Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

oddbjoh

Løytnant
15 Feb 2025
78
68
Vi har hatt basseng i hagen noen år nå og regner med at vi skal ha den noen år til før ungene går lei. Bassenget er ganske standard fra Bestway, rektangulært 2.5x5m eller noe sånt. I dag har vi en "grop" i plenen hvor vi har rettet av og lagt sand. Hensikten er både å få underlaget helt vannrett og mykt for bassengbunnen, men ellers har vi ikke gjort noen tiltak.

1740994375252.png

Tanken for denne sesongen er å bygge det inn og få det litt mindre grisestygt, spørsmålet er bare hvordan...

Noen ideer foreløpig:
- Det hadde vært en fordel visuelt å få gravd ned bassenget litt, det er 1.30 høyt elns så gjerne en halvmeter ned - problemet er at det krever tiltak for å stabilisere jordveggene.
- Isolasjon mot bakken som minimum, evt også mer isolasjon rundt bassenget - tenker XPS 5-10-20 cm
- I utgangspunktet tenker jeg en frittstående ramme rundt bassenget, alternativt kan man bygge noe erstatter stålrammen og bare bruke basseng-lineren
- Må ha plass til tekniske komponenter som varmepumpe, sandfilter etc, men ellers så liten boks som praktisk mulig.
- Vurderer rekkverk i alle fall på noen av sidene, kanskje glass.

Kult vår- og sommerprosjekt @oddbjoh !!

Jeg tror jeg ville vurdert å isolere med XPS i bunn, me nikke mer enn 50mm. Tror ikke du har noe å hente på tykkere markisolasjon.
Jeg ville beholdt dagens stålkonstruksjon, ben og ramme.
Rundt ville jeg valgt en en konstruksjon av treverk. Det er raskt å sette opp, lett å tilpasse i forhold til rom for filter mm. og luke for tilgang.

Hvis du lager en pen ramme rundt bassenget som er la oss til 60 cm dypt, slik at du kan sitte på kanten, sole seg, sette en radio eller pils?
Så en loddrett vegg ned til en sittebenk rundt hele som er 60 cm høyde og 40 cm dyp til stumpen?
Da vil du så en fin "trapp" opp i bassengen, skjule rør og plastduk, gjemme unna rør og filter og så et fint sted å sitte og slappe av.
Topp med et sted å sitte, om enn bare for å børste føttene fri so sand og gress - før du hopper uti.

Bare en tanke :-)

Beklager, men jeg er ingen teknisk tegner @oddbjoh :rolleyes:.

Men jeg gir det er ørlite forsøk, slik at det kanskje blir litt lettere å forstå hva jeg forsøker beskrive i teksten ovenfor :p

55803.jpg

- Isolasjon mot bakken som minimum, evt også mer isolasjon rundt bassenget - tenker XPS 5-10-20 cm

Ikke gal denne løsningen som @2Takt foreslår.
Den tillater også lett at du kan sette løse plater 120x60 på flasken rundt hele bassenget.
Et slikt basseng har jo et noe "midlertidig" eller "ikke-permanent" over seg, så det er jo fint å kunne gjenbruke hele plater som ligger under og står rundt sidene når dette en gang skal plukkes ned.

Noe i denne stilen @oddbjoh og @2Takt ?
Bare rundt hele bassenget?

40139593_2166707793576714_6779513023838027776_n-768x1024.jpg 40063668_306342453456315_1694975862312534016_n-768x1024.jpg 40157727_312346482853101_4182946942533238784_n-1024x1024.jpg

Takk for innspill!

Akkurat designen på selve kassa tror jeg at er greit nok, Det er litt utfordrende at jeg vil ha den ganske slank på "baksiden" av bassenget for at den ikke skal ta all plassen i hagen, men resten er greit nok å bygge.

Der jeg lurer mest akkurat nå er hva jeg gjør fra bunn og opp:
- Skal jeg lage platting under bassenget, type terrassebord? Fordelen med det er at man får en veldig solid plattform å feste resten av byggverket i og gjør det litt enklere å få alt i vinkel og vater.
- Skal jeg grave ned bassenget, hvor dypt og i så fall - hva skal jeg da gjøre for å sikre at jord-veggene ikke ramler inn? Det enkleste her er jo kanskje å bruke trykkimpregnerte materialer og legge noe pukk/singel inn mot treverket direkte, tar mange år før det rekker å råtne.

• Like
Reaksjoner: Oktober