Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kaliber

Menig
5 Okt 2025
4
0
Jeg vurderer et ventilasjonsanlegg med mulighet for vannbåren forvarming av tilluften.
Tanken er å bruke overskuddsvarme fra varmepumpa eller solfangere til å redusere behovet for ettervarming.
Samtidig sier noen at dette er unødvendig hvis man har et godt balansert anlegg med effektiv varmegjenvinning (rotor eller væskekoblet).

Så hva stemmer i virkeligheten?
Har vannbåren forvarming av friskluft noen reell effekt på energiforbruk og komfort?
Eller er dagens ventilasjonsaggregater så effektive at dette bare er en ekstra kostnad og komplikasjon?

Kan forvarming bidra til bedre COP på varmepumpa, eller motsatt?
Er det noen som faktisk har dette i drift og kan si noe om resultatet?

Jeg ville aller først sjekket hvor effektiv varmegjenvinneren din faktisk er før du begynner å legge inn vannbåren forvarming.
En god roterende gjenvinner klarer gjerne 80–90 % virkningsgrad, og da kommer tilluften ofte ut rundt 16–18 grader selv om det er tosifret minus ute.
For de fleste boliger er det mer enn nok.

Vannbåren forvarming kan likevel være kjekt som sikkerhet hvis du har svært kaldt klima.
Eller, hvis du har overskuddsvarme fra varmepumpe eller akkumulatortank du uansett skal bli kvitt.
Men, da bør det styres smart – ellers ender du fort opp med å varme luft du egentlig ikke trenger å varme.

Har du et moderne aggregat med VX-rotor og tett kanalnett, så er min påstand at det holder det i 95 av 100 tilfeller.
Men det skader ikke å legge trekkerør frem til et forvarmebatteri i tilfelle du vil komplettere senere.

En annen ting som slår meg er at du ved forvarming også oppnår en annen effekt som jeg ser på som svært negativ.
Og det er at tilluft, altså friskluft inn i huset, svært ofte blir tilført soverom.
Og, på soverom vil du IKKE ha forvarmet luft. Det vil i hvert fall ikke jeg.
Jeg liker kjølig kald luft inn på soverommet.

Balansert ventilasjon tenderer til at en får stuetemperstur i alle (sove)rom. Skal en unngå det, må en til med styrte spjell og tilgang til ren friskluft uten noen som helst oppvarming. Spjellene vil regulere soveromstemperaturen.