Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

338Lapua

Korporal
5 Nov 2025
6
5
I det nye huset vi skal bygge har jeg lyst til å sette av litt plass i kjelleren til et eget våpenrom i stedet for tradisjonelt våpenskap.
Tanken er et låsbart rom som er godkjent for oppbevaring av både våpen og ammunisjon, slik at jeg slipper flere skap og får litt mer oversiktlig lagring.

Jeg vet at det finnes ganske konkrete krav til både vegger, tak, gulv, dør og lås for at et våpenrom skal være godkjent, men jeg synes det er vanskelig å finne gode, praktiske eksempler på hvordan folk faktisk har løst dette i nye eneboliger.

Er det noen her som har bygget våpenrom i kjeller som erstatning for våpenskap?
Har fått dette godkjent, og kan dele hvordan dere løst tak, vegger, dør og innfesting?

Har tips til hva man bør tenke på allerede i prosjekteringsfasen, slik at det ikke blir dyrt og kronglete å oppgradere senere?

Alle erfaringer, fallgruver, bilder (om dere vil dele) og tips til løsninger som tilfredsstiller sikkerhetskravene tas imot med stor takk.

Hos meg blir 2 utvendige vegger utført i sprøytebetong (under bakken) så de er greie.
Så er det 2 vegger som avgrenser rommet mot resten av kjelleren, så der må jeg bygge opp noe som er motstandsdyktig mot innbrudd.
Sikkerhetsdør kan sikkert skaffes, som tilfredsstiller en eller annen godkjent norm?
Tak opp mot husets 1. etg er i dag trebjelkelag - noen som vet hva jeg kan gjøre der for å oppnå tilstrekkelig sikring?

NB: dette er ikke mine våpenrom, men da forstår dere hva jeg søker bygge :-)

våpenrom kjeller.jpg Cerino-Gun-Room-Disaster.jpeg Gun-Wall-Month_Hidden-Gun-Room.jpg 1.jpg

Jeg har hjulpet en kopmpis med å bygge et våpenrom, men var bare med en liten de av veien.
Kan høre litt med han hvordan han løste de ulike komponentene.
Jeg mener å huske at det mest kompliserte i hans prosjekt var taket opp mot huset. Det var et trebjelkelag.
Støping av et tak var ikke aktuelt, så jeg tror han løste det med 4mm stål i hele taket.

Krav til våpenrom
Som alternativ til FG-godkjent våpenskap er det tillatt å oppbevare våpen og ammunisjon i godkjent våpenrom. Politiet må godkjenne rommet.

Krav til selve våpenrommet:
Kan ikke ha vindu.
Må ha vegg, tak og gulv som minimum har en tilsvarende styrke mot gjennomtrenging som 20 cm mura og armert Leca.
Døra må oppfylle krava til innbruddsmotstand etter Norsk standard etter Norsk standard NS 3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3, 4 eller senere utgave. Dette er vel i praksis RC4 eller bedre ved nye anlegg.
Ved flere enn 25 våpen får du krav om FG godkjent alarm også.

Forskrift om våpen, skytevåpen, våpendelar og ammunisjon (våpenforskrifta)
§ 6-1.Krav til tryggleik for privatpersonar som oppbevarer skytevåpen

Løyvepliktige skytevåpen skal oppbevarast i godkjent tryggingsskap. Med godkjent tryggingsskap etter dette kapitelet meinast tryggingsskap, som er godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd etter FG-520, SSF 3492, EN 1143, NS 5089, INSTA 610 eller høgare standard. Det er likevel tilstrekkeleg å oppbevare vital våpendel i godkjent tryggingsskap i staden for det komplette skytevåpenet.

Politiet kan gjere unnatak frå kravet til oppbevaring i tryggingsskap etter første ledd, om skytevåpen eller vital våpendel oppbevarast i godkjent våpenrom. Politiet kan godkjenne våpenrom utan vindauge, der vegg, tak og golv er laga av materiale, som minimum har ein tilsvarande styrke mot gjennomtrenging som 20 cm mura og armert Leca, og der døra til rommet minst oppfyller krava til innbrotsmotstand etter Norsk standard NS 3170, 1. utgåve januar 1992, klasse 3, 4 eller seinare utgåve.

Privatpersonar som oppbevarer meir enn 25 løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar i husstanden skal trygge oppbevaringsstaden med FG-godkjent alarm med overføring til døgnmanna alarmstasjon, som med eigne vektarar, eller med avtale med einskildpersonar eller føretak, kan rykke ut ved alarm. Politiet kan gje fritak frå kravet i første punktum om dei stadlege forholda gjer det uråd å etterkome kravet til innbrotsalarm.

Hva med å gjøre det lett for seg selv og bygge dette om et rom-i-rommet?

- St.Gallen FG-godkjente hvelvrom/våpenrom verdiklasse I

Modulbasert, bygges på stedet med moduler, og du kan få det ganske så svært i følge brosjyren.

Modulbasert FG-godkjent hvelv i verdiklasse I.
Dette unike konseptet gjør det mulig for hvem som helst og bygge sitt eget hvelv i ett eksisterende rom. Siden det er modulbasert blir hver enkelt modul håndterlig med tanke på vekt etc. Denne hvelvløsningen er også godkjent for våpenoppbevaring. Standardversjonen er utvendig 220 cm høy og 2oo cm bred og 150 cm dyp og med 180 x 90 dør. Vekt ca.1100 kg Leveres standard med nøkkellås men også kan fåes med elektronisk kodelås. Finnes også i verdiklasse III og V.
2200_2100_1500_O_2.jpg 2200_2100_1500_O.jpg
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Interessant tema!

Se vedlagte dokument som omhandler Politiets retningslinjer for behandling av saker etter våpenloven.
Politiets Rundskriv RPOD-2022-8 Nasjonale retningslinjer for behandling av saker etter våpenlova

Se spesielt punkt 4.4

4.4. Godkjent våpenrom.

Kravet om FG-godkjent våpenskap kan fravikes ved oppbevaring i godkjent våpenrom. Forskriftens § 6-1 annet ledd angir konkrete krav til rommets utforming. Materialutformingen skal for vegg, tak og gulv minst inneha tilsvarende motstandsdyktighet mot gjennomtrenging som 20 cm murt og armert Leca. Kravet er fristilt fra FG- eller NS-standarder, men må forstås i sammenheng med at rommets dør må være godkjent etter NS 3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3, 4 eller senere utgave. NS 3170 er erstattet av EN 1627. Dører godkjent etter EN 1627 RC kode 4 eller høyere oppfyller kravet ved nyanlegg.

I dette ligger at rommets utforming må utgjøre en reell barriere mot gjennomtrengning for å ivareta dørens funksjon. Politidirektoratet legger til grunn at kravet om "mura og armert" innebærer et krav om bruk av mørtel mellom samtlige skift og stigearmering i minimum hvert annet skift. Ved skjøting av armering i lengderetningen skal overlapp være minst 30 cm. Konstruksjonens vegger og tak skal pusses på både ut- og innside.

Konstruksjonen kan utføres av andre materialer som minimum har tilsvarende styrke mot gjennomtrengning. Det vises blant annet til EN 1627 og SSF 1047 og muligheten for benyttelsen av FG-godkjente sikkerhetsvegger. Motstandsdyktigheten mot gjennomtrengning må dokumenteres å minst tilsvare Leca-konstruksjonen. Vegg, tak og gulvkonstruksjonen bør dokumenteres ved en tverrsnittbeskrivelse hvor de ulike lag og materialtyper fremgår av tegninger, skisser eller foto.

Tillatelse fra politiet skal foreligge før oppbevaringen i våpenrommet tiltar. Politiet skal befare våpenrom før de godkjennes. Søkeren har ansvar for å dokumentere at rommets utforming tilfredsstiller forskriftens krav.

For private kan våpenrom bare anlegges på "fast bustad" eller etter reglene i § 6-2. Krav til forsvarlig oppbevaring av nøkler til våpenskap får tilsvarende anvendelse på nøkler eller annen adgangskontroll til våpenrom, se punkt 4.3.

Vedlegg