Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Podagra

Menig
3 Sep 2025
4
0
Når jeg bruker byggeskum til tetting rundt dører, vinduer og rørgjennomføringer, opplever jeg ofte at skummet sprer seg for mye eller ikke fester godt nok.

Hvilke typer byggeskum har dere erfaring med som er lette å kontrollere, gir jevn fylling og samtidig holder lenge uten å krympe eller løsne?

Skal i gang med et "lite" prosjekt som innebærer skumming av 12 innerdører, 2 ytterdører, 23 vinduer og en terrassedør.
Finnes det noen små tips for å få et profesjonelt resultat?

Jeg bruker som oftest 1-komponent PU-skum (polyuretanskum) til dør- og vindusutskjæringer fordi det er enkelt å påføre og gir god fylling. Men det kan være “ivrigt” — det vil si at det blåser mye og sprer seg mer enn forventet hvis man er for gavmild med dosering.

For større åpninger eller når man trenger ekstra fylling, har jeg brukt 2-komponent skum eller høy-eksansjon varianter— de gir ofte bedre kontroll og mindre krymping (men er dyrere og krever mer utstyr).

Skum merket med god “low expansion / low pressure” fungerer ofte bedre rundt vinduskarmer og dører fordi de ikke presser ut mot karmene for kraftig — jeg har merket at standard “høy ekspansjon” kan skyve karmer ut hvis ikke festet godt nok i starten.

Jeg har også brukt skum med pistol (dispensere) i stedet for “kan og dyse” — det gir mye bedre kontroll på hvor mye som dyttes ut og hvor raskt, noe som er gull når du gjør mange vinduer/dører.

Begynn med litt skum, og gå stegvis — legg ikke alt på én gang. Skummet skal “fylle opp underveis”, ikke sprenges utover.

Fest karmen midlertidig (kiler, skruer) slik at den ikke flytter seg mens skummet ekspanderer — særlig med høy ekspansjon kan karm bli skjøvet ut.

Bruk «blokker» mellom dyse og åpningen slik at skummet ikke “blåser” inn mot fugeskummet og skaper hulrom.

Vent med å skjære bort overflødig skum til det har herdets — og skjær med skarpt verktøy, ikke rive.

Jeg har hatt gode resultater med skum merket som “low expansion / controlled flow” fordi det er mer tilgivende og mindre risikofylt rundt sensitive flater.

Dette er mine favoritter:

- ESSVE FUGESKUM EXPAND 700ML
Allround skum som fungerer i nesten alle tilfeller.
Fin og kontrollert ekspansjon.

- ESSVE FUGESKUM FLEX ECO 400ML
Ekstra god fleksibilitet
Fin og kontrollert ekspansjon.

Gikk lei av å prøve masse forskjellig drittprodukter som ekspanderer voldsomt, men som er svært vanskelig å kontrollere. Resultat blir fort søl og klin på gerikter og utforinger. Bare klin og seig guffe!
Når man finner noe som fungerer krutt er det fort gjort å holde seg til det som bare fungerer!