Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !
13 Sep 2025
45
13
Ganske stygg sake dette.
- Elektriker tiltalt for å ha stjålet strøm for 270.000 kroner.
En mann fra Hurumhalvøya er tiltalt for å ha skaffet seg strøm på en ulovlig måte gjennom nesten sju år.

Vil tro dette er gjort på enkleste måte, altså koplet seg inn på inntaket før måleren.
Men 270.000 kroner fordelt på 7 år gir 38.571 kroner per år.
Det er et ganske solid forbruk for et familiehus. Skulel tro han brukte strømmen til å dyrke noe "spennende" eller puste liv i en krypto-farm :)

Nå som nettselskapene er i ferd med å rulle ut målere og sensorer på de fleste knutepunkter i distribusjonsnettet - og det stadig blir mindre umålt forbruk i distribusjonsnettet - så er dette en rask vei til å bli tatt.

Får i det minste håpe at han gjennomførte tyveriet på en faglig forsvarlig måte uten fare for brann og personskade.

tyv2.jpg tyv1.jpg

Hørte om en som tappet høyspentlinja. Skal ha monterte en stor spole på bakken, dvs en «transformator». Litt usikker på om det er praktisk mulig.. Skal også ha vært en NTH-student som tappet Tyholt-senderen vha en antenne.

Med gamle skrusikringer var det enkelt å «låne» litt ekstra. Da hadde nok ikke e-verket målere underveis i nettet.

Hørte om en som tappet høyspentlinja. Skal ha monterte en stor spole på bakken, dvs en «transformator».

Denne måten å tappe på kan vel likestilles med galskap.
Selv høyspent 22kV er livsfarlig i alle former og fasonger.

Vil tro det er vurdert skjerpende at den som har gjennomført dette er fagutdannet elektriker.

Det er teknisk fryktelig enkelt å stjele strøm - det er jo bare å koble en eller flere kurser utenom måleren som sitter etter hovedsikringen. Det er heller ikke veldig farlig å gjøre dette om man er elektriker og vet hvordan.

Men - sjansen for å bli tatt er jo som man ser der og konsekvensen er såpass stor at de fleste lar være.

Tapping av høyspent distribusjonsnett 11kV og 22kV er galskap. Absolutt.
Det et uhell eller skade er nesten alltid utfallet tragisk død.
Svært sjelden man slipper unna med en "karamell", brannskader osv.

Tapping av 230V og 400V er enkelt, men fremdeles farlig for ukyndige.
En elektriker vil kunne gjøre dette både trygt og på en enkel måte, men det er like fult straffbart.

Nå tror jeg flere her misforsto. Er det farlig å gå underven 22kV linje? Nei, ingen inngjerding. Er det farlig å legge en spole på bakken under en 22kV linje? Tja. Det avhenger av hvor mange tørn en har, avstand opp til ledningen, dvs «koblingen» til høyspentlinja. Har noe av det samme med trådløs lading av mobiltelefon og lading av elbil på ladeplate i garasjen. Bilen blir ladet, men du kan fritt bevege deg i garasjen uten å bli grillet. En induksjonstopp kan du legge hånda på, men du kan ikke holde den lenge nede i en kasserolle med vann.
Et tilleggsmoment som taler mot at det er mulig å høste noe særlig er at overføringen skjer over tre faser. Da er det vanskeligere å få god kobling.
Mener jeg har les om en bonde som gjorde dette, men det kan ha vært en avis-and.

• Like
Reaksjoner: Installatøren
Nå tror jeg flere her misforsto

Absolutt! Jeg leste nok det du skrev der litt feil der. Beklager det.
Jeg tenkte umiddelbart "tapping" som en direkte tilkopling.

Med en spole i umiddelbar nærhet av en 11kV eller 22kV linje vil man nok klare å hente ut noe indusert.
Spennende, men det kan fort ende som risikosport det også :p

At folk har nerver til dette?
Jeg hadde ligget våken og fryktet hver gang det ringte på ringeklokken eller noen kjørte opp foran huset vårt.
Frykten for å bli tatt hadde ikke vært til å holde ut...

Det kan være fordi du har en annen kulturbakgrunn enn vedkommende elektriker? Hvordan vi er oppdratt, holdninger til rett og galt, ikke bare familien din definerer deg, men også kulturen du vokser opp i.

- Elektriker tiltalt for å ha stjålet strøm for 270.000 kroner.
En mann fra Hurumhalvøya er tiltalt for å ha skaffet seg strøm på en ulovlig måte gjennom nesten sju år.

Men, han klarte å holde på uforstyrret i 7 år da...
Skulle vært morsomt å visst hva som "avslørte" strømtjuven.

Gikk strømmen til hasjdyrking og naboene tipset politiet, var det et besøk av DLE eller var det kanskje nettselskapet som målte seg frem til dette helt på egenhånd?
...eller var det en misunnelig nabo som irriterte seg over at varmekablene stod på full guffe i oppkjørselen gjennom hele vinteren?

Hørte om en som tappet høyspentlinja. Skal ha monterte en stor spole på bakken, dvs en «transformator». Litt usikker på om det er praktisk mulig.. Skal også ha vært en NTH-student som tappet Tyholt-senderen vha en antenne.

Med gamle skrusikringer var det enkelt å «låne» litt ekstra. Da hadde nok ikke e-verket målere underveis i nettet.
En Statnett-ansatt fortalte meg for noen år siden om en hytteeier som hadde en spole på en slede, som han dro ut under høyspenten på vinteren. Mulig det er den samme historien.

Et triks om man bor i leilighet er å borre seg igjennom til like bak en veggboks til naboen og koble seg til naboens stikkontakt.
Så bruke den til elektrisk oppvarming eller tilsvarende.