Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Siggy

Sersjant
12 Feb 2025
19
12
Jeg sitter og søker etter fakte og finner informasjon om at slissene/hull på drensrør skal både opp og de skal ligge ned.

Mine rør skal graves ned i en grøft som er kledd med fiberduk, lagt ned 10cm med pukk, rør lagt ned.
Nå skal det fylles opp med pukk og fiberduken skal "lukkes" før jord fylles tilbake.

Så hvilken vei legger jeg hullene?
Opp eller ned?

Skjermbilde 2025-02-20 121605.jpg Skjermbilde 2025-02-20 121734.jpg

Hei @Siggy !

Jeg har stort sett lagt Wavin sine drensrør når jeg utfører dreneringsarbeid.

I all Wavins sin dokumenstasjon fremkommer det at slisser skal ligge opp.

Se f.eks. dokumentet: Bruksområder Wavin Drensrør.

Jeg må innrømme at jeg ikke har tenkt noe over dette temaet, bortsett fra at jeg stoler på Wavin sin anbefaling.
Det er jo noe logikk i at i bunnen på røret skal vannet renne fritt i et glatt rør.
Det fordrer jo også at "dreneringsnivået" blir toppen av røret - altså vannet kan "stå" rundt røret i grøften helt opp til første slisse.

Skjermbilde 2025-02-20 133806.jpg

Det har vært lange diskusjoner om dette. Selv var jeg nede på dreneringen etter 40 år. Betongrør med muffer, leiretomt. Rørene omgitt av grov sand med filterduk ytterst. Etter 40 år var det ca 1,5 mm slam i bunnen av røret. Personlig tror jeg det er likegyldig hvor slissene er.