Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

k.hauge

Menig
21 Okt 2025
3
1
Har garasje med 2,5 kvadrat 16 amp jordkabel. Noen stikkontakter og ledbelysning. Kan man montere en liten elbillader på denne kursen i garasjen?

• Like
Reaksjoner: VannKlosett
Ja, med noen forbehold.

NEK 400:2022, avsnitt 722.305.301 – Oppdeling av installasjoner:

> Når et nytt ladepunkt installeres i en eksisterende, frittliggende garasje eller uthus, kan ladepunktet kobles til en eksisterende kurs som også forsyner annen last, forutsatt at:

Kursen er tilstrekkelig dimensjonert for totalbelastningen,

Ladepunktet er fast tilkoblet og beskyttet av jordfeilbryter type B eller type A-EV,

Ladeeffekten begrenses slik at kursen ikke overbelastes,

Det foretas risikovurdering, og tiltak for å ivareta elsikkerhet dokumenteres.

Ja, det kan være mulig å bruke kursen med 2,5 mm² og 16 A for en begrenset lader (f.eks. inntil ca. 3 kW) forutsatt at alt er dokumentert, kursen har tilstrekkelig kapasitet, og at alle krav til jordfeilvern, kursdimensjon og sikkerhet er møtt.

MEN: Det er flere forbehold som gjør at det ikke anbefales som optimal løsning. Spesielt dersom du ønsker høyere ladeeffekt eller fremtidssikring – da bør man legge egen kurs (f.eks. 4 mm² eller 6 mm²) med dedikert automat og jordfeilvern type B.

Sørg for dokumentasjon og at installasjonen blir godkjent (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap / DLE-kontroll) – fordi valg av “eksisterende kurs” løsning betyr at du aksepterer en viss risiko (f.eks. at kursen kan koble ut) og at restriksjoner gjelder.

En lynrask vurdering (med alle mulige forbehold om forholdene på stedet):
10 A ≈ 2,3 kW → skånsomt for delt kurs og lange strekk.
13 A ≈ 3,0 kW → ofte “sweet spot” på delt 16 A-kurs.
16 A ≈ 3,7 kW → ok hvis kort kabel, gunstig forlegging, lite annen last – men jeg anbefaler det helst på dedikert kurs.

Jfb type B? Er det noen som bruker det i nye ladeinstallasjoner?

Moderne ladebokser Har jo DC-vern og jfb B er både dyre og umulig å få i kombinasjon med moderne tekbolgosom xdigital og som kombiautomater?

• Like
Reaksjoner: Installatøren
Godt observert. La meg presisere:

Jeg anbefaler i praksis jordfeilvern type A + ladeboks med innebygd DC-beskyttelse, fordi det er dette som er standard på de fleste godkjente ladebokser på markedet.

Type B er nødvendig kun hvis ladeboksen ikke har DC-deteksjon.

• Like
Reaksjoner: oddbjoh
Tror også man skal slite med å argumentere for 16A lading på en sånn kurs, enhver annen last vil da medføre at kursen overbelastes.

I praksis er 13A realistisk, gitt at det kun er noen led-lamper hos TS.

For min del hadde jeg også lagt opp ny kurs evt også underfordeling i garasjen. Vi var 32A til lading på 16mm2 kabel mener jeg, prisforskjellen på kablene blir en liten del av totalen uansett - så lenge det er fysisk plass i føringsveien.

• Like
Reaksjoner: Installatøren
Tror også man skal slite med å argumentere for 16A lading på en sånn kurs

Absolutt, men med et par takhengte LED lamper på noen hundre watt og en stikk på vegg til radio, så ville jeg vurdert det.
Mest sannsynlig begrenset lader til 13A, slik du skriver.