Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LimPistolen

Korporal
21 Sep 2025
5
0
Jeg holder på å planlegge et nytt teknisk rom, og vurderer å gjøre noe som ikke er helt vanlig i norske boliger.
Tenker på å lage et slags hevet gulv, slik man ser i datasentre.

Poenget er å få et ryddig rom hvor vannrør, avløp, kondensslanger, kjølerør, nettverkskabler og strømkabler kan ligge under gulvplatene, samtidig som alt er tilgjengelig for service senere.

Jeg ser for meg et rom der ingenting ligger rotete langs vegger eller i synlige kurver, men der jeg likevel kan løfte en plate og komme til alt under gulvet når noe skal oppgraderes. Kanskje plater på 50x50 eller 60x60 er fornuftigg?

Jeg kjenner ingen som har gjort dette i et privat hjem før, så jeg er litt usikker på om det faktisk lar seg gjøre.
Hvor høyt må gulvet bygges for at det skal være praktisk?
Hvilke materialer egner seg – treverk, stålprofiler, justerbare ben?

Hvordan håndterer man risiko for kondens, lekkasjer eller behov for fall på et eventuelt avløp?
Og er det mulig å bruke solide nok plater til at teknisk utstyr som varmtvannsbereder, skap, pumper eller ventilasjonsenheter kan stå på toppen uten å ødelegge funksjonen til gulvet?

Jeg liker tanken på et teknisk rom som er “fremtidsvennlig”, der man kan trekke nye kabler og legge inn nye løsninger om ti år uten å rive vegger og tak.
Men jeg vet også at et slikt system kan bli et mareritt om man bygger det feil.

Ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig, men du må ha stor takhøyde.
Ville satset på ferdig gulv fra bruktmarkedet, f.eks:
De tåler mye vekt, er jo lagd for å takle belastning av full datarack. VVB burde vel gå skulle jeg tro.

Det kan bli en utfordring med fall i undergulvfall, samtidig som du skal ha en stabil og rett fundament for hevet gulv, dog burdet det være mulig å få til.

Ingen praktisk erfaring med å montere slik, men ført kabler i dem mye i jobb.
Mitt inntrykk er at løsningen ikke lenger er så mye brukt som før. Vi har dette på "det gamle datarommet", men i splitter nye datarom bygd siste år har vi ikke slike gulv, da går alt i skinner i taket.

Personlig ville jeg nok foretrukket å trekke i tak, men hevet gulv fungerer bra det også.