- 26 Jan 2025
- 15
- 3
Beklager to innlegg med amatørspørsmål på en og samme dag.
Se gjerne mitt andre innlegg: Kan jeg bygge terrasse uten å søke? Reglene forklart for en amatør
Nå er det snakk om Bod.
Jeg prøver å få litt orden i hodet før jeg går i gang med et lite prosjekt her hjemme til våren.
Planen er å sette opp en bod i hagen, mest for å få bort alt rotet som ligger og flyter rundt – sykler, hageutstyr, ved, alt det der. Men så begynte jeg å lese om regler og søknadsplikt… og nå er jeg helt på bærtur.
Jeg trodde helt ærlig at “en liten bod er vel bare å bygge?”.
Men så viser det seg at det er både grenser for størrelse, høyde, avstand til nabogrense og alt mulig annet. Jeg er ingen ekspert akkurat, så nå håper jeg noen her kan forklare dette i litt mer menneskespråk.
Planen min er ca. slik:
– Bod på rundt 10–12 m²
– Vanlig saltak, ingenting fancy
– Høyde kanskje rundt 2,2–2,5 meter på det høyeste
– Plasseres et par meter fra gjerdet mot naboen
Jeg vil helst slippe å søke, for det virker som en evig prosess, og jeg har mest lyst til å bare få den opp uten noe styr.
Men jeg har også null lyst til å ende opp med en sint nabo eller en kommune som banker på døra om tre år og ber meg rive hele greia.
Hvor stor bod kan man egentlig bygge uten å søke?
Og må den stå minst 1 meter, 2 meter eller 4 meter fra nabogrensa?
Og hva i all verden betyr “frittstående” i praksis?
Må den stå løs, eller er det greit at den er på en platting eller støpt plate?
Had¬de satt stor pris på om noen kunne forklare dette på en måte en vanlig huseier faktisk forstår.
Jeg tipper flere enn meg sliter med de reglene her.
Takker for alle tips og erfaringer!
Se gjerne mitt andre innlegg: Kan jeg bygge terrasse uten å søke? Reglene forklart for en amatør
Nå er det snakk om Bod.
Jeg prøver å få litt orden i hodet før jeg går i gang med et lite prosjekt her hjemme til våren.
Planen er å sette opp en bod i hagen, mest for å få bort alt rotet som ligger og flyter rundt – sykler, hageutstyr, ved, alt det der. Men så begynte jeg å lese om regler og søknadsplikt… og nå er jeg helt på bærtur.
Jeg trodde helt ærlig at “en liten bod er vel bare å bygge?”.
Men så viser det seg at det er både grenser for størrelse, høyde, avstand til nabogrense og alt mulig annet. Jeg er ingen ekspert akkurat, så nå håper jeg noen her kan forklare dette i litt mer menneskespråk.
Planen min er ca. slik:
– Bod på rundt 10–12 m²
– Vanlig saltak, ingenting fancy
– Høyde kanskje rundt 2,2–2,5 meter på det høyeste
– Plasseres et par meter fra gjerdet mot naboen
Jeg vil helst slippe å søke, for det virker som en evig prosess, og jeg har mest lyst til å bare få den opp uten noe styr.
Men jeg har også null lyst til å ende opp med en sint nabo eller en kommune som banker på døra om tre år og ber meg rive hele greia.
Hvor stor bod kan man egentlig bygge uten å søke?
Og må den stå minst 1 meter, 2 meter eller 4 meter fra nabogrensa?
Og hva i all verden betyr “frittstående” i praksis?
Må den stå løs, eller er det greit at den er på en platting eller støpt plate?
Had¬de satt stor pris på om noen kunne forklare dette på en måte en vanlig huseier faktisk forstår.
Jeg tipper flere enn meg sliter med de reglene her.
Takker for alle tips og erfaringer!