Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Plymouth

Sersjant
16 Feb 2025
10
3
Driver og borer litt i fjellet.
Skal ha ned 30mm kamstål og gyse fast, så jeg borer med 32mm bor.
Skal sette opp et gjerde med tiden og jeg vil ha ved noen 30mm kamstål i alle 4 hjørner og et par steder langs langdisene.
Mellom der går jeg ned til 20mm.

Har prøveboret 4 hull, ca 200mm dype. Det tok en evighet.
Gikk ned til 20mm og det gikk som smør.

Er det en fordel - eller mulig å først bore 20mm - så etterbore med 32mm ?
Eller vil da 32mm boret sette seg fast?

Hva er rett fremgangsmåte?

20251108_111319.jpg 20251108_113735.jpg 20251108_113738.jpg 20251108_113748.jpg

Hadde borret med full dimensjon med en gang. Hvis det går sakte så er problemet først og fremst utstyret, enten maskinen og/eller borret.

Beste her er luft med borrekrone, da bør du greie opp mot 1cm per sekund på den dimensjonen.

Anbefaler også å bore med full dimensjon med ein gang. Har prøvd å bora med mindre dimensjon først, men det resulterte i at borskjæret vart slått av.

Heller mot at det er maskinen som er problemet, den er oppgitt til 40mm og 6.1J. Rett nok er 40mm mer enn de 32 du borrer, men produsentene oppgir hva den greier i betong og ikke i granitt - fjell er tyngre å slå i biter.

De beste maskinene på strøm greier over 20J, mens de på luft er over 60J. En annen fordel med luft er at de blåser støvet ut av hullet og kjøler ned borret.

Det er jo ikke så rart - maskinen du har nå er 1kW mens stor kompressor typisk yter nord om 25kW.

I tillegg er borrekrone og luft mer effektivt enn meiselbor, mer av kreftene går til å knuse fjell og mindre til friksjon mellom borstang og veggene i hullet.

Er det en fordel - eller mulig å først bore 20mm - så etterbore med 32mm ?
Gå rett på med 32 mm bor. Det er ingen vits å begynne med mindre dimensjoner i fjell – du bare sliter unødvendig på utstyret. Bruk heller ei skikkelig maskin (SDS-Max eller boremaskin med trykkluft) og la boret gjøre jobben i jevnt tempo.