Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

TerjeK

Menig
1 Mar 2026
4
0
Hei,
Vi har borebrønn som er 120 meter dyp. Pumpe på bunn av brønnen.
32mm vannrør komme inn i kjelleren. Der sitter også en trykktank, stoppekran, motorvern og manometer.
Manometer viser 4,5-5,0 bar vanntrykk.

Så er det lagt stigerør til fordeler i husets 1. etg.
I husets første etasje er det kjøkken, vaskerom og dusj.

Fra fordeler i 1. etg går det rør opp til husets 2. etg og badet som ligger der.
I dusjen i 2. etg er det tidvis dårlig trykk.
Trykket stiger noen ganger, mest sannsynlig i takt med at trykktanken går tom og brønnen på bunn av brønnen starter.

Trykktanken i kjelleren har korrekt lufttrykk og fungerer etter intensjonen.

Noen som har en ide om hvorfor trykket i dusjen er så dårlig?
Jeg opplever trykket til badekar og håndvask som helt normalt god.

Her er fortegnelsen på innsiden av fordelingsskapet i husets 1. etg.

20260301_180027.jpg

Fra trykktanken i kjelelren til fordeler i husets 1. etg er det 3,5 meter høyde.
Fra fordelerstokk i 1. etg til armaturer i 2. etg er det 3,0 meter

Er det for dårlig dimensjon på rørene?
Burde jeg skru opp trykket i kjelleren til 6,0 bar?

Noen som vil dele tankene sine om dette?

Du taper teoretisk 1 bar pr 10 m høyde. Fra tank på kjekkergulv til dusj i 2, etasje da kanskje 0,3-0,4 bar. Det er ikke ger feilen ligger. Under en lang dusj, vil trykket ut fra akkumulatortanken vandre mellom ca 2 bar og 4 bar noe en tydelig merker.
Du mener at andre kraner er ok, mens dusjen er slapp. Dersom du har flere dusjer kan en enkelt bytte om på dusjbatteriene for test. Jeg har renset et eldre Oras Oramix, det var innvendig fullt av bøss i invendige siler. På nyere batterier er det siler/pakninger rett under løpemutterne som fester batteriet til veggen.

Finner du ikke noe feil, så kan en forsøke å øke trykket ut fra akkumulatortanken. På de pressostatene jeg har vært borti så er det to stllskruer. Den ene regulerer utkoblingstrykket, den andre hysteresn mellom inn og ut-kobling.
Dyrere er å bytte brønnpumpe til en mer moderne med konstanttrykk. Da kan akkumulatortanken krympes vesentlig, kanskje droppes.

• Like
Reaksjoner: TerjeK
Ok, takk for svar @KjellG , så du tenker feilen kan være noe så "enkelt" som tette siler som hindrer vannet i å komme helt frem.
Dette skal jeg sjekke. Takk!

Hmm... har nå demonteert blandebatteriet og det tok en god kveld.
Renset alle siler på inntaket og skyllet gjennom hele armaturet.
Opplever fortsatt lavt trykk. Sukk.

Andre forslag til mulige feilkilder?