Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bolt

Sersjant
11 Feb 2025
10
5
Vi har en Easee Home som plutselig har startet å oppføre seg merkelig.
Den har fungert perfekt i 3-4 år, men nå er det plutselig litt krise på ladefronten.

Overbelastningsvernet i sikringsskapet har den siste tiden slått ut noen ganger.
Dette har skjedd når bilen har stått og ladet.
Det virker som ladingen kan ha noe med at sikringen slår ut, men jeg er ikke helt sikker.

Noen som har vært borti lignende, eller har noen tips?

Ser at Easee nå har skiftet ut min modell Easee Home med den nye Easee Up.
Bør jeg bytte til ny lader?
Ser at Elektroimportøren nå tar 6159,- for den nye modelle og det bør jo være veldig kjapt på bytte ut gammel type med ny type?
Kanskje kan den gamle bakplaten benyttes?
Har jo hørt at det har vært noe kluss med den gamle som jeg har.

Skjermbilde 2025-02-18 100612.jpg

Når oppstod dette problemet første gang?

Er det tenkelig at årsaken kan være en endring som Easee nylig gjennomførte på en svært kritikkverdig måte?
Slik jeg forstår det valgte laderen primært L2 og L2 ved 1-fas lading.
Plutselig endret Easee på dette til å primært velge L1-L3.

Dette ble gjennomført 16. januar 2025
Når jeg sier at dette ble gjennomført på en kritikkverdig måte så mener jeg at jeg har mine ord i behold.
Det eneste de gjorde var å publisere en helt anonym teks som beskriver forbedringer i en kommende firmware oppdatering.
Se denne: Easee Firmware announcement: v328/v329

Mitt inntrykk er at svært mange husstander har bl.a. varmtvannsbereder på L1.
Da er resultatet poff i sikringskapet.

v328/v329

Improvements
Improved safety measures: Improved algorithms to reduce false positives in welded relay detection.
Faulty charging cable detection: Improved detection and warning for faulty charging cables.
Optimized firmware upgrades: Reduced firmware upgrade time for improved efficiency.
New phase priority logic: Optimized load balancing for better performance. The load balancer now prioritizes L1-L3 (instead of L2-L3) for single-phase charging on IT 3-phase systems and N-L3 (instead of N-L1) for single-phase charging on TN 3-phase systems.

Når oppstod dette problemet første gang?

Er det tenkelig at årsaken kan være en endring som Easee nylig gjennomførte på en svært kritikkverdig måte?
Slik jeg forstår det valgte laderen primært L2 og L2 ved 1-fas lading.
Plutselig endret Easee på dette til å primært velge L1-L3.

Dette ble gjennomført 16. januar 2025
Når jeg sier at dette ble gjennomført på en kritikkverdig måte så mener jeg at jeg har mine ord i behold.
Det eneste de gjorde var å publisere en helt anonym teks som beskriver forbedringer i en kommende firmware oppdatering.
Se denne: Easee Firmware announcement: v328/v329

Mitt inntrykk er at svært mange husstander har bl.a. varmtvannsbereder på L1.
Da er resultatet poff i sikringskapet.
det ga ikke veldig mye mening, hvordan kan du si at de fleste har vvb på L1 ? kan være hvilken som helst faser som er bruk.... og mange har ikke en gang 3fas frem til lader, kun to faser... vvb kan være både L1 + L2, L1 + L3 eller L2 og L3 (230v IT nett )

hvordan kan du si at de fleste har vvb på L1 ?
Dette er en stråmann. Jeg har ikke skrevet det du hevder.
Jeg skrev: "Mitt inntrykk er at svært mange husstander har bl.a. varmtvannsbereder på L1"

mange har ikke en gang 3fas frem til lader, kun to faser
Ja, det er jeg klar over og i det tilfellet er ikke dette et problem.
Denne firmwareoppdateringen får effekt hvis laderen er tilkoplet 3-fas, og du lader på 1-fas.
Da har Easee over natten - uten å gi spesielt god informasjon på forhånd - endret fra L2-L3 til L1-L3

vvb kan være både L1 + L2, L1 + L3 eller L2 og L3 (230v IT nett )
Ja, ingen har vel hevdet noe annet?

POENGET mitt er at når en installatør prosjekterer et hus forsøker de fordele store laster slik at det blir noenlunde like belastning på fasene, hvis mulig. Når Easee i ettertid flytter potensielt 7,2kW fra L2-L3 til L1-L3 så kan det få konsekvenser. Og det har det - tro meg. Jeg er medlem av flere Easee diskusjonsgrupper og det er ikke få som har opplevd at et fungerende anlegg nå har stoppet å fungere som følge av dette. Sikringen går hele tiden.

Hei forumet!

Takk for fantastisk gode innspill - som viste seg å stemme ganske så godt!

Elektriker har vært og sett på saken jeg viste han denne informasjonen som ble delt her fra Easee.
Han koplet til et måleinstrument og ganske riktig så var det en vanvittig overbelastning på den ene fasen.
Resultatet ble at sikringen gikk.

Etter hva jeg forstår er nå tatt grep som sikrer en jevn fordeling av belastningen.
Elektriker sa at det var de 7.4kW fra laderen som bikket hele opplegget.

Elektrikeren visste godt hva han skulle se etter, for det var ikke første Easee installasjonen han var å retter feil på.

Nok en gang, tusen takt folkens!!