Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ByggeHus

Sersjant
2 Feb 2025
12
6
Sitter og kikker på bange ulike typer byggevarer om dagen; konstruksjonsvirke, vinduer, dører, isolasjon, bygningsplater, støpemørtel, armeringsnett osv.
Byggmax virker ha gode priser og betingelser på varene de tilbyr på sine nettsider.

Når jeg tar en tur til nærmeste Byggmax byggevareutsalg får jeg følelsen av at kvaliteten er sterkt varierende.
Tar jeg feil?

På konstruksjonsvirke, hvitt og trykkimpregnert, synes jeg kvaliteten virker grei, hvis man tar seg tid til å sortere ut ukurans.
Men, jeg ser også at det ligger fryktelig mye ukurans igjen når stablene går mot slutten.
Er det slik at konstruksonsvirket hos Byggmax er sekunda vare, altså andresortering?

Når det gjelder parkett, laminat, maling, isolasjon, vinduer og dører savner jeg kjente merkevarer og jeg blir usikker på kvaliteten.
Det virker litt jalla og billig produsert for å få prisen ned.
Stemmer mitt inntrykk? Jeg vet ikke om jeg ville turt å kjøpe vindsperre hos Byggmax - ukjent merke.

Er det slik at Byggmax henter inn billigvarer for å få prisen ned?
Billig. Billig. Billig?
Kan denne diskusjonen relateres til matvareindustriens fokus på Egne MerkeVarer (EMV)?

Skjermbilde 2025-02-19 122705.jpg

Har hørt flere ganger at trevirket deres er nokså vått og lagres ute, både impregnert og hvitt trevirke.
Noen kjøpte terrassebord og vannet priplet opp når fyren skrudde bordene fast.

Som @Kranglefanten skriver så kan du sammenligne mot andre butikker når det kommer til merkevare. I mitt tilfelle hadde det ikke vært store forskjellen om jeg hadde handlet trappevange hos byggmax eller monter som jeg kjøpte hos, kun pga utvalg at monter vant.

har vel kun erfaring med byggmax sitt konstruksjonsvirke, og vil ikke si det er noe bedre enn hos andre selgere. må bare sortere ut slik at en får det en vil ha.

har kjøpt 2x2 hos konkurrent som ble helt hockeykøller etter en 3-4 dager lagret inne. så tror det er relativt jevnt jeg

Vindu, dør, parkett, laminat og maling kjøper jeg aldri på ByggMax.
Har til gode å se Glava eller Rockwool hos ByggMax, og det er mine definitive favoritt.

Konstruksjonsvirke kan jeg godt handle der, men da må jeg sortere for hånd.
Å bestille hele bunter med f.eks. 2x4" eller 2x8" er ikke aktuelt for min del ettersom det alt for ofte er vridde materialer som kommer.

Så ja, jeg må si at det virker som om ByggMax selger varer til lav pris på bekostning av kvalitet. I hvert fall i noen grad.

Paroc er byggmax sin steinull
BEWi isolasjon, XPS, EPS
Tetti - Våtromsplater

Så igjen kjente merkvarer, det er mer merkevarer enn i lille Norge.

De gangene jeg har kjøpt material har jeg ikke kunnet sortere og har stort sett vært fornøyd, om IMP er søkkvått når man får det så er det viktig å vite dette når man monter de tettere f.eks ved terrasse bord.

Hvit material var tørt levert hos meg og alt pakket i plast.

Men de har billig og uvitende arbeidskraft, der sparer de endel. *Påstand fra meg.

• Like
Reaksjoner: Biffen