Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kim

Korporal
15 Sep 2025
6
0
Vi har en god del gamle halogen-downlights i huset, og nå er jeg lei av å skifte pærer og betale for unødvendig mye strøm. Planen er å oppgradere til LED, men jeg er litt usikker på om jeg kan gjøre dette uten å gå på en smell.

Jeg har hørt at de gamle trafoene som fulgte med halogenanlegget kan være litt kinkige når man setter inn LED – at de kan begynne å flimre, ikke tenne i det hele tatt eller til og med ta kvelden fordi lasten blir så mye lavere. Det hadde jo vært kjedelig å kjøpe masse dyre LED-pærer for så å oppdage at det ikke fungerer skikkelig.

Er det trygt å bare bytte pærene, eller bør man like godt bytte ut trafoen samtidig for å være sikker?

Er det noen av dere som har gjort dette og fått det til å fungere uten problemer?
Er det spesielle LED-pærer som fungerer bedre på gamle elektroniske trafoer?
Eller er det egentlig smartest å gå “all in”, bytte til LED-driver eller 230V-downlights og være ferdig med det?

downlight11.jpg downlight1.jpg

Hvis du skal bytte fra halogen til LED, kan du noen ganger bruke den gamle trafoen, men det kommer an på type trafo og hvor mange watt LED du setter inn.

Gamle elektroniske trafoer krever ofte en viss minimumsbelastning (f.eks. 20–30 W).
LED bruker mye mindre strøm, og da kan du få flimring eller at lyset ikke tenner.
Har du dimmer, kan det også skape trøbbel.

Enkleste og tryggeste løsning er ofte å bytte både trafo og eventuelt dimmer til noe som er laget for LED – da får du stabilt lys, bedre virkningsgrad og slipper feil.

Vil du slippe alt styr: vurder å bytte til nye LED-downlights med innebygd driver. Da er du ferdig med trafo-problemet for godt.

• Like
Reaksjoner: Kim
Takk for svar!

Jeg lurer litt videre på dette med trafo og dimmer: Hvis jeg går for LED-pærer med innebygget driver som skal kunne fungere på eksisterende anlegg – hvordan vet jeg om den gamle dimmeren og trafoen faktisk vil gi stabil drift og ikke forkorte levetiden på pærene?

Bør jeg få målt meg frem til noe spesifikt, eller er det noen tommelfingerregel for når trafo/dimmer bør byttes selv om det «fungerer»?