Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MrCool

Sersjant
3 Aug 2025
11
2
Når jeg bruker multifunksjonsverktøy til å sage gips, finer eller laminat, merker jeg ofte at kantene fliser seg eller at kuttet blir ujevnt.
Hvilke blader og teknikker bruker dere for å få rene kutt, minimal flising og et resultat som ser profesjonelt ut, selv hjemme på mindre prosjekter?

Er det bare jeg som er håpløs bruker av multifunksjonsverktøy, eller er dette verktøyet generelt vanskelig å bruke?

Jeg slet mye med flising og ujevne kutt i starten da jeg brukte multifunksjonssaga mi, spesielt i finerplater. Følte nesten det ikke var mulig å få pene kutt før jeg plukket opp noen enkle triks.

Det som hjalp meg mest var å bytte til bedre blader og å roe ned tempoet. Jeg bruker blader som er tilpasset materialet (finer, laminat, MDF osv.), og merker stor forskjell på kvaliteten – de billige “allround-bladene” ga meg bare frustrasjon.

Jeg fester alltid emnet godt med tvinger, holder saga rolig uten å presse for mye, og legger gjerne maskeringstape langs snittet hvis det er synlige flater. Sager jeg i en plate som skal synes, prøver jeg å ta snittet fra baksiden, da blir oversiden mye penere. Til slutt pusser jeg lett over med fint sandpapir for å få en helt jevn kant.

Dette har gitt meg mye bedre resultat.

Jeg har opplevd det samme, spesielt i laminat. Det jeg lærte fort er at blader er halve jobben. De rimelige allround-bladene funker til grovarbeid, men hvis du vil ha pene snitt uten flising, må du bruke blader som er beregnet for fine kutt. Etter at jeg byttet til Fein sine blader merket jeg stor forskjell.

For min del handler det mest om teknikk. Jeg presser aldri saga – da begynner den å hoppe og rive i materialet.
Jeg lar bladet jobbe rolig og holder et jevnt tempo.
Maskeringstape over snittet hjelper også mye, særlig i finer og MDF.