Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Benjamin

Sersjant
28 Jan 2025
12
3
Vi har en energibrønn og en Nibe S1256 bergvarmepumpe.
Det har vært perioder hvor varmepumpen har stått som følge av strømbrudd og service (ventet på deler).

Min tanke er da at det hadde vært fint å ha en helt enkel elkassett eller dobbeltmantlet bereder i serie med gulvvarmen som kan settes i jobb ved strømbrudd eller driftsstans. I verste fall kan jeg koble på et strømaggregat som kan drive sirkulasjonspumper og varmeelement.

Hva tror dere om en slik backupløsning?

Tenker f.eks. Høiax HeatEx El-Kassett Komplett 11kW 230V eller Varmeshop el-kassett 3 kW til vannbårent varmeanlegg.

Skjermbilde 2025-02-04 143831.pngSkjermbilde 2025-02-04 143751.png

• Like
Reaksjoner: Konglehuset
Min tanke er da at det hadde vært fint å ha en helt enkel elkassett eller dobbeltmantlet bereder i serie med gulvvarmen som kan settes i jobb ved strømbrudd eller driftsstans. I verste fall kan jeg koble på et strømaggregat som kan drive sirkulasjonspumper og varmeelement.

Hva tror dere om en slik backupløsning?

Jeg luftet dette for han som prosjekterer vårt nye anlegg og han bare ristet på hodet.
Han mente det bare var tøv.
Hans innsigelse er at det er varmeelement i varmepumpen på 3KW, 6KW og 9KW som kan drive hele huset hvis kompressoren går.
Han mente det ville være mer fornuftig å kjøpe inn en ekstra sirkulasjonspumpe og en ekstra shunt å ha i beredskap.
Han kunne fortelle at han hadde vært på mange jobber hvor kompressoren måtte byttes, og da tvangskjørte de bare varmeelementene frem til de fikk deler.

Hvis du er redd for strømbrudd kan du kanskje bare kjøpe deg et stort nok aggregat til å drive hele varmepumpen?
Det er vel det beste?

Nibe har nødmodus på varmepumpene sine, da kjører de med mekanisk termostat (om jeg husket rett), kun varmeelementet og en sirkulasjonspumpe. Fremfor å kjøpe meg elkassett så tror jeg at jeg hadde sjekket hvilke deler du trenger for å få dette til å spinne rundt om den ryker. Sekundært kan du, om du har akkumulatortank, kjøpe deg et element å kaste i denne med en mekanisk termostat.

Sekundært kan du, om du har akkumulatortank, kjøpe deg et element å kaste i denne med en mekanisk termostat.

Dagens beste råd fra @oddbjoh der altså!!!
Akkumulatortank for å øke volumet i varmekretsen er bra for varmepumpen (minimerer antall start/stopp) og insert av varmeelement som kan settes på ved rottefelle.

Mest sannsynlig noe av det minst kostnadsdrivende du kan gjøre også.