Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fantomtegningen

Kaptein
13 Feb 2025
139
73
Sandnes
God søndagsaften.

Jeg har en utetrapp som jeg dømte livsfarlig da min kone var høygravid med vår førstefødte og som jeg fjernet inneflisene som forrige eier hadde brukt. Når disse ble våte så var dem glattere enn speilholke.

Jeg har fundert på å kjøpe noe billig primer og betongmaling fra biltema, men er redd malingen vil flasse rimelig kjapt.

Skifer og lignende er utelukket.:p

Legger ved bilde av trappen før og etter.

Vedlegg

• IMG_20211124_144919.jpg
    IMG_20211124_144919.jpg
    1,6 MB · Sett: 12
  • IMG_20211124_163511.jpg
    IMG_20211124_163511.jpg
    1,7 MB · Sett: 13
Hvor holdbar er betongmalingen til Biltema til å gå på?

Nei, ville kun slipt med betong kopp, da kan du velge gradering å få sklisikkert mønster og ikke malt, kun lasur etterpå.

Denne er nok borte ved første salting ved vinteren.

• Sad
Reaksjoner: Fantomtegningen
@Fantomtegningen,
Har du vurdert å feste lekter til trinnene og så legge trinn i trykkimpregnert tre?
Jeg gjorde det med en forferdelig stygg trapp som var pigget fri for fliser for noen år siden og den ble virkelig flott etterpå.
Minimalt arbeide med å bolte fast 3 lekter på hvert trinn, så skru fast trinnplankene på lekta.
Planke å sparke mot (opptrinn) ble skrudd fast til slutt.

Har dessverre ikke bilde av den ferdige trappa, men legger ved et bilde av samme konsept, men her er hvert trinn skrudd direkte i betongen.
Husk gummi eller tjærepapp mellom trinn og betong for å unngå kappilærsug av vann.

trinn4338.jpg

Likte løsningen med å konvertere betong-trappen til en tre-trapp.
Løfter nivået betraktelig og med minimal arbeidsinnsats.
Veldig vanskelig å få noe til å sitte på det underlaget, med mindre man pigger helt ned, syrevasker, primer og støper opp helt nye trinn (og eventuelt legger noe "pynt" på toppen.

@Fantomtegningen,
Har du vurdert å feste lekter til trinnene og så legge trinn i trykkimpregnert tre?
Jeg gjorde det med en forferdelig stygg trapp som var pigget fri for fliser for noen år siden og den ble virkelig flott etterpå.
Minimalt arbeide med å bolte fast 3 lekter på hvert trinn, så skru fast trinnplankene på lekta.
Planke å sparke mot (opptrinn) ble skrudd fast til slutt.

Har dessverre ikke bilde av den ferdige trappa, men legger ved et bilde av samme konsept, men her er hvert trinn skrudd direkte i betongen.
Husk gummi eller tjærepapp mellom trinn og betong for å unngå kappilærsug av vann.

Vis vedlegget 1685
Likte den løsningen!
Skal ta det med videre for vurdering, takk for tips! :D