Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Biffen

Sersjant
19 Feb 2025
13
5
Henter inn priser fra 4 ulike selskaper på en (for meg) stor elektrikerjobb.
Det handler om en hytte på 180kvm og et oppdrag på ca. 250.000,-

Jeg har fått pris fra den første elektrikeren og jeg må si at jeg er litt sjokkert.
Pristilbudet var på 234.000,- ekskl. mva.

Timeprisen er 995,- per time
Er ikke det ganske stiv timepris?

Noen eksempler på materiell (alle priser ekskl. mva.):

2 stk. Easee Charge Up
Elektroimportøren 5.599,- pr. stk.
Min elektriker 6459,- pr. stk.

10 stk. Function Termostat Microtemp WiFi MWD5 1999 hvit
Elektroimportøren 1.279,- pr. stk.
Min elektriker 1.839,- pr. stk.

12 stk. Elko RS16/316 GLED dimmer
Elektroimportøren 1.895,- pr. stk.
Min elektriker 3.015,- pr. stk.

18 stk. Elko Bryter 2 Polet Innfelt RS Renhvit
Elektroimportøren 106,- pr stk.
Min elektriker 186,- pr. stk.

Sånn kunne jeg fortsette i det evige.
Samtlige priser ligger SKYHØYT over hva jeg selv kan kjøpe dette for hos Elektroimportøren.
Jeg vil presisere at all montering vil faktureres etter medgåtte timer og med timespris på 995,- + mva per time.
I totalprisen på 234.000,- + mva. inngår både materiell og arbeid og er å anse som en fast totalpris på jobben.
Hva tenker dere om dette?
Selv opplever jeg dette som et regelrett ran på høylys dag!

Så derfor lurer jeg på hva som er vanlig nivå på elektrikers påslag på elektromateriell ?

kan variere. jeg er ikke trikker, men i lignende bransje. og påslaget kan variere etter hvor stort volum vi selger av det spesifikke materiellet, men kan ofte bli 100% påslag på enkelte ting.
en må rett og slett faktorere inn potensielle reklamasjoner.

dimmere og thermostater er jo artikler som det sannsynligvis reklameres en del på.

du klan jo forsøke deg på å kjøpe inn materiell selv. og få trikker til å montere det. riktignok vanskelig å reklamere på i framtida, men da sparer du iallefall noen tusinger

Grossisten som elektrikeren din handler på er i mange tilfeller dyrere enn Elektroimportøren et al - ergo ikke sikkert at påslaget er så enormt som det virker. Men, heldigvis for deg er det sluttsummen på kassalappen som teller - ikke om påslaget kommer på materiell eller timer :)

Påslag mellom 30% og 40% som i seg selv er drøyt (i min mening), men man må huske at grossistprisene er noe helt annet enn de prisene du kan få.
Elbilladere er kjent med å være null-fortjeneste ytelser, mest brukt for å "få foten innfor døren" til kunder.

Det er det samme med tømrere, de kan f.eks ikke konkurrere mot OBS Bygg, selv med mva fritak og ansattrabatter.

Det er masse du kan gjøre selv, legge rør, skru fast veggbokser, bore hull til spotter, osv.
Lag en avtale med elektriker firmaet du selv velger.

Hva tenker dere om dette?
Selv opplever jeg dette som et regelrett ran på høylys dag!

Prisene du oppgir er helt natta, altså alt for høye.
Elektriker skal ta betalt for jobben på timesbasis, sluttdokumentasjon, prosjektering, garantioppfølgning mm.
Normalt betaler jeg veiledende priser med en rabattsats.

Prisene jeg betaler per produkt pleier å ligge noen få prosenter (2-10%) over det jeg kunne kjøpt det for selv hos Elektroimportøren.