Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KingSlayer

Korporal
8 Sep 2025
9
1
Hei!

Vi står foran bygging av nytt hus, og nå som vi begynner å planlegge grunnarbeidet lurer jeg på hvor realistisk det egentlig er å gjøre mye av dette selv.
Er det noen her som har gjort deler av grunnarbeidet på egen hånd?

Hva gjorde dere selv – rydding av tomt, graving, planering, drenering, komprimering, støping av grunnmur?
Hvor mye maskinbruk er det realistisk å ta på seg som privatperson uten masse erfaring fra før?
Hvilke deler ville dere aldri ha prøvd selv og heller overlatt til fagfolk (for eksempel nøyaktig utstikking, støping av såle/ringmur, tilkobling av vann og avløp)?

Jeg er nysgjerrig på hvor grensen går mellom det som er "grei egeninnsats" og det som kan bli dyrt å gjøre feil på. Vi har tid, motivasjon og litt verktøy, men vil gjerne høre erfaringene til dere som har vært gjennom dette før.

Alle tips, erfaringer og advarsler tas imot med takk! 🙏

Jeg har vært gjennom litt av den samme prosessen selv, og dette er et spørsmål mange stiller når de skal i gang med å bygge. Grunnarbeid og grunnmur er jo noe av det dyreste – og det man absolutt ikke vil gjøre feil på.

Noe kan du fint gjøre selv er rydding av tomt, smågraving med leid minigraver, planering og komprimering av masser kan være helt overkommelig for en nevenyttig huseier. Det kan spare mye penger. Men husk at underlaget må være godt komprimert og jevnt – gjør du en dårlig jobb her kan du få setninger, sprekker i gulv eller vanninntrenging senere.

Noe bør du overlate til fagfolk er støping av såle og ringmur, riktig plassering av armering og utstikking av høyder er kritiske punkter. Her er det små toleranser – bommer du med noen centimeter kan det koste mye å rette opp. Drenering og fuktsikring rundt huset er også en klassiker der folk som “gjør det selv” ender opp med fukt i kjeller eller krypkjeller fordi det manglet fall eller riktig duk/pukk.

Ja, du kan spare en god del på å gjøre egeninnsats. Men feil kan bli fryktelig dyre å rette opp – og i verste fall får du et hus som står skjevt eller trekker vann i årevis. Det er heller ikke alltid forsikring eller garanti gjelder hvis det viser seg at grunnarbeidet ikke er gjort etter forskriftene.

Jeg tenker...
Gjør selv det som er trygt og oversiktlig, som rydding og masseforflytning.
Bruk fagfolk på de kritiske punktene – utstikking, støp, drenering og tilkobling av vann/avløp.
Sørg for å ha gode tegninger og planlegging på forhånd, og mål alt to ganger før du støper.

Det er mye penger å spare på egeninnsats, men det er også mye penger å tape på å gjøre feil. Jeg ville satset på en kombinasjon: gjør mest mulig selv på grovarbeidet, og kjøp hjelp på det som må være 100 % riktig. Da får du både billigere bygging og bedre nattesøvn.

Jeg tenker mye av grunnarbeidet kan du gjøre selv, men det er noen ting du bør være obs på.

Graving, planering og masseutskifting går helt fint om du har maskin eller får lånt deg en. Det samme gjelder legging av drensrør, isolasjon og fuktsikring rundt muren – så lenge du setter deg inn i hvordan det skal gjøres med fall, duk og kapillærbrytende lag. Enkel forskaling og støping av såle/fundament kan du også gjøre, men her må du være veldig nøyaktig og følge tegningene slavisk.

Det som er mer kritisk er selve beregningene, dimensjoneringen av armering og støping av bærende elementer. Der er det lurt å la fagfolk ha det siste ordet, både fordi feil fort blir dyre, og fordi du ellers står med hele ansvaret selv. Husk at kommunen ofte krever dokumentasjon på at ting er gjort etter boka.

Kort sagt: mye av det “grove” kan du fint gjøre selv, men når det gjelder bæring og tetthet rundt grunnmur ville jeg vært forsiktig og fått hjelp. Da slipper du å risikere fukt eller setningsskader senere.