Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Sveinungen

Sersjant
24 Jan 2025
17
15
Norge
Vi er i fasen hvor elektriker strax skal i gang med å montere det elektriske anlegget i huset.
Han lurer på om vi skal da et dataskap i teknisk rom og om jeg ønsker datapunkter i noen av husets rom.
Hjep!

Må jeg ha et dataskap? ...og hva skal jeg ha i dette skapet?
Er det lurt å legge opp noen datapunkter?...og hvor i huset bør disse være?

Huset får fiber inn og jeg tenker kjøre wifi i hele huset.
Er ikke nettverkskabler litt old-fashioned?
Legger man datapunkter i et nytt hus i 2025?

Elektriker anbefaler bl.a. denne løsningen fra Elko hvor han samler alle mulige uttak under tv i stua og i loftstue.
Den er fryktelig dyr og jeg forstår ikke hva jeg da skal ha i dataskapet?

Modularkontakt i ramme 1140x760px.jpg (fullarticle).jpg

• Like
Reaksjoner: Micro
Må jeg ha et dataskap? ...og hva skal jeg ha i dette skapet?
Er det lurt å legge opp noen datapunkter?...og hvor i huset bør disse være?

Du MÅ ikke ha et dataskap, men hvis du f.eks. skal ha en fiberlinje inn i huset og nettverkskabler ut til "kontorplass" og "der du skal ha TV" er det kjekt med et dataskap hvor du kan samle kablene og knytte disse sammen med f.eks. en switch.
Kanskje er det også fint å ha plass til kabelmodemet som konverterer fiberkabelen til et brukbart nettverksuttak?
Kanskje du ønsker plassere en wifi router der også?

Hvis huset du bygger er stort eller har 3 etasjer, kanskje du ønsker kabel til et wifi punkt i kjeller og i øverste etasje, slik at du er sikret god løsning?

• Like
Et lite tips!
Husk at du trenger strøm i dette skapet også.
Så elektrikeren bør gjøre klart med kabel/rør slik at du får en stikkontakt i dataskapet.

• Like
Legger man datapunkter i et nytt hus i 2025?

I et nytt hus i 2025 legger man datakabler, datakontakter og samler alle kabler i et datarack.
Løsningen fra Elko som din elektriker foreslår er lekker og praktisk, men koster dessverre en formue.

• Like
kan være greit å bruke litt tid til å tenke på dette. mye går på trådløst i dag, men det er lurt å legge opp kablet til f.eks soverom der kids gjerne har en data for å spille på. samme til TV. mange bruker kablet nett på spillkonsoller etc.

her kan du lese litt vedrørende krav i dag.

Det har vrt vanlig å trekke fiber utenfra gjennom hele huset til Altiboks eller lignende uter. Senjere har folk ønsket å flytte boksen. Da er fiberendring kostbat o undrete.
Mitt råd er derfoor å. Avslutte fiberen «i en bod i kjelleren», et sted der det trolig aldri blir behov for endringer av fiberføring. Derfra på vanlig datakabel som en ev kan endre selv etter behov.

• Like
Reaksjoner: MargaretThatcher
ville absolutt hatt noen datapunkter i nytt hus. og som nevnt, sørg for og avslutte/terminere fiber på et fornuftig sted, gjerne i et teknisk rom eller en bod.
flytte/endre på fiber kan være dyrt.

tenk på og få frem data punkter til feks trådløse wifi sendere, det er lurt for og få god dekning i huset. legg gjerne også et datapunkt til der du har tv, kan være lurt.

man kan sette inn et sikringsskap med svakstrøm del, da kan du få alt i et skap, sikringer, data punkter, fiber modem osv.
ofte er et slikt skap nok i ny bolig:

• Like
Reaksjoner: HeltiVater
Elektriker anbefaler bl.a. denne løsningen fra Elko hvor han samler alle mulige uttak under tv i stua og i loftstue.
Den er fryktelig dyr
Dette er som du skriver en veldig lekker og fin løsning, men dessverre veldig kostbar.
På den positive siden tilfredsstiller den de strenge kravene til antall kontakter ved tv etc.
Lekker løsning som koster skjorta.

Du kan velge å sette opp en drøss med single kontakter og fremdeles være ok i forhold til forskriften, men jeg er sannelig ikke sikkert på om det blir SÅåå fryktelig mye billigere.

• Like
Reaksjoner: Sveinungen