Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

HyttUlf

Sersjant
23 Feb 2025
24
3
Har et lite solcelleprosjekt gående og denne tråden lufter jeg noen spørsmål ifm. serie. og parallellkopling av batterier i en batteribank.

I tråden luftet @oddbjoh frågan om hvorfor jeg satset på 12V og ikke 24V eller48V.
Spørsmålet var godt og jeg har vel egentlig ikke noe svar, utover at jeg har et ønske om å gjøre det elektriske koblingsarbeidet selv.
Så fant jeg ut at jeg som menigmann kan kople opp til 50V og 200VA anlegg selv.

Ettersom jeg har 4 stk 12V 300Ah batterier har jeg etter hva jeg forstår muligheten til å lage følgende kombinasjoner:
  • 4 batterier i parallell = 12V og 1200Ah
  • 2 stk parallell (12V og 600Ah) i serie med 2 stk i parallell (12V og 600Ah), som vil gi 24V og 600Ah
  • 4 batterier i serie = 48V og 300Ah
Er det trygt å jobbe med 12V, 24V og 48V?

Jeg lurer da spesielt på 48V likespenning.
Har en del erfaring med 12V i bil og 24V i lastebil og det er ikke noe jeg anser som farlig å jobbe med.
Så spørsmålet blir da 48V - er det like trygt å jobbe med som 12/24V?
Eller vil man kunne få en "karamell" hvis man kommer borti en uisolert leder?

Vil 48V kunne gi en strømgjennomgang f.eks. fra hand til hand, gjennom brystkassa?

Som vanlig: Jeg spør for en venn! :p

solcelle_skilt2.jpg solcelle_skilt.jpg

Jeg ville i alle fall fått noen til å dimensjonere og designe dette. Og dette blir uansett over 200VA så regelverket er jo ganske greit - dette har du ikke lov å gjøre selv.

Foreløpig har du solcellepaneler, batterier og en inverter? Da kan du lage 230V av 12V, men du trenger noe for å få strømmen fra solcellene og inn i batteriene. Det finnes produkter som har alt dette i ett, i tillegg trenger du kabler og sikringer etc. Ville også hatt opsjon på å koble til et aggregat, det er ikke alltid solen skinner.

På 230v-siden nå du uansett ha elektriker, dette er produkter til fast installasjon og de kan ikke kobles uten å være godkjent installatør.

§ 6. Kvalifikasjonskrav for den som bygger og vedlikeholder elektriske anlegg​

Ufaglærte kan utføre mindre arbeider på elektriske anlegg dersom dette utføres på sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

I bestemmelsens femte ledd åpnes det for at ufaglærte kan utføre mindre arbeid på et elektrisk anlegg. Med mindre arbeid menes

• tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording,
  • tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording,
  • tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere,
  • tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt,
  • montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg,
  • utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser.
Også arbeid på lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ufaglærte dersom alle de følgende vilkårene er oppfylt:

• effekten ikke overstiger 200 VA,
  • monterings- og bruksanvisning følges nøye,
  • hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll, og
  • tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Så mektige og konservative elektro-mafiaen og elektro-lobbyen i Norge er, så kan du ta det helt med ro.
Det er ikke sjanse i havet at det hadde vært en åpning for menigmann å utføre denne type arbeid - hvis det var noen nevneverdig risiko.
Innenfor disse rammene er risiko minimal, gitt at du holder deg til kvalitetskomponenter og følger produsent sin monteringsanvisning.
Det er en grunn til at Norge er et høykostland, også når det gjelder elektroinstallasjon i nybygg.
Elektro-mafiaen og elektro-lobbyen i Norge har jobbet så iherdig - og uten tanke om kostnader - at det har gått helt av skaftet.
Alt for å verne en fagprofesjon og sikre profitt.
- - - -
Redigert av @Administrator:
Denne tråden handler om @HyttUlf sin problemstilling: Elektrisk arbeid med solcelleanlegg - Er 12v, 24v og 48v trygt for en amatør?
Diskusjonen @SuperSmooth løfter i dette innlegget om elektro-mafiaen og elektro-lobbyen er flyttet til denne nye tråden.

Sist redigert av en moderator:
Hvis du skal ha samme totale effekt så må det vel være tryggere å ha 48v enn 12v, mindre A og mindre fare for varmgang i skjøter/plugger.

Er det trygt å jobbe med 12V, 24V og 48V?

Ja, det er trygt.
Staten sier det er trygt for ufaglærte å berøre 12V, 24V og 48V anlegg, så da får man stole på det.
Det er bare å seriekople 4 stk bilbatterier og ta på polene for å "kjenne" 48V.
Det er nok bare virkelig problematisk hvis du legger tunga nedpå ;)o_O:devilish: