Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Bolt

Sersjant
11 Feb 2025
10
5
Byggelån vs. Boliglån

Jeg synes dette er vanskelig å bli klok på og jeg synes bankene opptrer med liten grad av åpenhet.

På mitt nåværende boliglån ligger renten på 5,49% nominelt og 5,66% effektiv rente.

Vi sitter og regner på et boligprosjekt hvor vi må ta en byggelån på 15 millioner og når bygget er ferdig nedbetaler vi 10 mill etter salget av nåværende bolig.
Det innebærer at vi etter byggeperioden konverterer byggelånet fra 15 millioner til et boliglån på 5 millioner.

De 15 millionene vil på linje med ordinære byggelån utbetales etter hvert som byggeprosjektet skrider fremover.

Utfordringen er at vi sliter med å få klarhet i hva byggelånet faktisk vil koste oss, altså hva rentekostnaden som vil påløpe faktisk er.
Vi opplever at de fleste bankene i stedet for å oppgi sin rentesats på byggelån skriver:
"Ta kontakt for en individuell samtale og vurdering av ditt lånebehov og mulighet til å stille sikkerhet".

Så folkens, hva kan vi regne med av rente på dette byggelånet?
Hvor mange prosentpoeng høyere rente er det på et byggelån vs. boliglån?

byggelån.jpg

Det er avhengig av hva du får forhandlet frem. Men typisk er det en ‰ sats per mnd for hele rammen (ditt tilfelle 15 mil) samt løpende mnd rente på benyttet beløp. Si 7-8% av 7 mil på et gitt tidspunkt. Siden renten er mye høyere enn boligrenter vil jeg tro det er veldig viktig å starte å bruke penger så sent som mulig, for deretter starte byggelånet.

Men dersom du har noe til overs i dagens bolig, er det mye å spare på å hente ut f.eks 3-4 mil der og lage lån på kun tomten.

• Like
Reaksjoner: Bolt
Byggelån DNB
Nom. rente fra 8,75 %, eff.rente ved 100% utnyttelse, 10,32%.
Lån kr 2 000 000 innfris senest etter 1 år.
Kostnad kr 206 400, totalt kr 2 206 400.
Forutsetter pant i bolig.

• Like
Sparebank1 sitt tilbud til boligbyggere
  • Byggelån 6.000.000
  • Fra 7,74 % nominell rente
  • Fra 9,45 % effektiv rente
  • Etableringskostnad fra 5.000 kroner
  • Kvartalsvis provisjon (0,33 %) på bevilget beløp kommer i tillegg
  • Du betaler bare renter av det du har brukt
  • Når boligen er ferdig gjøres byggelånet om til et boliglån

• Like
Byggelån Danske Bank (på vei over til Nordea?)
Nominell rente 8,4 %
Byggelån ramme 8 000 000
Etableringskostnad fra 7.500 kroner
Krav til pant i bolig og forsikring av bygget som bygges.

• Like