- 31 Jan 2025
- 9
- 27
Har et gammelt husbankhus fra 1960-tallet hvor halve kjelleretasjen er gravet inn i en skråning.
Denne skråningen består stort sett av leireholdig jord.
Opprinnelig var det lagt noe som ser ut som bølgete sementplater der hvor jorden treffer muren på utsiden.
Dette hadde helt sikkert en drenerende effekt.
I da hadde man nok lagt ned knotteplast.
Etter mange år med vær, vind og press fra jorden er disse platene mer eller mindre knust og har i hvert fall mistet sin funksjon.
Tror dere disse bølgeplatene er laget av sement? ...eller snakker vi værre saker som asbest osv?
Uansett må jeg grave rundt hele kjellermuren og jeg må vel også minimum 20-30 cm under gulvet inne for å senke vann nivået tilstrekkelig.
Dybden på grøften blir for 250cm, muligens 275 enkelte steder.
Noen som har tips til type (mini) gravemaskin jeg trenger?
Jeg har pleid å leie en sånn KUBOTA U27-4 hos Engeland Maskin utenfor Drammen.

Ser for meg at denne jobben kommer til å ta såpass lang tid at jeg vurderer å investere i en minigraver som jeg kan ha noen år fremover.
Det er jo alltid noen prosjekter hvor man ender opp med å slite ut rygg eller trillebår.
Blir denne type maskin for stor, liten eller er den ganske passe for jobben?
Jeg ser den har gravedybde 282cm og det er jo tilstrekkelig.
Samtidig vil jeg jo helst slippe å kjøpe en dyrere maskin enn strengt tatt nødvendig.
Dette er nok helt i ytterkant av hvor stort prosjekt jeg tør begi meg ut på
Denne skråningen består stort sett av leireholdig jord.
Opprinnelig var det lagt noe som ser ut som bølgete sementplater der hvor jorden treffer muren på utsiden.
Dette hadde helt sikkert en drenerende effekt.
I da hadde man nok lagt ned knotteplast.
Etter mange år med vær, vind og press fra jorden er disse platene mer eller mindre knust og har i hvert fall mistet sin funksjon.
Tror dere disse bølgeplatene er laget av sement? ...eller snakker vi værre saker som asbest osv?
Uansett må jeg grave rundt hele kjellermuren og jeg må vel også minimum 20-30 cm under gulvet inne for å senke vann nivået tilstrekkelig.
Dybden på grøften blir for 250cm, muligens 275 enkelte steder.
Noen som har tips til type (mini) gravemaskin jeg trenger?
Jeg har pleid å leie en sånn KUBOTA U27-4 hos Engeland Maskin utenfor Drammen.

Ser for meg at denne jobben kommer til å ta såpass lang tid at jeg vurderer å investere i en minigraver som jeg kan ha noen år fremover.
Det er jo alltid noen prosjekter hvor man ender opp med å slite ut rygg eller trillebår.
Blir denne type maskin for stor, liten eller er den ganske passe for jobben?
Jeg ser den har gravedybde 282cm og det er jo tilstrekkelig.
Samtidig vil jeg jo helst slippe å kjøpe en dyrere maskin enn strengt tatt nødvendig.
Dette er nok helt i ytterkant av hvor stort prosjekt jeg tør begi meg ut på