Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ReguleRing

Korporal
24 Apr 2025
7
2
Hei folkens,
Dette gjelder peiser fra Brunner, som bl.a. selges av Henriksen Brenselforretning og Varmesenter AS gjennom deres nye spesialbutikk Brunner Studio.
Design, look og feel er veldig viktig, men hvir det ikke fungerer som et godt ildsted, så er det jo nyttesløst.

Så derfor lurer jeg på:
Brunner peiser - Råflotte og kostbare peiser, men er det gode ildsteder av høy kvalitet?

Det vi er ute etter en en peis som kan sees fra 3 sider og som fungerer som en delvis romdeler mellom kjøkken og stue.
Evnen til å avgi massevis av varme er ikke topp prioritert, jeg må kunne brenne et passelig bål uten at glasset soter ned hele tiden. Det er særs viktig for meg!

Videre må produktet ha høy mekanisk kvalitet.
Både meg tanke på holdbarhet, men også meg tanke på at jeg ikke orker tanken på å demontere en peis på flere hundre kilo for å bytte store og små deler.

Så derfor spør jeg her og håper på kvalifiserte meningsytringer og erfaringer:
  • Dyrt, flott og et supert ildsted?
  • Dyrt og flott, men det dårlig ildsted?
Aktuelt ildsted for oss er BRUNNER - BKH Panorama 45-80-45-80 (link til produsentens nettsider om den aktuelle modellen).

Brunner Panorama BKH 45-80-45-80.jpg brunner panorama7 45 80.jpg brunner panorama6 45 80.jpg brunner panorama5 45 80.jpg brunner panorama4 45 80.jpg brunner panorama3 45 80.jpg brunner panorama2 45 80.jpg brunner panorama 45 80.jpg

Jeg har selv en Brunner-peis installert i huset, og jeg må si at jeg er veldig fornøyd – både med kvaliteten og med hvordan den fungerer i hverdagen. Ja, de er dyre sammenlignet med mange andre peisinnsatser, men jeg opplever at man faktisk får det man betaler for.

Det første jeg la merke til, var byggekvaliteten – hele konstruksjonen virker solid, dørene er tette, og glasset holder seg rent mye lenger enn på tidligere peiser jeg har hatt. Trekksystemet er utrolig bra, så opptenning er enkelt, og det ryker ikke inn i stuen når man legger på ved.

Varmeeffekten er også imponerende. Brunner har en veldig jevn og effektiv varmeavgivelse, og jeg merker at huset holder varmen mye lenger etter at peisen er slukket. For oss som bruker peisen som en viktig varmekilde gjennom vinteren, er dette et stort pluss.

Jeg valgte også en modell med heve-/senkedør, og det gir en helt spesiell følelse når man fyrer – nesten som å ha et åpent ildsted, men med sikkerheten og effektiviteten til en lukket peis.

Oppsummert: Hvis budsjettet tillater det, synes jeg Brunner er verdt investeringen. Det er et ildsted som både ser eksklusivt ut, fungerer ypperlig og gir mye varme for veden du bruker.

Vi var og kikket på en Brunner peis i dag og jeg må si at det var lekkert, men også svært kostbart.
Blir fort 100-150.000 for en Brunner med litt størrelse.

Det som jeg lurer på er i hvilken grad man må regne med sorte nedsotete vinduer på peisen, eller om det faktisk fungerer like godt som selgeren sier? Er dette virkelig en mirakelpeis som ikke er belemret med nedsotete vinduer?

Kjedelig å kjøpe så fin peis med store glassvinduer på 3 kanter hvis de er tette av sot store deler av tiden.

det skal være rimelig optimal forbrenning om du skal unngå sota ruter på ovnen :) jeg har selv en Aduro ovn hvor de reklamerer for at det er en slags luftstrøm som holder vinduene rene og penge... men neida. det soter ned uansett med mindre jeg har på full trekk og brenner på max effekt hele tiden (jada, veden er tørr, veldig tørr :))

Vi har Bunner peis handlet fra Henriksen Brenselforretning og Varmesenter AS.
De leverte og monterte fiks ferdig på plass i huset.
Kostbart, men det ble 100% strøkent.

Er ganske sikker på at modellen heter Brunner Panorama 57/40/85/40.

brunner-panorama-57-40-85-40.jpg

Som dere ser av bildet er det mye glass.
Glasset utgjør døren inn til ildstedet og skyves rett opp og inn i peiskappen. Ganske galant løsning.

Vi har fyret ganske mye i denne peisen og ved god fyr soter det overhodet ikke på glasset.
Ved full fres "bresses glasset rent", hvis det gir mening. Altså, eventuell gammel sot forsvinner.
Hvis man fyrer opp med rå ved eller struper flammen med minimal luft, så soter glasset. Det er vel nær sagt en naturlov.

Kostbart ildsted, ja.
Lekkert, ja. (smakssak)
Høy kvalitet, oh yes!

Verdt pengene, nei, jo, kanskje, tja...