- 23 Feb 2025
- 24
- 3
Har et lite solcelleprosjekt gående og denne tråden lufter jeg noen spørsmål ifm. serie. og parallellkopling av batterier i en batteribank.
I tråden luftet @oddbjoh frågan om hvorfor jeg satset på 12V og ikke 24V eller48V.
Spørsmålet var godt og jeg har vel egentlig ikke noe svar, utover at jeg har et ønske om å gjøre det elektriske koblingsarbeidet selv.
Så fant jeg ut at jeg som menigmann kan kople opp til 50V og 200VA anlegg selv.
Ettersom jeg har 4 stk 12V 300Ah batterier har jeg etter hva jeg forstår muligheten til å lage følgende kombinasjoner:
Jeg lurer da spesielt på 48V likespenning.
Har en del erfaring med 12V i bil og 24V i lastebil og det er ikke noe jeg anser som farlig å jobbe med.
Så spørsmålet blir da 48V - er det like trygt å jobbe med som 12/24V?
Eller vil man kunne få en "karamell" hvis man kommer borti en uisolert leder?
Vil 48V kunne gi en strømgjennomgang f.eks. fra hand til hand, gjennom brystkassa?
Som vanlig: Jeg spør for en venn!

I tråden luftet @oddbjoh frågan om hvorfor jeg satset på 12V og ikke 24V eller48V.
Spørsmålet var godt og jeg har vel egentlig ikke noe svar, utover at jeg har et ønske om å gjøre det elektriske koblingsarbeidet selv.
Så fant jeg ut at jeg som menigmann kan kople opp til 50V og 200VA anlegg selv.
Ettersom jeg har 4 stk 12V 300Ah batterier har jeg etter hva jeg forstår muligheten til å lage følgende kombinasjoner:
- 4 batterier i parallell = 12V og 1200Ah
- 2 stk parallell (12V og 600Ah) i serie med 2 stk i parallell (12V og 600Ah), som vil gi 24V og 600Ah
- 4 batterier i serie = 48V og 300Ah
Jeg lurer da spesielt på 48V likespenning.
Har en del erfaring med 12V i bil og 24V i lastebil og det er ikke noe jeg anser som farlig å jobbe med.
Så spørsmålet blir da 48V - er det like trygt å jobbe med som 12/24V?
Eller vil man kunne få en "karamell" hvis man kommer borti en uisolert leder?
Vil 48V kunne gi en strømgjennomgang f.eks. fra hand til hand, gjennom brystkassa?
Som vanlig: Jeg spør for en venn!