Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Gregersen

Sersjant
14 Feb 2025
11
7
Hei,
Vi har en Volvo EX40 elbil og en Volvo EX90 elbil.
De har batterier på ca. 82kW og 111kW.

Bilene parkeres i garasjen under huset og garasjen er oppvarmet.
Hvor stor ladekapasitet trenger jeg på de to laderne som skal monteres?

Vi har 230v TN-nett og lurer på hvor stor effekt vi trenger til de to bilene?
Hva har dere valgt og hvorfor?

• Like
Reaksjoner: Micke
Vær obs på at laderen står i bilen, ikke på veggen. Dog, boksen på veggen kan begrense hvor fort bilen får lov til å lade.
Størrelsen på batteriet har liten betydning, faktis er det ofte slik at større batteri kan tillate langsommere lading.

Det som teller er hvor mye du trenger å få ladet for neste dags kjøring. Nu må ha noe mer ladekapasitet enn ditt daglige forbruk.
230V TN høres rart ut. Vanligvis oppgis dette som 230/400V TN siden begge spenninger er tilgjengelige for forbruker.

IT er en utfodring. Elbiler liker best TN. Imidlertid, jeg ville valgt en 3-fasetilkobling. Enkelte biler kan utnytte dette og en får en litt berde fordeling av lasten. Enkelte ladebokser har også mulighetvtil å jonglere litt mellom linjelederne for å balansere litt bedre. Enkelte biler har mulighet til å lade full 3-fase selv fra et IT-nett.

• Like
Reaksjoner: Gregersen
Regelmessig lading hver natt vil gjøre behovet for rask lading mindre. Ved en ladeboks må det byttes mellom dem. Ved to med lastbalansering mellom kan begge bilene lades samtidig. Kost nytte vurdering om det ønskes to.

Hvor mange kilometer kjøres de to bilene daglig?

Det er få biler som støtter IT trefase direkte. Ulempe med IT er bare to av tre fasledere belastes, kan være vanskelig fordele store laster. Lading på 16A holder gjerne. Om det blir for mye for hovedsikring avhenger av annen belastning og størrelse på hovedsikring.

Det er mulig å sette inn IT til TN trafo. Vil gi et strømtrekk fordelt på tre faser, men gir også noe tap i trafo, samt kostnadene til installasjon.

Litt informasjon om hva produsentene sier om trefase lading på IT nett. Noen år gamle artikler, men ikke oppfattet det har blitt noe mer støtte, gjerne færre merker som støtter trefase idag?

• Like
Det er absolutt ikke noe behov for trefase 230V for å lade elbil.
Ved IT 230V enfas kan du lade med opptill 7,4kW effekt på en 32A sikring, de fleste elbilladere kan du regulere hvor mye effekt bilen skal lade med.
Vi har en Skoda Enyaq som lader problemfritt med Easee Charge Lite på 230V IT-nett enfase, Volvo lader også problemfritt på disse.

"Problemet" deres er i bunn og grunn rotasjonen på hvem som lader når. 80% på EX40 er ~66kWh, hvis du lader fra 20% (16,5kWh), så kan du lade fra 20% til 80% i løpet av 10 timer på 5kW. Altså du plugger den i på kvelden så er den ladet til morgenen, mens i mellomtiden har du laderen i EX90 hvis nødvendig på en lavere effekt.

• Like
Jeg har inntrykk av at det er en generell forståelse om at elbiler skal være fulladet på morgenen, men det er jeg ikke enig i selv. Man gjør jo ikke det med fossilbiler? Det er som flere her påpeker, at det viktige er at man har tilstrekkelig batterikapasitet til den rekkevidden man har behov for neste dag. De aller fleste har ikke behov for 88kWh og 111kWh hver dag, med mindre man pendler 20-30 mil hver vei med begge bilene hver dag. For de fleste er det heller ikke slik at man at man kvelder før blir klar over "nei søren, jeg skal jo kjøre til Trondheim i morgen jeg!". For de unntakstilfellene så kan man jo benytte en hurtiglader. Selv en forholdsvis moderat 1-fas lader på 20A/4,5kW klarer å lade en elbil med omtrent 25-30 mil rekkevidde på 12 timer, avhengig av hvor effektiv elbilen er og sesong. Og samtidig vil lavere effekt bidra til å holde strømforbruket under de dyreste effekttrinnet på nettleien.

Vi lader vår elbil mellom hver 2. til hver 3. dag på 4,5kW, styrt gjennom Tibber, og typisk lader den betydelig kortere enn 12 timer. Pendler omtrent en time på motorvei hver dag, pluss all mulig annen småkjøring. Når andrebilen også blir en elbil kommer ikke jeg til å oppgradere verken lader eller kjøpe ytterligere lader. Det er kun et større behov for å planlegge hvilken bil som har behov for å lade hvilken natt.

• Like
Jeg hadde lagt opp 40A trefas til garasjen og 32A til hver ladeboks, selv om du i realiteten kommer til å benytte langt mindre. Sikringer koster omtrent det samme og kostnaden for kabel er ikke så ille.

Akkurat nå er effekttariffene slik at det sjelden blir lading med mer enn 4-5kW, men om litt så skjønner kanskje nettselskapene at det går an å differensiere nettleie litt igjen og man får anledning til å lade med høyere effekt når strømmen er billig og nettet har stor kapasitet.

Hvor stor ladekapasitet trenger jeg på de to laderne som skal monteres?

Vi har samme kjøretøy som deg og samme oppsett på stømfronten.
Hos oss er det lagt en 32A (3-fas) kurs til garasjen og der sitter det 2 stk Easee ladere som deler på denne kursen.

Ved en tilkoplet bil er det flatt jern med ca. 7,2kW
Ved to biler tilkoplet er det lastfordeling og ca. 3,6kW på begge biler. Når den ene er ferdig økes effekten på den gjenværende opp til max 7,2kW.
Dette fungerer helt topp og vi har ALDRI savnet noe mere futt i kanutten.
Bilene er tipp topp fulladet hver morgen.

...og vi klarer å holde det totale strømforbruker på et ok nivå slik at vi betaler en normal effekttariff.

Her hos oss har elektriker lagt opp 2 separate 32A 3-fas kurser til garasjen.
En kurs til hver Zaptec Go lader.
Begge ladere kan da levere 32A til hver sin elbil, samtidig.
Vi har justert maksimal effekt med til 16A på begge to i appen.
Det holder i massevis, men kjekt å kunne blåse på med 32A ved rottefelle.
Hovedvern i huset er 80A