Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Fotto

Korporal
10 Sep 2025
6
0
Vi er i gang med å planlegge gulvlegging i vårt nye hus, og stua står først på lista.
Vi har bestemt oss for parkett, men jeg er usikker på hvilken leggemetode som er smartest – flytende eller limt.

Flytende parkett virker som den enkleste løsningen for en som vil legge gulvet selv. Klikksystemene i dag er ganske gode, og det går relativt raskt å få et pent resultat. Fordelen er også at gulvet kan bevege seg litt i takt med temperatur og luftfuktighet uten at det oppstår sprekker. Men jeg har hørt at det kan gi mer “klakkelyd” når man går på det, spesielt hvis underlaget ikke er helt jevnt eller hvis man velger et billig underlag.

På den andre siden frister det å lime parketten ned. Flere sier at det gir en mer eksklusiv følelse – gulvet blir helt “dødt”, uten svikt, og lyden blir mer solid og behagelig. Det skal også være bedre for varmeoverføring hvis man har vannbåren varme eller elektriske varmekabler, siden det ikke er luftlag mellom gulv og underlag. Ulempen er at det blir mer jobb, mer gris og at du bør være sikker på at undergulvet er helt rett og stabilt før du begynner. Og når det først er limt, så sitter det der – ikke bare å ta opp igjen hvis man vil bytte senere.

Hva har dere andre valgt når dere har lagt parkett i nye hus? ...og hvorfor valgte dere som dere gjorde?

Merker dere stor forskjell i lydnivå og “følelse” mellom flytende og limt gulv?
Er det noen fallgruver jeg bør være obs på hvis jeg velger å lime? (Type lim, forarbeid, fuktmåling av undergulv osv.)
Og hvordan påvirker valget av metode varmekomforten om man har gulvvarme(?), tenker da på vannbåren gulvvarme.

Jeg vil gjerne gjøre dette skikkelig fra starten av, så både faglige råd og erfaringer fra dere som har gjort dette før er gull verdt.
Del gjerne også hvilke typer parkett og underlag dere har hatt gode erfaringer med!

Fra en som ikke har gulv som "fag".

Flytende parkett er enklere å legge selv, og tillater bevegelse i treverket ved temperatur og fuktighet — men kan gi klakkelyd hvis underlaget ikke er ideelt. Et limt gulv gir bedre kontakt med underlaget, stabilitet og ofte bedre lyddemping og varmeoverføring.

Hvis jeg skulle valgt: limt parkett om undergulvet er plant, tørt og solid (f.eks. avrettet betong eller godt klargjort tregulv), ellers flytende kan være tryggere alternativ som gir deg litt mer slingringsmonn.

• Like
Reaksjoner: Fotto
Jeg har lagt parkett både flytende og limt, og det er faktisk ganske stor forskjell på følelsen i gulvet etterpå.

Flytende legging er helt klart enklest og mest tilgivende hvis underlaget ikke er 100 % perfekt. Klikk-systemene i dag gjør jobben ganske grei, og du slipper alt klinet med lim. Men ulempen er at du får litt mer lyd – sånn “klakkelyd” når man går – spesielt hvis underlaget er litt ujevnt eller underlaget ikke er dempende nok.

Limt parkett føles mye mer solid, nesten som heltre. Lyden blir dypere og du får bedre varmeoverføring hvis du har vannbåren varme. Men da må undergulvet være helt rett og tørt, ellers blir det fort tull. Og liming er litt stress – man må jobbe nøyaktig og relativt raskt.

Jeg har selv flytende parkett i stua og limt i gangen. Skal jeg være ærlig, så liker jeg det limte best. Det er rett og slett mer “massivt” å gå på, og du slipper småbevegelsene man får i flytende gulv.

Hvis du er usikker: gå for flytende første gang. Det er enklere å legge, og du kan alltids lime neste gang hvis du vil øke vanskelighetsgraden og "oppgradere" standarden litt.

• Like
Reaksjoner: Fotto