Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MixMax

Korporal
17 Sep 2025
5
2
Hei folkens!

Jeg står midt i planleggingen av nytt hus og har et spørsmål som sikkert flere har vært gjennom før meg. Jeg bor i dag i et hus med et 32A 230V-uttak i garasjen.
Det nye huset skal bygges ca. 150 meter nede i gata, og jeg lurer nå på hva som er smartest å gjøre når det kommer til strøm på byggeplassen.

Alternativene jeg ser er:
  1. Bestille byggestrøm – men prisen virker helt hinsides. Leie av byggestrømskap, tilkobling fra nettselskapet og ikke minst dyr byggestrømtariff på selve strømmen gjør at jeg kjenner det litt i lommeboka allerede før gravemaskinen har kommet.
  2. Trekke en kraftig skjøteledning fra garasjen på nåværende hus ned til tomta og bruke den som midlertidig strømforsyning. Jeg har jo allerede 32A tilgjengelig, så det er fristende å utnytte det.
Det jeg lurer på er:
  • Holder det i praksis med 32A 230V til en hel byggeplass? Jeg tenker på alt fra kappsager, støvsugere og betongblander til byggvarmere og belysning.
  • Hvor kraftig kabel bør jeg i så fall velge for et strekk på ca. 150 meter? Jeg vil jo unngå for stort spenningsfall. Er vi da på 3G6, 3G10, 3G16 eller finnes det andre løsninger som er mer fornuftige?
  • Er det noen som har erfaring med å gjøre dette i praksis? Fungerer det greit, eller ender man med masse frustrasjon og utkoblinger?
  • Eventuelle fallgruver man bør være obs på? Jordfeilbryter, sikring, godkjenning fra netteier osv.?

Jeg er ikke fremmed for å investere i en skikkelig kabel – selv om det koster en del – hvis det betyr at jeg slipper å betale månedlig leie av byggestrømskap og dyr strøm i hele byggeperioden. Men det må jo være trygt, og jeg vil unngå å dra på meg problemer med forsikring eller brannfare hvis noe skulle skje.

Hva ville dere gjort i min situasjon?
Er det noen smarte løsninger jeg overser?

Alle erfaringer, tips om kabeltype, dimensjon, oppkobling og praktiske løsninger tas imot med stor takk.

• Like
Reaksjoner: Mixtur
Dette er et ypperlig spørsmål for chatgpt, spør om spenningsfall og kortslutningsytelse.

Ser ut som at spennings er innafor ish sånn praktisk sett, 6-7% med 10mm2. Kortslutningsytelse derimot ser ut til å ende på under 300A om du har 1kA i andre enden, så det er mer problematisk - du risikerer at sikringen ikke går momentant ved kortslutning.

Så må nok minst opp på 16mm2 og fortsatt beregnes. 150m med kabel I den dimensjonen er ikke direkte billig og du må finne et sted å legge den som ikke er i veien for trafikk etc?

• Like
1kA I enden er forresten litt optimistisk - tenkte du skulle ha stikk rett i tavle og ikke i garasjen. Da starter du nok mer på 0.5kA enn 1kA og får ditto større problemer i andre enden.

• Like
Dette er nok et veldig godt spørsmål!
Det er lurt å regne litt på dette før du drar ut og kjøper inn 150 meter svært kostbar kabel. Kjedelig å kjøpe feil!

Det er ikke selve sikringsstørrelsen som er utfordringen her – 32A gir mer enn nok effekt til en vanlig byggeplass – men spenningsfallet kan bli et problem om kabeltverrsnittet er for lite.

På en 32A kurs med 230V enfase har du ca. 7,3 kW tilgjengelig effekt.
Med et strekk på 150 meter vil du få spenningsfall som øker jo tynnere kabelen er og jo høyere belastningen er.
Skal man følge NEK så bør man anbefale maks rundt 4–5 % spenningsfall fra tavle til forbruker, som tilsvarer ca. 9–11 volt på et 230V anlegg.

En annen ting å tenke på er startstrømmer – en betongblander eller en større sag kan trekke langt mer enn 32A i noen sekunder når den starter. Med stort spenningsfall blir startspenningen lavere, og motoren får dårligere moment. Det kan føre til varmgang og mer slitasje på utstyret.

Jeg sitter kun på mobiltelefon og surfer, men kan regne litt på kabeldiameter om litt.

• Like
Hei igjen,

Litt rask beregning med utgangspunkt i kabler jeg normalt bruker i hverdagen.

Med 5G6 mm² H07RN-F kabel (som mange ville brukt på kortere strekk) får du et spenningsfall på rundt 8–9 % ved 32A og 150 meter – det er altfor mye, og du risikerer at maskiner går dårlig, og at sikringer eller verktøy løser ut.

Med 5G10 mm² kommer du ned til rundt 5-6 % spenningsfall – på grensa, men ofte akseptabelt til midlertidig byggestrøm.

Med 5G16 mm² havner du under 3,5 %, som er en trygg og robust løsning, selv ved kontinuerlig høy belastning.

Hvis du vil ha en løsning som faktisk fungerer stabilt gjennom hele byggeperioden, gå for minimum 5G10 mm² gummikabel (H07RN-F), og helst 16 mm² hvis budsjettet tillater det.

Bruk godkjente 32A CEE-plugger og jordfeilbryter type A eller B i den enden som kobles til huset.

Sørg for mekanisk beskyttelse der kabelen krysser vei eller ligger utsatt til – og merk kabelen godt så ingen graver den over.

Dette blir en investering, men du har en løsning som kan brukes om og om igjen senere, og du slipper å irritere deg over for lav spenning og utkoblinger midt i støpingen. Når byggeperioden er over så kan du også selge kabelen brukt på Finn.no . En 150 meter lang trefaskabel er ettertraktet på bruktmarkedet og bør oppnå 50% av nypris svært enkelt.

Merk: Jeg må ta forbehold om at det er forhold jeg ikke kjenner til lokalt hos deg som vil påvirke optimal løsning. Jeg vil også si at en kabel på 150 meter er en jæklig lang kabel å håndtere fysisk, både med tanke på utlegging og sikring.

• Like
Glemte å skrive at jeg anbefaler å kjøpe en 5G kabel selv om du ikke vil få bruk for alle ledere i ditt tilfelle.
En 5G kabel har en langt større bruktverdi enn en kabel beregnet for 3-fas 230V kabel.
Med en 5G kabel kan du selge til kjøper som ønsker å benytte den på byggeplasser med både 230V og 400V tilgjengelig.

Her er prisene jeg får på kabler av typen H07RN-F:

Meterpris inkl. mva,

4G6 = 94,-
4G10 = 123,-
4G16 = 189,-

5G6 = 99.-
5G10 = 149,-
5G16 = 289,-

Pris på 150 meter kabel:

4G6 = 14.100,-
4G10 = 18.450,-
4G16 = 28.350,-

5G6 = 14.850.-
5G10 = 22.350,-
5G16 = 43.350,-

Nyhuset får trolig et utendørs tilkoblingsskap. Sjekk med netteier om det et ok å sette opp dette skapet på midllertidig sted på midlertidig stativ og tegn ordinært strømabonnement. Med god planlegging kan skapet med tilkobling flyttes direktevtil endelig plass uten ny utrykning fra netteier. Hør også med elektriker/utførende.
Med dette får du ordinær strøm umiddelbart og slipper hele skjøtekabelen.

Her er ganske ferske priser på 63A byggestrømskap lever i Elvia sitt nettområde.

Opp- og nedkobling av byggestrømkasse, 6125,-
Døgnleie kr. 43,75 per døgn.

På et normalt byggeprosjekt til bolighus vil kostnaden se slik ut:

Oppkobling = kr. 6125,-
Nedkopling = kr. 6125,-
Leie av skap 365dager x 43,75 = 15.969,-
Totalt kr 28.219,-

I tillegg kommer nettleie og strømforbruk.

Ergo er det "butikk" å kjøpe kabel i både dimensjon 4G10, 4G16 og 5G10.

Med 5-leder kan en også vurdere å kjøpe en 230/400V trafo og lage eget TN-nett over til byggeplassen.Etter byggeperioden kan den selges til noen som trenger 3-fase TN-nett til lading av elbil. Fordelen ved å gå opp i spenning er at en kan klare seg med tynnere kabel. Alternativt kan en bruke den selv til elbil eller 3*400V varmepumpe.

Om en varmer byggepplassen med gassfyring,så kan også kabeltverrsnittet reduseres. Lys, verktøy og blandemaskin trekker ikke så mye, det er oppvarming og varmt vann som trekker mest.

Tror det er kortslutningsytelse og ikke spenningsfall som er dimensjonerende her. Så før du bestemmer deg så få en elektriker til å måle dette på eksisterende 32A kurs i garasjen.

I tillegg så må man huske på spenningstapet fra sikringsskapet og ut i garasjen. Om det er litt avstander her og det ikke er valgt overdimensjonerte tverrsnitt så vil det fort bety endel, feks om det er ikke 30m med 6mm2.

• Like
Reaksjoner: MixMax
Om det er litt avstander her og det ikke er valgt overdimensjonerte tverrsnitt så vil det fort bety endel, feks om det er ikke 30m med 6mm2

Nå har @Installatøren og jeg delt litt info på PM, som jeg gjerne kan dele her også slik at alle har samme info.

Vi har Elvia sin nettstasjon liggende i vår hage og spenningen inn i vårt hus er 254 volt.
Det har vært et tema tidligere, ettersom elektrikeren som leverte anlegget i huset nå det var nytt synes det var grådig høyt.
I følge Elvia er det "innafor".

Fra hovedinntak inne i huset, er det kort avstand.
Altså sikringskapet står følgende opplyst i sikringskapet:
Kabelføring åpen+rør i jord 11 meter TFXP 4G10mm2

I sikringsskapet/underfordeler (aner ikke hva det heter) i garasjen står det på kursen som kommer fra huset:
Ik1 = 954 A
Ik3 = 4,5 kA

Det er vel jeg som tenker feil i termonologien tenker jeg :)

Men, trenger en å dra med seg jord da? såppas langt unna så bør man jo ned med lokal jord uansett :)

Jeg bor i dag i et hus med et 32A 230V-uttak i garasjen.
Det nye huset skal bygges ca. 150 meter nede i gata, og jeg lurer nå på hva som er smartest å gjøre når det kommer til strøm på byggeplassen.
Mitt utgangspunkt er ganske likt ditt med 32A 3-fas tilgjengelig i garasjen.
Jeg har ca. 140 meter til byggetomten, mulig noe kortere.

Trekke en kraftig skjøteledning fra garasjen på nåværende hus ned til tomta og bruke den som midlertidig strømforsyning. Jeg har jo allerede 32A tilgjengelig, så det er fristende å utnytte det.
Dette er en ganske fin løsning jeg også må vurdere i mitt prosjekt!
Hvis jeg går for 4G10 så kommer kabelen på 30.000,- og det er ikke så ille all den tid bare leie av byggestrøm i byggeperioden kommer på 50-60k. I tillegg som en bonus så slipper jeg å betale dyr byggestrøm, men i stedet få det til Norgespris (innenfor noen begrensninger).

Så spørsmålet for min del er om 4G10 vil holde til 140 meter strekk og 32A forbruk på det meste?
Hva tenker folket som kan noe om dette?

@kirderF - tviler på at du har like god kortslutningsytelse i garasjen som TS, 1kA er relativt høyt for uthus. Hvis du har feks halvparten som er mer normalt og 1.5x kravet så vil ikke 10mm2 kabel holde.

• Like
Reaksjoner: BoBo
tviler på at du har like god kortslutningsytelse i garasjen som TS
Ja, det har du nok helt rett i @oddbjoh. Jeg kjenner ikke kortslutningsytelsen og det feltet står tomt i samsvarserklæringen/sluttdokumentasjonen.

så vil ikke 10mm2 kabel holde.
Men, med en 4G16, så ser det kanskje bedre ut?
Prisen blir da 32.000,- ser jeg, så det er fortsatt god butikk vs. å leie byggestrømskap osv.
Men, det forutsetter jo at det ikke bare blir tullball med så lang kabel.

Kortslutningsytelse kan du måle deg til med en installasjonstester og basert på det tallet kan du, elektrikeren eller chatgpt regne ut kortslutningsytelse og spenningstap i enden av 140m kabel med ulike tverrsnitt.

Kravet er at sikringen skal gå momentant og om det er en C-automat så tåler den inntil 10x merkestrøm, altså 320A før den går. Alternativt kan du gå til en B-automat som er 5x mener jeg.

Uten at jeg har tenkt mye på det så ville jeg kanskje vurdert en 400V trafo om jeg skulle gjort noe slikt, den kjøper og selger du på finn til samme pris og du får fordelt strømmen på flere ledere - ergo færre ampere og mindre tap.

• Like
Reaksjoner: BoBo
Kortslutningsytelse vil også bli et mindre problem fordi du kan sikre med lavere sikring på 400V-siden. Og 400V er veldig enkelt å dele i 230V kurser i andre enden, det er jo bare fase mot nøytral.

Men her har TS trolig bare tilgang på 3*230V. En kan ikke selv velge mellom 230V eller 400V linjespenning.

TS skriver:

• Holder det i praksis med 32A 230V til en hel byggeplass? Jeg tenker på alt fra kappsager, støvsugere og betongblander til byggvarmere og belysning.
Her er alt bortsett fra oppvarming småtterier. Et alternativ til tykk og dyr kabel kan være oppvarming med gassovn e.l. Vi brukte en gammel parafinovn som vi fyrte gjennom sotluka i kjelleren.