Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeHus

Sersjant
2 Feb 2025
12
6
Det er egentlig to problemstillinger jeg funderer på, men jeg vil tro regelverket er ganske likt?

1) Bytte litt deler og utvide det elektriske anlegget på hytta
2) Trekke kabler og rør til det elektriske anlegget i nytt hus, men overlate selve "koblingsjobben" til elektriker.

Så hva kan jeg gjøre selv og hva må jeg sette bort til faglærte?

dds-hel-tegn-768x530.jpg

Alt koblingsarbeid til fast installasjon (stikkontaker, spotter, osv) må overlates til elektriker.
Jeg spør alltid elektriker før de hyres inn om mine tanker på egeninnsats som trekke rør, skru på plass koblingsbokser, montere spottkasser og sage hull til spot, osv.
Som regel sier de at det går helt fint, da dem skal sjekke installasjonen til slutt uansett. Samt at man kan enkelt se rør og ledninger mellom punkter med å dra litt i ledningene og se bevegelsen.
Noen firmaer har prøvd seg med å si at "nei, dette må elektriker gjøre selv og kvalitetssikre", men det er ikke så godt argument mener jeg.

Hvis elektriker ønsker at du kjøper materiell gjennom dem for å blidgjøre dem, så er det opp til deg til å vurdere kostnad mot å kjøpe selv, er som regel ikke store forskjellen.

Strengt tatt er det kun elegtriker og ev medfølgende lærling som kan jobbe med det faste elektriske anlegget. Om en får lov til å gjøre noe egeninnsats, så er det «utafor». Det sagt, det er mange so skrus selv. Omstning av elektromateriell kommer trolig opp i milliardbeløp pr år. Problemet er at en står uten samsvarserklæring.

Problemet er at en står uten samsvarserklæring.
Hvilken verdi har denne samsvarserklering egentlig om 20-30 år?

jeg har en bolig fra 1970 hvor det meste av el er fra da huset var nytt. jeg har ingen samsvarserkleringer på denne jobben. jeg har også gjort en del selv som jeg selvfølgelig ikke har samsvarserklering på, men det er jo gjort etter gjeldene regler og normer. til og med brukt momenttrekker. som jeg aldri har sett en trikker gjøre noen sinne :)

Så hva kan jeg gjøre selv og hva må jeg sette bort til faglærte?

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ha ren fin guide: Elektrisk arbeid: Dette kan du gjøre selv

Dette kan du gjøre selv:
  • Skifte deksel på brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
  • Montere og skifte varmeovner hvis de har bevegelig ledning og støpsel.
  • Koble til eller skifte topolede støpsler til og med 25 A, med og uten jording.
  • Koble til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording.
  • Koble til og reparere bordlamper, lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.
  • Koble til eller skifte ut lamper som henger i takkrok eller lignende, som er koblet til med kroneklemme eller plugg/stikkontakt. Lampene må ikke være en del av den faste installasjonen.
Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk.

Når det er sagt. Jeg har sett veldig mye "godt hobbyarbeid" ende som på bildet nedenfor, rett og slett farlig!
Forsikringsselskapet er heller ikke glad i hobbyelektrikere.

img_ud8w0w.jpg

Det er endel «hobbyarbeide», men de aller aller fleste som tør å gå i gang med slikt er opptatt av at det skal være skikkelig. Omfanget er stort, en mener salg av elektromateriell til private overstiger 1 milliard pr år.
Desverre har jeg gjennom et lagt liv også sett at elektrofolk Gr/L heller ikke alltid får det til. «Rekorden» var en autorisert installatør som ikke visste å montere en ujordet stikkontakt. Huseier måtte få hjelp fra et amatørforum for å snakke installatøren til rette!