Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Farris

Korporal
15 Sep 2025
5
2
Sitter midt i planleggingen av en garasje som skal sprenges inn i en fjellknaus.
Prosjektet er en salig blanding av topografi, reguleringsplan og krav om snuplass på egen tomt som gjør at jeg fysisk ikke klarer å få garasjen dypere enn ca. 540 cm innvendig. Garasjen blir mer enn bred nok med 740cm.

Problemet er at bilen min er 501 cm lang.
Er dette rett og slett galskap? Eller kan en garasje med 540 cm innvendig dybde fungere i praksis?

Prosjektet blir fryktelig dyrt. Sprenging, støp, membran på tak, drenering, alt dill og dall du aldri ser igjen når ting er ferdig.
Jeg vil gjerne unngå å kaste en stabel tusenlapper inn i fjellet bare for å ende med en garasje hvor jeg må rygge inn med presisjonen til en flypilot og klatre ut av bakluken.

Har noen av dere erfaring med supertrange garasjer?
Tips, triks, fallgruver, anger eller geniale løsninger?

Er 540 cm dypt nok for en 501 cm bil, eller legger jeg opp til et liv i latter og tårer fra naboer og håndverkere?
Tar gjerne imot tanker før jeg åpner pengekranen.

Vi har en litt merkelig garasje med kun 5 meter dybde og det ER et problem i hverdagen.
Vår Skoda Kodiaq er i følge målebåndet 4,7 meter lang og da har vi 15cm ledig plass foran og bak.
Dessverre "stjeler" posten, som er montert på innsiden av veggen, 5-8cm, så det er litt ekkelt å kjøre ned porten.
Neste gang vil vi synke så lavt at vi kommer til å kjøpe en litt kortere bil, kun for å få den litt mer garasjevennlig.

Ikke erfaring med problemet, men det slår meg at du neppe kan gå rundt bilen ved porten nede.

Et alternativ er å skråparkering, men da stjeler du jo hele garasjen til en bil.

Vet ikke om det er relevant, men enkelte løser trange snuforhold med «karusell» for bil. Det var en i Bergen som bygde sin egen: Bratt opp til bitteliten gårdsplass. På gårdsplassen laget han en svingskive som han parkerte på. 180° snurr og han kunne kjøre ned igjen. Finnes kommersielt.
Hva om en senere skulle trenge en VW ID. Buzz LWB (long wheelbase)? Den er 4.96m.

Vet ikke om det er relevant, men enkelte løser trange snuforhold med «karusell» for bil. Det var en i Bergen som bygde sin egen: Bratt opp til bitteliten gårdsplass. På gårdsplassen laget han en svingskive som han parkerte på. 180° snurr og han kunne kjøre ned igjen. Finnes kommersielt.
Hva om en senere skulle trenge en VW ID. Buzz LWB (long wheelbase)? Den er 4.96m.
Hvordan fungerer slikt med snø og is`?

Vet ikke, men kanskje med en kombinasjon av måking og noe varmetilførsel. Trikkeskinner fingerer jo, dette ligner litt. Snurreplata går på hjul på en sirkulær skinnegang, det hele forsenket i gårdsplanet. Brukt både utendørs og i trange underjordiske garasjer.
Google : Car parking turnable

Sist redigert:
TS har sikkert tenkt på dette, men det er i alle fall tidligere blitt godkjent å bruke garasjen som snuplass - altså at man må kjøre bilen inn for å snu den. Kanskje det gir mulighet til å få en halvmeter lenger garasje?

Om du har 5.4m innvendig så bør jo det fungere for en bil på 5m da, så lenge det ikke er noe annet i garasjen. Vi har bil på 5.1 og garasje som er 6m utvendig, det går selv om bilen ofte står ute læll.

• Like
Reaksjoner: BoBo
Prosjektet er en salig blanding av topografi, reguleringsplan og krav om snuplass på egen tomt som gjør at jeg fysisk ikke klarer å få garasjen dypere enn ca. 540 cm innvendig.
Tilgjengelig plass 540cm

Problemet er at bilen min er 501 cm lang.
Bil krever 501 cm

Er 540 cm dypt nok for en 501 cm bil,
Ja, det er plass til din bil i garasjen, absolutt!

legger jeg opp til et liv i latter og tårer fra naboer og håndverkere?
Oh, yes - du blir den alle ler av - og du kommer til å irritere deg grønn resten av livet over å ikke ha 6 meter dybde på garasjen (minst!).