Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Villa

Korporal
10 Aug 2025
6
1
Helt ut av det blå har det startet å dryppe fra sikkerhetsventilen på varmtvannsberederen i kjelelren.
Hvordan kan dette oppstå helt plutselig?

Anlegget har vært i drift i mange år helt problemfritt og så begynner det helt plutselig å dryppe.

Jeg trodde denne sikkerhetsventilen slo ut ved overtrykk, men det kan jo ikke stemme?
Jeg har ikke endret på noe trykk i vår enebolig og vi har en egen brønn og trykket er ikke justert.

Kjedelig med vann som flyter utover gulvet hver natt.
Ja, du leste riktig; hver natt!
Ca. kl. 23 starter berederen å dryppe og det holder på langt utoer natten.
Så stopper det og om morgenen er dryppingen stoppet og vannet fordampet.
Igjen ligger det flekker etetr gult tørket/fordampet vann på gulvet.
Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet en natt prostataen presset på og jeg måtte stå opp for å slå lens nattestid.
Kliss våt på beina!

Hva annet kan forårsake dette?
Defekt ventil? Sånn helt plutselig?

359c68af-8c5f-4019-aa7c-cdd7d3c1af5f.jpg 261d11e8-0595-4b18-a25d-bc356b6278a1.jpg

Har du smartstyring på berederen?
Siden det drypper hver natt, ser jeg for meg at det skjer når berederen typisk starter å varme på de billigste timene av døgnet.
At det drypper skyldes trolig at trykket bygger seg opp i forbindelse med at tanken varmer vannet.

Med tanke på at du har brønnvann så har du trolig også en ekspansjonstank et sted. Typisk en rød sirkulær tank. Er trolig montert i forbindelse med trykkpumpen din til brønnvannet. Det på bildet ser ut som en trommel med brannslange? Men, en ekspansjonstank har behov for jevnlig vedlikehold eller sjekk. Tanken sin oppgave er å fange opp vannet som ekspanderer når det utvider seg av f.eks. varme. Det er en tank med en membran som skiller luft og vann. Nederste delen skal være fylt med luft med et trykk som er 0,2-0,3 bar under det vanlige trykket i ledningen. Det er en vanlig bilventil i bunn der.

Så, finn først ut om du har en slik tank i anlegget ditt. Lokaliser ventilen i bunn, som typisk ligger under en plasthette som kan skrues av. Trykk inn pinnen i ventilen og sjekk at det ikke kommer vann ut. Dersom det kommer vann så er tanken defekt. Dersom det ikke kommer vann kan du prøve å gjøre det vanlige vedlikeholdet av en slik tank: Steng hovedkranen, åpne en annen kran i huset slik at anlegget er uten trykk. Bruk sykkelpumpe med manometer eller veldig forsiktig med en kompressor og fyll på luft til trykket er nevnte 0,2-0,3 bar under det vanlige trykket i anlegget. Åpne hovedkranen igjen.

• Like
Reaksjoner: Villa
Hei og takk for supre innspill.
Har du smartstyring på berederen?
Nei, ingen smartstyring.
Men, vi er fem som dusjer ca. 22-23:30 , så det gir kanskje samme effekt på oppvarmingssyklus?

Så, finn først ut om du har en slik tank i anlegget ditt.

Vi har ingen ekspansjonstank på varmtvannsberederen, men vi har en Well-Mate glassfiber ekspansjonstank på inntaket fra brønnen.
Den ble montert og kontrollert av rørlegger for 3 mnd siden, så den fungerer nok fint.

Den Well Mate er en presshydrofortank. Andre kaller den trykktank. Jeg bruker helst akkumulatortank. Dens funksjon er å lagre en viss mengde vann slik at ikke pumpa må starte for den minste tekopp. Når tanken er nesten tom, startes pumps. Når pumpa stopper er tanken ca 50% full. Dette forutsatt at fortrykket på luftsiden er rett. Dersom pumps starter og stopper ofte ved små tappinger, så er det en indikator på for lite lufttrykk.
Denne tanken har samme fasong og funksjon som et ekspansjonskar, men er betydelig større. Du trenger ikke noe eget ekspansjonskar på bereder, men det må ikke være noen tilbakeslagssperre tilbake til akkumulatortanken.

Ville startet med å observere trykket på akkumulatortanken.

Stopp pumpa, åpne en kran og la den stå åpen, gjerne en kran lavt i huset. Fyll på luft til ca 0.2 bar mindre enn innkoblingstrykket for pumpa. Ferdig.
Observer trykket i systemet i drift.

Min gjetning er at det er alt for lite lufttrykk i tanken. Etter dusjing stiger trykket i systemet grunnet temperaturutvidelse i kalkvannet i bereder. Dersom akkumulatortanken er defekt vil en fort kunne nå blåsetrykk for sikkerhetsventilen.

• Like
Reaksjoner: KristianM og Villa