Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Spenning

Korporal
7 Jun 2025
5
3
Både jeg og kona har lyst på treningsrom i det nye huset vi skal tegne og bygge.

Er det noe n her inne som har treningsrom i huset sitt?

Har dere bygget treningsrommet med dette som formål, eller har dere konvertert en bod, loftstue eller soverom?

I vårt nye hus. Er det smart å bygge et helt dedikert treningsrom, eller er det smart å bygge et ekstra soverom eller loftstue, og så bruke det som treningsrom?

Ved tanke på ecentuelt videresalg er det sikkert smart, men er det spesielle ting ved et treningsrom som bør tenkes spesielt på?

Umiddelbart tenker vi at hvis vi tar høyde for spesialtilpasset gulv, lyddempede vegger, lyddempet himling, tilpasset belysning, bruk av store vinduer og ekstra ventilasjonsaggregat, plassering av TV, innfelte høyttalere i tak og vegg - så blir rommet så spesielt at det ikke lenger er en ok loftstue eller soverom.

Så derfor, bygge helt spesielt for formålet, eller bytte soverom og så bruke det som treningsrom?

room-planner.jpg

• Like
Reaksjoner: Astrid
hvilken type trening vil jo ha noe å si for plassering av rommet.

om det er mye styrke og tunge vekter så bør det jo være betong under

om det er tunge maskiner som skal benyttes så bør jo kanskje vurderes ekstra bæring om det er treverk som bærende gulvkonstruksjon.

mye å tenke på styrkemessig før man tenker på utseendet på rommet.

god takhøyde er jo også et "must" ved trening synes jeg

• Like
Reaksjoner: Spenning
Ville valgt et rom i kjeller eller på bakkeplan for å unngå støy nedover, feks fra tredemølle.

Gi også beskjed til de som legger opp strøm, vann, ventilasjon etc slik at man tar høyde for treningsrom som har andre behov enn soverom på den fronten.

• Like
Reaksjoner: Spenning og AlfAlfa
strøm, vann, ventilasjon etc slik at man tar høyde for treningsrom som har andre behov enn soverom på den fronten.

Hm, nå ble jeg litt nysgjerrig :)
Hvilke andre krav tenker du det kan være?
Stikk til tredemølle, vann til drikkevann, mulighet for økt ventilasjon ved utvidet tvangskjøring - er det slike ting du tenker på?

@Spenning
Vi er litt på samme tanker.
Har ikke konkludert med hvorvidt vi skal bygge et treningsrom eller et ekstra soverom.

Men, kan dele en del inspirasjonsbilder vil har samlet.
Ved å kikke på hvordan andre har valgt å løse dette, så får man både inspirasjon, gode ideer og ser praktiske løsninger.

Vi heller mot å følge @oddbjoh sitt råd om å bruke kjelleren, og holde rommet i et industripreg, dvs. med betonggulv, betongvegger og synlig ventilasjon i taket. Da tåler det røff bruk. Hvis man senere vil bygge om til beboelsesrom, så er det bare å fore ut vegger, senke taket og legge parkett.

omar_1080x1080_10.jpg omar_1080x1080_11.jpg omar_1080x1080_12.jpg gym2.jpg gym4.jpg gym3.jpg gym1.jpg Skjermbilde 2025-06-15 115733.jpg img_8841-1196741-11-1472756574008.jpg monster_gym_2.png monster_gym_4.png treningsrom.png treningsrom_2.jpg treningsrom_1.jpg treningsmatte_1080x1350.jpg image_0001.jpeg garasje_1062.jpg rack_354.jpg rack_2_354.jpg rack_1_354.jpg vektskiver_354.jpg basis_354.jpg oversikt_531.jpg assault_531.jpg

• Like
Hm, nå ble jeg litt nysgjerrig :)
Hvilke andre krav tenker du det kan være?
Stikk til tredemølle, vann til drikkevann, mulighet for økt ventilasjon ved utvidet tvangskjøring - er det slike ting du tenker på?
Ventilasjon - dimensjonering til faktisk bruk, ergo nok luft, samt riktig plassering av inn og utluft. Jeg ville nok hatt større luftmengde på treningsrom enn på soverom.
Strøm - oppvarming er et tema, endel elektrisk gulvvarme er ikke veldig kompatibel med tykke gummifliser eller annet isolerende materiale på gulvet feks. Og du trenger stikk til tredemølle, evt tvskjerm, musikk om man liker slikt etc - så lenge elektrikeren får se tegningen så blir det nok bra. Endel apparater bør også ha nett-tilkobling, kanskje legge opp det også eller i alle fall sikre god WIFI-dekning.
Vann - ja, praktisk med en vask i treningsrommet om det er enkelt å få til.

Det spørs litt hvor stort hus dere bygger.
Hvis du bygger et hus på 200kvm+ og det er 4-5 soverom, da ville jeg garantert bygget et separat trimrom i stedet for soverom 5-6.
Bygger du et hus med 2-3 soverom, da ville jeg nok heller ha bygget soverom nummer 4 og brukt det som trimrom.

Verdien av soverom 4 og 5 er kjempestor. Verdien av soverom 6, 7 og 8 er ganske liten.
Tenk kjernefamilie; foreldre og 2-3 barn. Da trenges 3-4 soverom og gjerne et kontor/gjesterom.

Et ekstra soverom ved salg av hus er ofte det som sørger for at det er flere i en budrunde, og da stiger gjerne prisen mye.

Ventilasjon - dimensjonering til faktisk bruk, ergo nok luft, samt riktig plassering av inn og utluft. Jeg ville nok hatt større luftmengde på treningsrom enn på soverom.
Strøm - oppvarming er et tema, endel elektrisk gulvvarme er ikke veldig kompatibel med tykke gummifliser eller annet isolerende materiale på gulvet feks. Og du trenger stikk til tredemølle, evt tvskjerm, musikk om man liker slikt etc - så lenge elektrikeren får se tegningen så blir det nok bra. Endel apparater bør også ha nett-tilkobling, kanskje legge opp det også eller i alle fall sikre god WIFI-dekning.
Vann - ja, praktisk med en vask i treningsrommet om det er enkelt å få til.
Jeg har treningsrom og driver mest o2 snapping. Ventilasjon dimensjonert som kjellerstue. Selv med vifte og ventilasjon får jeg fort ganske dårlig luft (15-2000 ppm co2 etter en time og to)

• Like