- 17 Sep 2025
- 5
- 2
Hei folkens!
Jeg står midt i planleggingen av nytt hus og har et spørsmål som sikkert flere har vært gjennom før meg. Jeg bor i dag i et hus med et 32A 230V-uttak i garasjen.
Det nye huset skal bygges ca. 150 meter nede i gata, og jeg lurer nå på hva som er smartest å gjøre når det kommer til strøm på byggeplassen.
Alternativene jeg ser er:
Jeg er ikke fremmed for å investere i en skikkelig kabel – selv om det koster en del – hvis det betyr at jeg slipper å betale månedlig leie av byggestrømskap og dyr strøm i hele byggeperioden. Men det må jo være trygt, og jeg vil unngå å dra på meg problemer med forsikring eller brannfare hvis noe skulle skje.
Hva ville dere gjort i min situasjon?
Er det noen smarte løsninger jeg overser?
Alle erfaringer, tips om kabeltype, dimensjon, oppkobling og praktiske løsninger tas imot med stor takk.
Jeg står midt i planleggingen av nytt hus og har et spørsmål som sikkert flere har vært gjennom før meg. Jeg bor i dag i et hus med et 32A 230V-uttak i garasjen.
Det nye huset skal bygges ca. 150 meter nede i gata, og jeg lurer nå på hva som er smartest å gjøre når det kommer til strøm på byggeplassen.
Alternativene jeg ser er:
- Bestille byggestrøm – men prisen virker helt hinsides. Leie av byggestrømskap, tilkobling fra nettselskapet og ikke minst dyr byggestrømtariff på selve strømmen gjør at jeg kjenner det litt i lommeboka allerede før gravemaskinen har kommet.
- Trekke en kraftig skjøteledning fra garasjen på nåværende hus ned til tomta og bruke den som midlertidig strømforsyning. Jeg har jo allerede 32A tilgjengelig, så det er fristende å utnytte det.
- Holder det i praksis med 32A 230V til en hel byggeplass? Jeg tenker på alt fra kappsager, støvsugere og betongblander til byggvarmere og belysning.
- Hvor kraftig kabel bør jeg i så fall velge for et strekk på ca. 150 meter? Jeg vil jo unngå for stort spenningsfall. Er vi da på 3G6, 3G10, 3G16 eller finnes det andre løsninger som er mer fornuftige?
- Er det noen som har erfaring med å gjøre dette i praksis? Fungerer det greit, eller ender man med masse frustrasjon og utkoblinger?
- Eventuelle fallgruver man bør være obs på? Jordfeilbryter, sikring, godkjenning fra netteier osv.?
Jeg er ikke fremmed for å investere i en skikkelig kabel – selv om det koster en del – hvis det betyr at jeg slipper å betale månedlig leie av byggestrømskap og dyr strøm i hele byggeperioden. Men det må jo være trygt, og jeg vil unngå å dra på meg problemer med forsikring eller brannfare hvis noe skulle skje.
Hva ville dere gjort i min situasjon?
Er det noen smarte løsninger jeg overser?
Alle erfaringer, tips om kabeltype, dimensjon, oppkobling og praktiske løsninger tas imot med stor takk.