Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Torino

Korporal
31 Jan 2025
9
27
Har et gammelt husbankhus fra 1960-tallet hvor halve kjelleretasjen er gravet inn i en skråning.
Denne skråningen består stort sett av leireholdig jord.
Opprinnelig var det lagt noe som ser ut som bølgete sementplater der hvor jorden treffer muren på utsiden.
Dette hadde helt sikkert en drenerende effekt.
I da hadde man nok lagt ned knotteplast.
Etter mange år med vær, vind og press fra jorden er disse platene mer eller mindre knust og har i hvert fall mistet sin funksjon.
Tror dere disse bølgeplatene er laget av sement? ...eller snakker vi værre saker som asbest osv?

Uansett må jeg grave rundt hele kjellermuren og jeg må vel også minimum 20-30 cm under gulvet inne for å senke vann nivået tilstrekkelig.
Dybden på grøften blir for 250cm, muligens 275 enkelte steder.

Noen som har tips til type (mini) gravemaskin jeg trenger?

Jeg har pleid å leie en sånn KUBOTA U27-4 hos Engeland Maskin utenfor Drammen.
Skjermbilde 2025-01-31 164015.png

Ser for meg at denne jobben kommer til å ta såpass lang tid at jeg vurderer å investere i en minigraver som jeg kan ha noen år fremover.
Det er jo alltid noen prosjekter hvor man ender opp med å slite ut rygg eller trillebår.

Blir denne type maskin for stor, liten eller er den ganske passe for jobben?
Jeg ser den har gravedybde 282cm og det er jo tilstrekkelig.
Samtidig vil jeg jo helst slippe å kjøpe en dyrere maskin enn strengt tatt nødvendig.
Dette er nok helt i ytterkant av hvor stort prosjekt jeg tør begi meg ut på :)

Jeg hadde 1.8T Kubota, den ble for svak for steinene jeg hadde her, så vil si en 5T eller 6T så går det kjappt og du sitter ikke å rister å blir slengt i glasset hele tiden.

Ville kjøpt en og husket å steng av motoren med en gang du ikke bruker den, siden de selges på Timer.
Tror jeg tapte 2-30000,- på min etter salg, da hadde jeg den i 1-2 år.

• Like
Reaksjoner: Torino
Du kan kjøre så stor maskin du vil på egen eiendom.
Jeg har nettopp drenert rundt huset og fikk låne en 10-tonner, det gjorde vei i vellinga.

IMG_3346.jpeg

Visste ikke at jeg kunne kjøre stor gravemaskin som lekmann? Er reglene endret?

Hvor stor gravemaskin maskin kan jeg kjøre?​

Skal du grave privat i egen hage/eiendom er det ingen begrensninger på størrelse eller krav til maskinførerbevis. Dette gjelder også innenfor stillas og lift samt mange andre type maskiner en kan kjøpe eller leie. Skal du derimot hjelpe naboen eller ta betalt for det så stilles det krav til kompetansebevis for å kjøre maskiner over 15 kw/20 hk maskinkraft siden du da faller inn under Arbeidsmiljøloven.

Det må du vurdere ja, dine egenskaper. Nærhet for mulighet for leie. Sikkert flere som vil leie ut en maskin i nærheten f.eks.

Jeg er jo ikke momsfri så jeg måtte jo momse den jeg kjøpte så tapte vel 60k til slutt men da er en service også inni der, service på disse koster skjorta men det er vel sånn med alt.

Bønder har som regel en eller flere gravere stående.