Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Mkart

Sersjant
19 Feb 2025
16
7
Hei.

Vi vurderer å innrede kaldloftet til opphold og trenger en trappeløsning som er bedre enn dagens loftstrapp med luke i taket. Jeg har veldig begrenset erfaring med snekring og spesielt strukturelle ting, men tenker som vanlig hvor vanskelig kan det være å fikse en furutrapp selv (noe ala det som er på bildet). Huset har i dag furutrapp fra kjeller til første etasje og jeg vurderer å snekre en fortsettelse av denne, i samme stil, opp til loftet.

Tenkte jeg kunne høre her om noen har gjort det samme og har gode/dårlige erfaringer.

Hvor vanskelig er det faktisk å snekre sammen trapp selv og få den til å bli både fin og stabil?
Er det noen store fallgruver jeg bør være klar over?
Er det mye å spare på å gjøre dette selv eller er det arbeid best overlatt til firma?

1-984x1030.jpg

Tenkte trapp skal være U-formet og kan skrues rett i betongvegg langs den midtre veggen i trappeoppgangen (motstående vegg fra på-/avstigning til trappen).

Meget interessant prosjekt. Følger gjerne med på denne tråden, da jeg selv har lekt litt med tanken om å snekre trapp og hvordan gå frem på en best mulig måte. :)
Det som kan være "problematisk" med denne typen trapp er de kurvede vangene.

Jeg vurderte dette selv, men fant i alle fall ut at det ble litt for mye plunder, og antakelig ikke var verdt tiden min.

Hadde det vært en rettløpstrapp eller repos-trapp ville jeg muligens gjort det selv.

Her kan du få en pekepinn på hva det koster å få trappen produsert, så kan du jo regne på det opp mot materialkost og "timelønn".

• Like
Reaksjoner: Pluto
Jeg vurderte dette selv, men fant i alle fall ut at det ble litt for mye plunder, og antakelig ikke var verdt tiden min.

Hadde det vært en rettløpstrapp eller repos-trapp ville jeg muligens gjort det selv.

Her kan du få en pekepinn på hva det koster å få trappen produsert, så kan du jo regne på det opp mot materialkost og "timelønn".
Takker. Faktisk ikke så ille priser på å få laget en ny trapp.

Meget interessant prosjekt. Følger gjerne med på denne tråden, da jeg selv har lekt litt med tanken om å snekre trapp og hvordan gå frem på en best mulig måte. :)
Det som kan være "problematisk" med denne typen trapp er de kurvede vangene.
Er helt i planleggingsstadiet. Antatt ligger prosjektet noen år frem i tid så ikke hold pusten :D

Hvor vanskelig er det faktisk å snekre sammen trapp selv og få den til å bli både fin og stabil?

Med litt planlegging er dette fult ut overkommelig.

Sikkert ingen overrakselse, men jeg ville ikke startet på dette prosjektet uten på legge innkjøp av en Festool Domino DF500 eller DF700 inn i budsjettet. Både DF 500 og DF 700 er omtalt i denne tråden her på forumet.

Da vil du få en trapp som ikke knirker (som ofte er et problem på DIY-trapper) og en trapp som varer like lenge som huset.

Med Festool Domino får du ingen stygge skruer og bolter som skjemmer en slik flott trapp.

Med litt planlegging er dette fult ut overkommelig.

Sikkert ingen overrakselse, men jeg ville ikke startet på dette prosjektet uten på legge innkjøp av en Festool Domino DF500 eller DF700 inn i budsjettet. Både DF 500 og DF 700 er omtalt i denne tråden her på forumet.

Da vil du få en trapp som ikke knirker (som ofte er et problem på DIY-trapper) og en trapp som varer like lenge som huset.

Med Festool Domino får du ingen stygge skruer og bolter som skjemmer en slik flott trapp.
Må ikke da hele trappen monteres før man setter den på plass?

Det fordrer jo i så fall et ekstremt presisjonsnivå kontra å bygge med splittet vange?

Det hadde vært interessant med en beskrivelse av fremgangsmåte, om jeg har misforstått noe.

I mine øyne et stort prosjekt. Hvordan vil du sage, høvle og lime emnene til trinnene og vangene? Skjære dem til å
og glatthøvle dem til dimensjon? Frese spor for neselist i eik? Frese inn tappehull for trinnene i vangene?
For å finne bøyen i vangene bør trappa tegnes i full målestokk på gråpapir.

Kort sagt, dette er svære greier for vanlig håndverktøy.

Det fordrer jo i så fall et ekstremt presisjonsnivå kontra å bygge med splittet vange?

Jeg tenker at splittet vangen må unngås i diy-prosjekter.

U-trapp med repos er nok veien å gå. Den består jo i all enkelhet av en plattform på midten og to korte rette trapper. Slike trapper er ofte svært gode å gå i.

images (4).jpeg images (5).jpeg

• Like
Reaksjoner: EOD
Jeg tror repostrapp og rett trapper er noe av det enkleste å lage for en diy-entusiast , Men, det er jaggu vanskelig nok 😊

Enkleste er rett trapp med underliggende vange, men det blir ikke mye billigere å lage den selv enn å handle inn noe ferdig - men man kan velge materialer og utførelse selv.