale? Fin om vi kan få dette før utgangen av uken for jeg må nå lade til 5 kroner på SirkleK og det er en diff på mer enn 4 ,50 kroner mot det strømmen koster i ditt hus og min leilighet. Alternativet til oppdatering av strømnettet er at jeg fortsetter å lade på bensinstasjonen og du dekker diffen mellom 5 kroner per kilowatt og 50Øre når jeg lader i garasjen?

Jeg er litt fortvilet for den strømmen mannen min fikk lagt ut til garasjen når vi bygget huset fungerer aldeles utmerket.
Når jeg tenker tilbake kan jeg huske så klart at min mann så ettertrykkelig bestilte en ekstra kraftig kabel og sikring ut til garasjen. Det kostet ekstra og var unødvendig til våre bruk, men kun som en forsikring mot fremtidig behov. Så komme nå dette kravet om oppdatering.
Denne var jo råfrekk.

Hadde jeg mottatt noe sånt hadde jeg sett meg om etter en ny leieteaker.

• Like
Jeg ville kanskje heller byttet leieboer enn sikringer ja 😜

Men, regner med at du har en standard husleiekontrakt? I så fall er det bare å vise til denne, og evt husleieloven, og fortelle leietager høflig at det ikke er avtalt at du skal bekoste oppgradering av strømmen i garasjen i avtalen?

Dette blir litt på linje med at leietager vil at du skal totalrenovere badet fordi han liker boblebad bedre enn dusj, neppe noe han kan kreve ihht avtalen.

Men, anbefaler likevel å få en elektriker inn på befaring asap for å både få pris på oppgradering og konstatere at anlegget slik det står er lovlig - da forsvinner endel av argumentene til leieboer.

• Like
Reaksjoner: AndersM og EOD
Lading med 32A trefas medfører også en vesentlig kostnad i effekt-tariff på nettleie per måned, dette er også noe leietager må betale for.

• Like
Reaksjoner: AndersM og EOD
Jeg ville kanskje heller byttet leieboer enn sikringer ja 😜

Men, regner med at du har en standard husleiekontrakt? I så fall er det bare å vise til denne, og evt husleieloven, og fortelle leietager høflig at det ikke er avtalt at du skal bekoste oppgradering av strømmen i garasjen i avtalen?

Dette blir litt på linje med at leietager vil at du skal totalrenovere badet fordi han liker boblebad bedre enn dusj, neppe noe han kan kreve ihht avtalen.

Men, anbefaler likevel å få en elektriker inn på befaring asap for å både få pris på oppgradering og konstatere at anlegget slik det står er lovlig - da forsvinner endel av argumentene til leieboer.
Jeg hadde heller gitt leietaker beskjed om at vedkommende stod fritt til å innhente tilbud på jobben (og dokumentere påstanden om ulovligheter), og at leietaker selvsagt stod fritt til å besørge og bekoste dette, herunder også økt kostnad i effekt tariff på nettleie.

• Like
En manipulativ jævel dette her, vant til å bruke visse ord for å skremme andre. Lett å kontre med "send meg loven du viser til som sier dette er ulovlig".

Samtidig ville jeg dokumentert tilstanden på leieboligen med bilder markert tydelig med datoer, og deretter sendt varsel om opphør av leieforholdet. Denne type mennesker bør man ikke tillate rundt seg, og en kan nok forvente forsøk på å ramponere det ene og det andre som respons, derav bildebevis. Regner med du har depositum 2-3x leien stående på en konto et sted som sikkerhet.

Ufyselig tone på den leietakeren. Hva er egentlig avtalt mhp leie av garasjeplass? Inngår lading av elbil overhode, eller er dette kun pass for en fossilbil? Det er også et spørsmål om hvor stor kapasitet elbilen kan lade med. Laderen sitter i bilen, ikke på veggen. Boksen på veggen er en «ladestikkontakt» ikke en lader.

Det er pr i dag ikke så mange elbiler som kan lade med 3-fase. I tillegg, det finnes to typer strømnett i Norge 3*230V IT, typisk i hus bygget før ca 1995. Etter ca 1995 kan de være IT eller 3*400V TN. For å avklare det kan du legge ut foto av hovedsikring, måler og kursfortegnelse. Videre er det enda færre biler som kan lades fra 3*230 IT. Hva slags bil har leietaker?

Siste punkt er hvor mye de skal betales for lading strømprisen farer opp og ned gjennom døgnet. I tillegg kmmer effektpåslaget. Dvs hvor mye last huset trekker hver eneste time gjennom døgnet. Timer med høy last gir påslag i strømprisen. Netteier ønsker ikke strømopper. Kort sagt, oppgjør for strøm blir et bingospill. Du bør sette krav til at lading f..eks. kun tillates på natt eller prissvak tid. Riktig pris får en kun dersom leietaker bestiller eget strøm abonnement med egen måler. Ikke så billig det heller.

De færreste biler kan lades med mer enn 11 kW. Det gir følgende ladestrømmer:
- 3*230V IT trekker ca 3*28A
- 3*400V TN trekker ca 3*16A
Ladet med en-fase er det få som trekker mer enn 7,4kW. Det gir 1*32A både på IT og TN

Faktisk er det mange som klarer seg med 1(10A lading. Da lader en typisk én mil kjøring pr time. Over en 8 timer att lader en 8 mil trolig noe mer. De færreste kjører mer enn 8 mil pr døgn. Jo større batteri bilen har, jo mindre ladestrøm kan normalt klare seg med. Det forutsetter at en kan samle opp over uka til lagtur i helgene.

Sist redigert:

Hei Ragnhild!

Leieboer har ingen anledning til å kreve noe som helst av deg som utleier.
HVIS du ønsker å være imøtekommende, så påhviler absolutt alle kostnader på leietaker.
FØR noe oppgraderes bør dere bli enige om hvordan leieboer skal betale for forbruket.
Når jeg leser hva vedkommende skriver i sin epost tenker jeg det er helt uaktuelt å gå med på noen annen løsning enn at hans måler må måles helt separat. For en arrogant type denne personen må være. Jeg har ikke sett maken til epost.

Ladet våre to biler med akkurat samme opplegget du har i dag i mange år. 20 A/ 4,6 kW. Ingen problemer med det.

Provoserende leieboer.