Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Lars2h

Sersjant
20 Feb 2025
11
1
God kveld folkens!

Har hatt besøk av DLE (Det Lokale Eltilsyn) i en leilighet jeg leier ut.
Tilsynsoffiseren har lovet en skriftlig tilbakemelding, men han ga klar beskjed om hva som måtte fikses.

Leiligheten er fra 70-tallet og det elektriske anlegget er like gammelt.
Riktignok er sikringsskapet modernisert i 2010 med nye jordfeilautomater.

Pålegget som jeg må ta tak i er å få inn et overspenningsvern i sikringsskapet.
Jeg har ringt en elektriker som har gitt meg en fast pris denne fra EATON på 7500,- ferdig montert.
Er det en grei pris?

Lurer også på om det er riktig at DLE kan kreve at jeg oppgraderer sikringsskapet med et overspenningsvern?
Jeg synes jeg har kostet på den leiligheten tilstrekkelig, så det hadde vært digg å slippe denne kostnaden akkurat nå.

dddd91541.jpg

Elektroimportøren har veldig fin informasjon om overspenningsvern på denne nettsiden.

I 2010 ble det innført et absolutt krav om at alle elektriske anlegg satt opp skulle inneholde overspenningsvern, men regelen ble først innført i 2012 og uten tilbakevirkende kraft.

Nå fikk jo du oppgradert sikringsskapet ditt i 2010, så jeg er usikker på hvordan denne loven slår ut for din del.

Jeg forstår at du ikke ønsker kostnaden, men kanskje en slik oppgradering øker verdien på utleieleiligheten din?

Hvis elektrikern må reise ut og kun montere overspenningsvern er gjerne en pris på 3.000-4.000 mulig å få. For 7.500 burde du få to.
Hvis vi monterer overspenningsvern samtidig med elbillader priser vi overspenningsvernet til 2.500.

Hvis elektrikern må reise ut og kun montere overspenningsvern er gjerne en pris på 3.000-4.000 mulig å få.
Da er jo prisen jeg har fått helt hinsides (dobbel pris).

Riktignok er sikringsskapet modernisert i 2010 med nye jordfeilautomater.Lurer også på om det er riktig at DLE kan kreve at jeg oppgraderer sikringsskapet med et overspenningsvern?
Hva tenker du om dette @elektrikern ?
Kan de kreve at jeg oppgraderer et skap fra 2010?

Hva tenker du om dette @elektrikern ?
Kan de kreve at jeg oppgraderer et skap fra 2010?
Det springende punktet er hva som står i samsvarserklæringen din fra 2010, og hva dle hjemler pålegget i.
NEK 400 2010 ble vel sikkert publisert på Eliaden i 2010 sikkert i mai-juni?, og en kunne begynne å bruke den fra juli 2010.
Da var det ikke mange som hadde fått den og lest den. De fleste tok den i bruk ca i årsskiftet 2010-2011 har jeg inntrykk av.
Kravet var at installasjoner som ble planlagt og startet opp etter 1-1-2011 skulle følge NEK 400 2010.
Fram til denne datoen kunne en velge 2006 eller 2010 boka.

Hvis elektrikern din samsvarserklærte skapet etter 2006 normen så var det ikke krav om overspenningsvern i den normen.
Skrev han at han gjorde det etter 2010 normen så kunne han gjerne montert overspenningsvern.
Jeg mener at etter den datoen så burde han montert slik vern men ikke at han måtte.

Send gjerne samsvarserklæring og pålegget fra dle så vi kan se ordlyden.

• Like
Reaksjoner: Chris