Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

338Lapua

Korporal
5 Nov 2025
6
5
Et langsiktig prosjekt må starte et sted, så her er det som sikkert blir en av mange spørsmål som må avklares.
Når byggingen starter tenker jeg lage en prosjekttråd i denne kategorien som jeg håper dere vil følge:

Holder på å planlegge et kinorom i kjelleren og trenger litt innspill fra dere som har vært gjennom dette før, eller som har kunnskap om lyd og/eller trekonstruksjoner.

Rommet er 420 x 450 cm (ca. 18,9 m²) med 240 cm takhøyde.
Gulvet er betong med vannbåren varme.
To av veggene er yttervegger i betong, de to andre er innvendige trekonstruksjoner.
I taket er det trebjelkelag med I-bjelker opp mot 1. etasje.
Akkurat nå er rommet ribbet helt ned til betong, stenderverk og etasjeskiller.

Målet er et rom med god lydisolasjon oppover mot resten av huset, men førsteprioritet er godlyd og kinoopplevelse.
God akustikk innvendig er også topp prioritet.

Planen er å ta meg god tid og gjøre ting skikkelig fra starten av slik at jeg ikke angrer på noe senere.

Her er det jeg står og grubler på akkurat nå:

Tette betongvegger: Er “lettvegg inne i rommet”-prinsippet nødvendig, eller er det nok med stenderverk + isolasjon + dobbelt gips? Bør disse veggene stå frakoblet betongen?

Innvendige trekonstruksjoner: Er det lurt å bygge nye frikoblede stenderverk foran de eksisterende innerveggene for å unngå lydlekkasje mellom rommene?

Taket med I-bjelker: Her er jeg mest usikker. Holder det med lydbøyler + dobbelt gips, eller bør jeg bygge et helt eget “flytende” tak som ikke er koblet til I-bjelkene i det hele tatt? Har noen erfaring med hva som faktisk fungerer mot trinnlyd og bass oppover?

Gulv med vannbåren varme: Tør ikke legge noe som demper vertikalt. Er teppe rett på betong den beste (og tryggeste) løsningen for et kinorom? Noe mellom teppe og betong?

Ventilasjon: Vil gjerne ha luft uten at kinolyden går rett inn i stua. Hvordan løser dere dette? Dempebokser, lyddempende bend, lange kanaler?

Akustikk bygges inn: Bør bassfeller, absorbenter og diffusorer planlegges inn i vegg/tak-konstruksjonen allerede nå, eller er det smartere å ta dette når rommet står ferdig?

Vil som sagt gjerne bygge det riktig første gangen.
Både når det gjelder lydisolering, basskontroll og generell akustikk.
Alle tips, egne erfaringer, “sånn skulle jeg gjort det”-historier eller konkrete produktvalg tas imot med stor takk.

• Like
Reaksjoner: Arne
Jeg ville tatt en kikke på nettsiden Lydisolere.no for generell inspirasjon og tips om produkter.
Dette er folk som kan hjemmekino og står bak bl.a. AVshop og AVforum.

De har også laget et meget informativt whitepaper / teknisk dokumentasjon som er veldig informativ og fin.
Den ligger vedlagt denne posten i PDF-format.

Spesielt kombinasjonen Fermacell og GreenGlue Lim og GreenGlue Sealant virker veldig lovende.

prosilence_model_enkel_hvit_tekst-2-1536x1536.png

Vedlegg

• Like
Reaksjoner: 338Lapua
Jeg ville tatt en kikke på nettsiden Lydisolere.no for generell inspirasjon og tips om produkter.

Har sittet og lest på nettside og kompendiet du lenket til i flere dagen. For et vanvittig komplisert tema.
Takk for deling av utrolig fin informasjon.

Det er vel ofte sånn at jo mer man graver i en sånn problemstilling, så finnes det ingen grense for hvor "ned i puddingen" man kan komme, ingen bunn.

Så det som blir min utfordring er å finne hvilke valg jeg kan gjøre som gir meg mest valuta for pengene.
Jeg er fornøyd med 80% resultat for 20% av pengene - og er ikke interessert i å betale 80% for å oppnå de siste 20% :cool:

Mitt problem er at jeg har VELDIG lyst til å få til 90-95% med litt ekstra innsats, omtanke og smarte løsninger.