- 31 Jan 2025
- 9
- 27
I forlengelsen av denne diskusjonstråden hvor jeg spør; Hvor stor gravemaskin trenger jeg til jobben?
Nå lurer jeg på tips til fremgangsmåte når jeg skal grave rundt hele huset..
Grovt sett lurer jeg på om jeg skal kjøre rundt huset på plenen og grave med armen nede i grøften.
Altså at minigraveren står oppe på bakken og graver ned i grøften.
Alternativt graver jeg en grøft som er 1,5 meter bred og kjører nede i grøften med minigraveren.
Tenker at jeg tar en tur rundt hele huset og graver meg ned 50-60 cm.
Så kjører tilbake samme vei og graver 50-60 cm til.
Etter 5 turer er jeg nede på 250-270 cm.
Jeg vil tro at hvis jeg kjører nede i grøften, altså langs grunnmuren, vil det være veldig lett å komme til, men litt komplisert å få løftet jorden opp av grøften.
Jeg regner med at jeg vil få god oversikt over det som foregår nede i grøften.
Hvis jeg kjører oppe på plenen blir det lett å løfte opp jorden og få den unna, slik at den ikke blir liggende i veien.
Men, jeg mister jo litt oversikt over hva som skjer der nede i grøften.
Hva anbefaler folket?

Nå lurer jeg på tips til fremgangsmåte når jeg skal grave rundt hele huset..
Grovt sett lurer jeg på om jeg skal kjøre rundt huset på plenen og grave med armen nede i grøften.
Altså at minigraveren står oppe på bakken og graver ned i grøften.
Alternativt graver jeg en grøft som er 1,5 meter bred og kjører nede i grøften med minigraveren.
Tenker at jeg tar en tur rundt hele huset og graver meg ned 50-60 cm.
Så kjører tilbake samme vei og graver 50-60 cm til.
Etter 5 turer er jeg nede på 250-270 cm.
Jeg vil tro at hvis jeg kjører nede i grøften, altså langs grunnmuren, vil det være veldig lett å komme til, men litt komplisert å få løftet jorden opp av grøften.
Jeg regner med at jeg vil få god oversikt over det som foregår nede i grøften.
Hvis jeg kjører oppe på plenen blir det lett å løfte opp jorden og få den unna, slik at den ikke blir liggende i veien.
Men, jeg mister jo litt oversikt over hva som skjer der nede i grøften.
Hva anbefaler folket?