Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KaffiLars

Korporal
8 Okt 2025
5
0
Hei!
Jeg holder på å planlegge installasjon av elbillader hjemme, men må innrømme at jeg synes det er overraskende mye å sette seg inn i.
Jeg har lest om Zaptec, Easee, DEFA og flere andre merker – men blir egentlig bare mer forvirra jo mer jeg leser

Jeg skal ha lader ute ved garasjen, og avstanden fra sikringsskapet er ca. 15 meter.
Vi har 3-fas, men jeg er usikker på hvor mye strøm det faktisk er rom for å ta ut der.
Noen sier at man må ha “lastbalansering” for å unngå at sikringen går hvis man lader samtidig som man lager middag, mens andre sier det er overdrevet.
Hva stemmer i praksis?

Jeg er også litt usikker på om det er verdt å bruke mer penger på en smart lader som kan kobles til app og strømpris, eller om det bare er dilldall?
Noen hevder at de sparer strøm ved å lade når prisen er lavest – men fungerer det faktisk i hverdagen, eller blir det bare mer å styre med?

Hvilke ladebokser fungerer stabilt over tid?
Er det verdt å betale ekstra for smartlading, eller holder det med en “dum” 32A lader?
Må man egentlig oppgradere hovedsikringen, eller holder det å justere kursen?

Er det noen merker man bør styre unna?

Hadde satt stor pris på å høre hva andre huseiere og amatører her inne har valgt, og hvordan dere tenker rundt kostnader, drift og pålitelighet.
Det er sikkert mange som står i samme situasjon om dagen.

Jeg installerte Easee Home for snart tre år siden, og har vært fornøyd stort sett hele veien. Den ble satt opp av elektriker via Tibber-avtalen, så jeg kan styre ladingen automatisk etter strømpris. I praksis fungerer det faktisk veldig greit – bilen begynner å lade på natta når prisen er lav, og jeg slipper å tenke på det. Appen er litt treg noen ganger, men ellers null tull.

Når det gjelder strømforbruk og sikringer: jeg har 3-fas 230V, og installasjonen ble gjort med lastbalansering mot hovedinntaket. Det fungerer fint – vi har aldri hatt at sikringen har gått, selv om både komfyr, varmepumpe og lading går samtidig.

Et tips: hvis du har planer om å få deg ny bil om noen år, ikke kjøp den billigste laderen. Kjøp heller en som kan oppdateres eller støtter litt mer effekt enn du trenger i dag. Jeg var glad jeg gjorde det, for da jeg byttet bil til en som støttet 11 kW, slapp jeg å bytte boksen.

Easee har fått litt tyn i media, men for min del fungerer den helt fint – og jeg liker at den er liten og diskret på veggen.

Vi gikk for Zaptec Go i fjor, etter å ha lest mange tester (bl.a. NAF sin). Det var egentlig elektriker som anbefalte den fordi den er norskprodusert, enkel å montere og følger kravene uten ekstra bokser og styr.

Det jeg liker best er at alt går automatisk: appen viser forbruk, strømpris, og jeg kan styre start/stopp på ladingen. Den snakker også med strømleverandøren vår (Tibber) slik at den tilpasser seg spotprisen. Fungerer uten feil hittil, og det føles trygt å vite at anlegget er dimensjonert for fast tilkoblet lader i stedet for vanlig stikkontakt.

En liten ulempe er at den trenger stabil Wi-Fi for å oppdatere riktig, så vi måtte faktisk sette opp en ekstra mesh-node i garasjen.
Men ellers: tommel opp!

Jeg ville absolutt valgt en lader med innebygd lastbalansering – det sparer deg for mye stress.
Og pass på at elektrikeren dokumenterer installasjonen skikkelig. Fast kurs, jordfeilvern type B eller tilsvarende integrert i boksen.

Dette kan ikke jeg så mye om, men...
Jeg gikk motsatt vei av mange her inne og valgte en helt enkel 32A lader uten app og smartfunksjoner.
Grunnen er rett og slett at jeg ikke orker mer dingser som skal på Wi-Fi, miste kontakt, eller kreve ny app hver gang produsenten endrer noe :mad:

Min lader er fra Garo, fast tilkoblet egen kurs, og har bare en bryter og statuslampe. Setter jeg i bilen, så lader den. Ferdig snakka.
Ingen skytilkobling, ingen oppdateringer, ingen app-brukere som må godkjennes eller logges inn.

Jeg lader stort sett på natta uansett, så det gjør meg ingenting å ikke kunne styre prisen time for time.
Kobler til laderen når jeg går siste pisse-runde med bikkja før jeg legger meg ved midnatt.

For meg er det viktigste at det alltid fungerer – og det gjør det!!

Elektrikeren mente også det var tryggere med en enkel boks uten ekstra elektronikk, for da er det mindre som kan feile.
Dessuten koster disse ofte halve prisen av de smarte alternativene.

Så – hvis du ikke trenger app, smartlading og grafikk, så finnes det helt greie og robuste alternativer som bare gjør jobben sin.
Noen ganger er “dumt” best 😄

Laderen står i bilen. Boksen på veggen er bare en ladekontakt med litt kontrollogikk.
Mange legger opp med 32A kurs, men nær ingen trenger å lade så kraftig. Jo større batteri i bilen, jo langsommere lading vil du normalt trenge. Med effekttrinn er det også mindre tiltrekkende med hurtig hjemmelading. Det bir også reduserte krav til nye hovedsikringer. Med slakkere ladeeffekt er det også mindre behov for lastbalansering. Lastballansering her må forstås slik at ladeboksen er 3-fasetlkoblet og kobler én-faselading til den minst belastede fasen. Med full trefaselading er ladingen balansert uansett.

Uansett om huset har 230V IT eller 400V TN ville jeg valgt 3-fasetilkobling. Enkelte biler kan lade i åpen delta fra 230V IT, eks eGolf, Tesla m.fl.

• Like
Reaksjoner: KristianM og Anton