Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

SuperSmooth

Sersjant
26 Jan 2025
13
5
Nå skal ikke jeg gjøre det til en vane å sitere meg selv, men det var ikke min intensjon å spore av tråden til @HyttUlf.
Jeg slenger derfor denne her i en egen diskusjon etter oppfordring fra @Administrator.

Så mektige og konservative elektro-mafiaen og elektro-lobbyen i Norge er, så kan du ta det helt med ro.
Det er ikke sjanse i havet at det hadde vært en åpning for menigmann å utføre denne type arbeid - hvis det var noen nevneverdig risiko.
Innenfor disse rammene er risiko minimal, gitt at du holder deg til kvalitetskomponenter og følger produsent sin monteringsanvisning.
Det er en grunn til at Norge er et høykostland, også når det gjelder elektroinstallasjon i nybygg.
Elektro-mafiaen og elektro-lobbyen i Norge har jobbet så iherdig - og uten tanke om kostnader - at det har gått helt av skaftet.
Alt for å verne en fagprofesjon og sikre profitt.

Jeg synes det rett og slett er trist at vi ikke har politikere, departementer, etater og tilsyn som evner å sette foten ned for elektrolobbyistene.
Det fremmes stadig nye krav og innskjerpelser, brannsikkerhet og trygghet skyves alltid frem som argumenter.
På alteret ofres alltid muligheten til å bygge billigere og mer effektivt.
Snart er det ikke lov til å skifte batteri i fjernkontrollen.

Jeg håper virkelig at det snart kommer en politiker som setter ned foten!

Sikring-1200x800.jpg

@SuperSmooth , du skriver med spisset penn og trekker opp en ganske unyansert og grov debatt, men ok.
Jeg kan langt på vei sympatisere med det du skriver.

Det er f.eks. krav til en drøss med stikkontakter i en stue der tv'n skal stå.
Dette kravet er helt høl i huet i 2025. Før var det tv, videospiller, blueray, laserdisc, parabolmottager+++
Nå er det en stikk tik tv og ferdig med det. Min Samsung henter alt over wifi.

Vi har krav om x-antall utekontakter rundt huset, spesielt ved verandadører.
Bare tull. Jeg skal da ikke støvsuge eller steke vaffler på alle mulige steder rundt huset.

Flaks at ikke rørleggermafian er like dyktig, da hadde vi hatt varmt og kaldt vann på husets fire yttervegger, på alle soverom og i garasjen.

Det har gått så langt at boligprisene stiger som en følge av alle nye krav. Det er et faktum.

...og jadda...jeg har hørt argumentene før...

å følge produsentens monteringsanvisninger er jo greit nok om en monterer småting, men for å få en trygg elektroinstallasjon så krever det dessverre litt mer innsikt enn hva "menigmann" innehar.

"alle" kan montere en stikkontakt, men ikke alle kan beregne tverrsnitt, kortsluttningsstrømmer etc.

jeg er ikke elektriker selv, men føler meg komfortabel nok til å utføre en god del elektroarbeide selv.

misforstå meg rett, jeg er fullstendig enig i at kravspekken er fullstendig på bærtur om dagen og trenger en 2025 revisjon

èn ting som er radikalt forskjellig i 2025 kontra "før i tida". folk blir blir mindre og mindre praktiske, folk er blitt mer teoretiske og gjør mindre selv. (vi er blitt for rike tenker jeg)

Vi skulle hatt litt samme regler som de har i USA, der kan de utføre mye mer i egen regi, og få inn kontrollører i ettertid som godkjenner det som er gjort. dette er jo fullstendig fraværende i norge, uavhengig av de kravene vi har. det er tillitsbasert at kravene følges.

• Love
Reaksjoner: Benjamin
Enkelte regler har dessverre rot fra hendelser som har vært så kritiske/fatale at en har økt byråkratiet for å beskytte folk mot seg selv. Dog, er jeg helt enig i det overformynderiet når det kommer til for eksempel stikkontakter som er nevnt tidligere:

Utdrag av krav om stikkontakter​

• Minst to uttak pr. 4 m2 gulvareal i stue, soverom, arbeidsrom og oppholdsrom. For eksempel bør et soverom på 12 m² ha minst seks stikkontakter for å dekke behovet.
    - Altså, hvorfor i huleste skal en ha stua stappfull av stikkontakter? Hvilket behov er det de referer til?

• På kjøkkenet skal det være minst ett uttak for hvert faste elektriske utstyr som kjøleskap, fryser, stekeovn, platetopp, ventilator og kaffemaskin. I tillegg bør det være minst to uttak per 2 meter kjøkkenbenk for tilkobling av kjøkkenmaskiner. Totalt kan kjøkkenet ha behov for mellom 10 og 15 stikkontakter for å dekke både faste og løse apparater.
    - 10 til 15 stikkontaker, altså ikke uttak, på et helt vanlig kjøkken. Folk må ha et vanvittig antall gadgets.

• Dedikerte uttak på badet til stasjonært utstyr som ikke er fast tilkoblet, eksempelvis vaskemaskin og tørketrommel. I tillegg bør det være minst ett uttak for småapparater som hårføner eller barbermaskin, plassert i henhold til sikkerhetsavstander i våtrom.
    Helt ok og det behøves strengt tatt ikke noe krav for dette, da det sier seg selv.

• I områder hvor det er planlagt plass til flere enheter som TV, musikkanlegg og rutere, skal det være minst seks uttak. Disse kommer i tillegg til øvrige krav i rommet.
    - Idioti satt i drift, hva om du skal flytte TV'en?

Jeg har utdanning med elektro som basisfag og jeg skulle ønske at jeg kunne koble selv her i mitt eget hus, men elektrikerjobber er såpass beskyttet at en skulle tro at det var en losje som styrte alt.
Derigjen skjønner jeg godt behovet for å ikke la hvermannsen koble selv uten å være faglært, da jeg bor i et hus der forrige eier har gjort mye MacGyver drit uten å være MacGyver. Sist ut var ei vegglampe som ikke er sprutsikker, montert over kjøkkenvasken, der veggboksen manglet deksel.
Han tenkte sikkert at lampen dekker jo over hullet, så da er det ok. Fant også ut at det var kun 1 kordel som var koblet til positiv koblingsklemme på lampen. Brannfare så det sang etter. Andre plagsomme ting er miks av fargekoder, feil monteringsmateriale, elektromateriale av dårlig kvalitet og rett og slett brannfarlige koblinger.

Enkelte regler har dessverre rot fra hendelser som har vært så kritiske/fatale at en har økt byråkratiet for å beskytte folk mot seg selv. Dog, er jeg helt enig i det overformynderiet når det kommer til for eksempel stikkontakter som er nevnt tidligere:

Utdrag av krav om stikkontakter​

• Minst to uttak pr. 4 m2 gulvareal i stue, soverom, arbeidsrom og oppholdsrom. For eksempel bør et soverom på 12 m² ha minst seks stikkontakter for å dekke behovet.
    - Altså, hvorfor i huleste skal en ha stua stappfull av stikkontakter? Hvilket behov er det de referer til?
Soverommet på 12m2 krever minst 6 uttak dvs 3 doble kontakter. Jeg synes det er helt på sin plass.
  • På kjøkkenet skal det være minst ett uttak for hvert faste elektriske utstyr som kjøleskap, fryser, stekeovn, platetopp, ventilator og kaffemaskin. I tillegg bør det være minst to uttak per 2 meter kjøkkenbenk for tilkobling av kjøkkenmaskiner. Totalt kan kjøkkenet ha behov for mellom 10 og 15 stikkontakter for å dekke både faste og løse apparater.
    - 10 til 15 stikkontaker, altså ikke uttak, på et helt vanlig kjøkken. Folk må ha et vanvittig antall gadgets.
Dedikerte uttak til fast utstyr er jo på sin plass. Likeens en dobbel kontakt pr 2m kjøkkenbenk.

• Dedikerte uttak på badet til stasjonært utstyr som ikke er fast tilkoblet, eksempelvis vaskemaskin og tørketrommel. I tillegg bør det være minst ett uttak for småapparater som hårføner eller barbermaskin, plassert i henhold til sikkerhetsavstander i våtrom.
    Helt ok og det behøves strengt tatt ikke noe krav for dette, da det sier seg selv.

• I områder hvor det er planlagt plass til flere enheter som TV, musikkanlegg og rutere, skal det være minst seks uttak. Disse kommer i tillegg til øvrige krav i rommet.
    - Idioti satt i drift, hva om du skal flytte TV'en?
Hvis elektrikeren og kunden blir enige om at tv kun trenger ett uttak så er det greit å montere kun ett.

Ikke gjør dette verre enn det er.

At en dobbel kontakt pr 4m2 i stue kan være mer enn nødvendig er jeg enig.

• Like
Reaksjoner: Pelle
Soverommet på 12m2 krever minst 6 uttak dvs 3 doble kontakter. Jeg synes det er helt på sin plass.
Du synes det er helt på sin plass. Det er fint.
At jeg som innbygger i et (rimelig) fritt land, ikke selv kan bestemme at jeg kan leve med noen mindre kontakter i mitt soverom, er for meg helt uakseptabelt.

Dedikerte uttak til fast utstyr er jo på sin plass. Likeens en dobbel kontakt pr 2m kjøkkenbenk.
Du synes det er helt på sin plass. Det er fint.
At jeg som innbygger i et (rimelig) fritt land, ikke selv kan bestemme at jeg kun ønsker 1 stikkontakt langs min kjøkkenbenk, er for meg helt uakseptabelt.

Hvis elektrikeren og kunden blir enige om at tv kun trenger ett uttak så er det greit å montere kun ett.
Det er veldig fint at du skriver det, men hva hjelper det når elektriker/installatør hevder noe annet, og støtter seg på referanser til lov/forskrift?
Jeg har akkurat vært involvert i et boligprosjekt med 4 eneboliger og et annet prosjekt med 6 hytter.
Ved begge tilfeller har elektriker fremmet krav om antall stikk på soverom, antall stikk langs kjøkkenbenk, antall utekontakter, minimum 6 (eller var det 8?) stikk bak TV.
Det var også krav knyttet til brannvarslere, måtte være kablet med trafo i sikringsskap, spesielle brannsikrede kabler ut til alle brannvarslere, som også måtte kables sammen. Hva om jeg ønsker trådløse brannvarslere med batteri?

Nå hører nok jeg til de som er glad for at vi har ett sett med regler, normer, minstekrav mm. i samfunnet.
Men hva med å la markedet og enkeltmennesket får bestemme litt mer over eget liv og forretning?

Hvis dette regelverket ble myket opp litt, og OBOS startet å bygge leiligheter med 1 stikk på sov, ingen stikk over kjøkkenbenk, så tenker jeg OBOS rask ville slite med å selge sine leiligheter og hus. Markedet klarer fint å regulere dette selv, i ganske stor grad.

Sidespor-varsel! :)
Nå hører ikke dette hjemme i denne "elektrodiskusjonen", men det er veldig sterke krefter som jobber for at det skal være totalforbud for Ola Nordmann å utføre noe arbeid overhodet på eget baderom. Dvs. ikke lov å rive gammelt, ikke lov å bygge opp veggkonstruksjon, montere noe utstyr (inkl. dusjkabinett, badekar og baderomsmøbler, ikke lov å legge membran på vegg og gulv, ikke lov å flislegge. Hvis det synes hadde vunnet frem, så er det utrolig sørgelig, tenker jeg.

I dag er det faktisk slik at man kan utføre alt arbeid selv, fra riving av gammel bad, oppbygging av nytt, membran på gulv og vegg, skifte sluk, legge rør, montere møbler.
Eneste du trenger er en dyktig elektriker som kan legge eventuelle varmekabler, trekke strøm og gjøre klar til taklamper.
Dette synes jeg er en ordning vi skal tviholde på i Norge.

- - - -
Redigert av @Administrator:
Denne tråden handler om @SuperSmooth sin problemstilling: Elektro-mafiaen og elektro-lobbyen i Norge - En sterk pådriver for stadig nye krav og stigende byggekostnader?
Diskusjonen @Benjamin løfter i dette innlegget om rørlegger-mafiaen og rørlegger-lobbyen, er flyttet til denne nye tråden.

Sist redigert av en moderator:
Regelverket er en konsekvens av både sterke krefter innenfor bransjen, men også at jevne hobbyelektriker har skremmende lav kompetanse.

Mindre utvidelser av elektriske anlegg er noe man burde fått gjøre selv, dersom man kan dokumentere kompetansen på et eller annet vis. Feks er det ikke direkte umulig å få til et nytt stikk på eksisterende kurs, så lenge man bruker riktig materiell, utførelse og tar hensyn til kortslutningsstrømmer etc. Dette burde man kunne dokumentere med noe tilsvarende båtførerprøven som tas på nett...

Som telemontør har jeg vært hjemme hos veldig mange folk, og det er lett og se dårlige hobbytrikkere ja :)

starter ofte med at de har et par utekontakter kjøpt på biltema, med noe random kabel sånn passe dårlig klamret.

en finner mye artige løsninger når en starter å kravle rundt hos folk.

MEN. når det er sagt, så finnes det jaggu meg elektrikere som ikke burde få utføre yrket sitt også

• Like
Reaksjoner: Fantomtegningen
Det er flere som mener at dette har gått for langt.

Baard Schumann (født 31. juli 1970) er en norsk bedriftsleder som har vært administrerende direktør i Selvaag Bolig (frem til 2018),[1] NCC Bolig (2007–2008), markedsdirektør i PEAB Bolig (2004–2006) og regionsjef i DnB Eiendom. I 2020 ledet han oppkjøpet av Veidekke Eiendom som ble til Nordr og ledet konsernet frem til høsten 2021. I dag[når?] leder han boligutviklingsfondet UNION Residential Development.

Vis vedlegget 1000025411.mp4

Litt urelevant til elektro, men fortsatt i byggebransjen, så fikk jeg høre at byggebransjen krever sertifikat at en har fått opplæring i spesifikke verktøy, si en vinkelsliper.
Det er jo fornuftig det at en må få opplæring før en går løs med noe farlig som en vinkelsliper. MEN det viser seg at arbeideren må ha nytt sertifikat for hvert bidige elektro verktøy en har og hvis en har en annen modell av vinkelsliperen eller en fra et annet merke, må en har sertifikat og opplæring for den også selv om det tross alt er samme verktøy.

Litt urelevant til elektro, men fortsatt i byggebransjen, så fikk jeg høre at byggebransjen krever sertifikat at en har fått opplæring i spesifikke verktøy, si en vinkelsliper.
Det er jo fornuftig det at en må få opplæring før en går løs med noe farlig som en vinkelsliper. MEN det viser seg at arbeideren må ha nytt sertifikat for hvert bidige elektro verktøy en har og hvis en har en annen modell av vinkelsliperen eller en fra et annet merke, må en har sertifikat og opplæring for den også selv om det tross alt er samme verktøy.
Nå havner dette sikkert i en ny post kalt kursmafiaen, men det du sier stemmer.

vi har det slik på jobb hos oss også (som teknisk sett ikke direkte er byggebransjen, men vi jobber mot de). og dette gjelder jo ikke bare byggebransjen.

det avkreves kurs i bl.a. farlig verktøy. deretter må man kunne dokumentere at man har hatt kurs i i sikker bruk av det spesifikke verktøyet.

bruker man vinkelsliper man man også i tillegg ha varme arbeider kurs da vinkelsliper skaper gnister.

en del kurs er også slik at man må ta de på nytt etter 2-5 år.

bygge/anleggsbransjen flommer over av hms-krav. noen er forståelige. mens andre er litt smør på flesk.

jo større anlegg man er på, jo værre er dette, jobber man for en statlig utbygger så er de de verste når det kommer til krav

alt dette har 2 misjoner, 1. du skal arbeide trykt uten skader. 2. dytte ansvaret nedover på den enkelte arbeider som utfører jobben.

MEN det viser seg at arbeideren må ha nytt sertifikat for hvert bidige elektro verktøy en har og hvis en har en annen modell av vinkelsliperen eller en fra et annet merke, må en har sertifikat og opplæring for den også selv om det tross alt er samme verktøy.

Dette kalles dokumentert opplæring og kan foregå på arbeidsplassen. Ny dokumentert opplæring, selv ved minste endring i verktøytype. Dokumentasjon på opplæringen må utstedes etter hvert nye opplæring.

Dette kalles dokumentert opplæring og kan foregå på arbeidsplassen. Ny dokumentert opplæring, selv ved minste endring i verktøytype. Dokumentasjon på opplæringen må utstedes etter hvert nye opplæring.
Ingen problem med å få opplæring i verktøy, men gjentagende opplæring for samme verktøy er ganske så dust.
Det neste blir vel at en arbeider får tildelt en dedikert støttekontakt som må leie dem til toalettet og tørke dem i ræva.

Og er det litt tak i den som lærer opp folk så kan en lære opp folk på vinkelsliper 115-230mm, alle fabrikat. De er tross alt ikke så forskjellige.
Og skrive sertifikatet på alle.
Det er lov å dra parallellen til førerkort for bil.

• Like
Reaksjoner: Pelle
Når man ser på disse ulykkene med elbiler som hopper over hekker, kjører ut av parkeringshus osv så burde man jo hatt eget sertifikat for elbiler, mye krefter i sving. Kanskje egne sertifikat klasser for effekt på elbiler, og nei, ikke ment som tull.
Men med alle disse sertifikatene og opplæringen i byggebransjen, medfører dette til bedre håndverkere og dermed bedre kvalitet? Eller er det stikk motsatt siden man med masse sertifiseringer/sertifikater/opplæring liksom slutter å tenke selv og tenker veldig innefor rammene man er lært opp innenfor?

Jeg har en formening at for mange kurs/sertifiseringer gir en negativ effekt på at arbeider blir mer ukritisk og ikke tar sertifiseringen seriøst lengre.
Istedet for at det anses som nødvendig og med en hensikt, kan det fort bli byråkratisk påpakk og et irritasjonsmoment for arbeider.

Tror det er en fordel om det i diskusjonen skilles på sertifisert opplæring og dokumentert opplæring.
Når det gjelder dokumentert opplæring så tenker jeg dagens regelverk er ganske greit.
Opplæringen kan skje internt i bedriften, hvor en kyndig viser en ukyndig hvordan er verktøy skal/kan benyttes på en forsvarlig måte.
Dette kan gjøres på 2-10 minutter og så noterer man ned at opplæring har funnet sted. Så enkelt.
Som bedriftsleder sover jeg bedre om natten når jeg vet at alle på verkstedet har et absolutt minimum av kunnskap om farene ved å bruke sveiseapparat, vinkelsliper, dykksag, motorsag, betongsag eller løftebukk for lastebil før arbeidet starter.

Hei @SuperSmooth,

Jeg skjønner godt hva du mener – det kan føles som om “elektro-mafiaen” stadig finner på nye regler for å gjøre ting dyrere.
Som installatør som jobber med dette hver dag, tenkte jeg å dele mine tanker.

Mange av de nye kravene kommer faktisk ikke fra bransjen selv, men fra myndigheter, forsikring og internasjonale standarder. De handler om å gjøre anlegg tryggere (brann, støt, overbelastning), og om å sikre at husene våre tåler fremtidens behov – elbillading, smarthus, mer elektronikk. Det er mye billigere å legge til rette når huset bygges enn å rive vegger om 10 år.

Når det er sagt, så er jeg enig i at det kan bli unødvendig kostbart hvis man “over-prosjekterer” for mye.
Som kunde har du lov til å bestemme hvor mange punkter du vil ha, og hvor de skal være.
Min jobb er å sørge for at det som legges opp blir trygt, dokumentert og i henhold til forskrift.

Mitt råd til alle som synes dette er dyrt, er å være tydelig på behov tidlig i prosessen.
Vi kan ofte legge rør og trekke bare det som trengs nå, slik at du har mulighet til å utvide senere.
På den måten følger vi reglene, men du betaler ikke for en masse du ikke bruker.

Kort sagt: ja, kravene finnes for en grunn – men det går absolutt an å finne fornuftige løsninger som gir trygghet uten å blåse budsjettet.

Så til dere som hisser dere opp over "Elektromafiaen" :
Det finnes faktisk noen punkter i NEK som mange fagfolk mener begynner å bli litt utdaterte eller overforsiktige i dagens boliger.
Her er tre eksempler jeg kan trekke opp av hatten:

1. Krav om egen kurs til fast tilkoblede varmtvannsberedere over 1,5 kW
I henhold til NEK 400:2022 skal alle fast tilkoblede varmtvannsberedere med effekt over 1500 W ha egen kurs.
Dette gir god sikkerhet og enkel feilsøking for store beredere, men for mindre modeller på 1–1,5 kW – som ofte står på hybel eller vaskerom – er det fortsatt lov å koble dem til en eksisterende kurs så lenge den totale belastningen ikke overstiger kursens kapasitet.
Kravet kan likevel føre til flere kurser i sikringsskapet og økte installasjonskostnader, selv i tilfeller der belastningen er relativt lav.

2. Krav om antall uttak i hvert rom
NEK 400 stiller minstekrav til antall stikk per rom, men mange boliger i dag bruker langt færre faste uttak enn for 10–20 år siden på grunn av trådløs teknologi, færre fastmonterte apparater og mer USB-lading.
Resultatet kan være en del punkter som nesten aldri brukes, men som likevel måtte installeres og dokumenteres.

Disse kravene er ikke feil, men de kan oppleves som lite tilpasset hvordan folk faktisk bruker boliger i 2025.
Det er nettopp derfor mange elektrikere og kunder etterlyser litt mer fleksibilitet i normen, slik at man kan tilpasse løsningen til reelle behov og nye teknologier.

• Like
Reaksjoner: dimlingen
Min favoritt her er kravene rundt elbillading, her er det masse å at av.

Jfb klasse B var jo første, som etter min mening er et teoretisk mer enn praktisk problem. Nå har jo de fleste rukket å bytte ut ladeboksene sine i god tid før bilene ble så gamle at det dukket opp DC-feil som vanlige vern ikke løser ut på - min installasjonstester greier ikke lage en sånn feil.

Neste er at ladeboksene skal stilles lavere enn sikringen - fordi man ikke forventer at sikringen skal holde merkelast. For meg er det typisk noe man tar opp med de som leverer vern og peker pent på spesifikasjonen som sier nettopp merkelast og ber dem prøve igjen.

Til slutt så går man også ofte opp et tverrsnitt på kabelen, bare for sikkerhets skyld siden man faktisk skal belaste den ihht normen - med andre ord mener man at normen som sier at sikringen som ha redusert I2 ikke er trygg likevel og at feks kablen som tåler 19.5A ikke skal sikres med 15A, men med 13A og til slutt skal det ikke lades med mer enn 10A.