Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

ferale

Fenrik
15 Feb 2025
28
48
Bergen
Etter å ha reist gjennom flere europeiske land opp i gjennom årene og snakket med både lokale innbyggere og fagfolk i eiendomsbransjen, har jeg lagt merke til betydelige forskjeller i boligmarkedene på tvers av kontinentet. Disse forskjellene handler ikke bare om hvor mange som eier sin egen bolig, men også om prisnivåene i forhold til inntekt og hvor tilgjengelige ulike finansieringsordninger er. Jeg ble selv litt overrasket over noen av funnene, og innså at dette kanskje ikke er noe alle er klar over. Derfor ønsker jeg å dele mine observasjoner – det kan hende denne observasjonen også er av interesse for andre.

Tall fra Eurostat viser at omtrent 69 prosent av EU-befolkningen i 2023 bodde i husholdninger som eide sin egen bolig, men det er store variasjoner mellom landene. I Øst-Europa finner vi de høyeste eierandelene, med Romania på topp med 96 prosent, etterfulgt av Slovakia med 94 prosent, og Kroatia og Ungarn med 91 prosent. Denne utviklingen henger ofte sammen med historiske forhold, særlig privatiseringen av statlige boliger etter kommunismens fall.

I Skandinavia og deler av Vest-Europa er bildet mer sammensatt. Norge har en eierandel på 79 prosent, mens Sverige og Finland ligger på henholdsvis 65 og 69 prosent. Danmark skiller seg ut med en noe lavere andel på rundt 60 prosent. I Sør-Europa ser vi at land som Italia, Spania og Portugal har eierandeler på omtrent 75–76 prosent. Tyskland skiller seg imidlertid markant ut, med en eierandel på bare 48 prosent. Det gjør Tyskland til det eneste EU-landet der flertallet av befolkningen leier bolig, noe som gjenspeiler en annen boligkultur og et sterkt regulert leiemarked.

En viktig indikator for å vurdere hvor tilgjengelig boligmarkedet er, er forholdet mellom boligpriser og inntektsnivå. I Portugal ligger pris-til-inntekt-indeksen på 153, noe som viser at boligprisene har økt langt mer enn inntektene siden 2015. Det samme gjelder for Nederland og Østerrike, som begge har indekser over 120 – også et tegn på at boligprisene har steget betydelig sammenlignet med lønnsnivået. Samtidig ser jeg at i Finland, Bulgaria og Romania har inntektene økt raskere enn boligprisene, noe som gjør det lettere å komme inn i markedet.

Generelt har land i Vest- og Sør-Europa høyere boligpriser i forhold til inntekt enn det vi ser i Øst-Europa og deler av Norden. Dette skyldes både press i boligmarkedene og svak vekst i reallønn over tid, noe som har forsterket utfordringene for nye boligkjøpere.

Finansieringsmuligheter og støtteordninger varierer betydelig mellom europeiske land og påvirker i stor grad både eierandel og hvor tidlig folk kommer seg inn i markedet. I Norge har vi gunstige ordninger som BSU (Boligsparing for ungdom), og det er relativt enkelt å få boliglån dersom man har fast inntekt. Dette gjør at mange unge kjøper bolig tidlig i voksenlivet. I Sverige tilbys boliglån med lave renter, men landet har ikke spareordninger tilsvarende BSU. I tillegg gjør strenge amortiseringskrav det vanskeligere for unge med lav inntekt å få lån.

I Tyskland og Østerrike er leiemarkedet sterkt regulert og ansett som trygt, noe som gjør det mindre vanlig å eie bolig. Det sosiale presset for å eie er lavere, og bankene krever ofte høy egenkapital – gjerne 20 til 30 prosent. Selv om det finnes støtteordninger, er disse ofte mindre målrettede og ikke like utbredte som i Norden.

Øst-Europa, med land som Romania, Polen og Slovakia, har høy eierandel som følge av den omfattende privatiseringen av statlige boliger på 1990-tallet. Mange bor fortsatt i disse boligene uten å ha lån. Samtidig er det utfordringer knyttet til finansiering av nye kjøp, særlig på grunn av lavere inntekter, høyere lånerenter og strengere bankkrav. I tillegg er boligstandarden ofte lavere og behovet for oppgradering større.

I Sør-Europa, derimot, spiller familien en langt større rolle i boligkjøp. I land som Italia, Spania og Portugal er det vanlig at foreldre hjelper til med finansieringen. Bankene tilbyr riktignok boliglån, men et usikkert arbeidsmarked og lave inntekter blant unge gjør det vanskelig for mange førstegangskjøpere å oppfylle kravene om egenkapital.

Alt i alt ser jeg tydelige geografiske mønstre i det europeiske boligmarkedet. Eierandelen er høyest i Øst-Europa og Norge, mens den er lav i land som Tyskland, Østerrike og Danmark. Utfordringer med boligpriser i forhold til inntekt er mest uttalt i Portugal og Nederland, mens situasjonen er mer balansert i Finland og Romania. Disse forskjellene bunner i en kombinasjon av historiske, økonomiske og politiske forhold – og ikke minst i hvilke finansieringsmuligheter og støtteordninger som er tilgjengelige i hvert enkelt land.

buying-property-in-Europe.jpg pipe.jpg

Tusen takk for et godt skrevet innlegg og at du tar deg tid til å dele innsikt i en spennende tema,

Her var det mye å lære og flere av tallene du bringer til torgs var veldig overraskende.
At bl.a. eierandelen på bolig var så høy i øst-europa var rett og slett litt overraskende.

Veldig interessant innlegg @ferale!
Ganske utrolig at det er såpass stor forskjell mellom land som ligger såpass tatt på hverandre.
Dette viser at historie, politikk, kultur og mye mer virkelig er med på å forme samfunnet vi lever i.
Jeg er veldig glad for at Norge har en eierandel tett opp mot 80%. Jeg tenker det er en styrke.

Etter å ha reist gjennom flere europeiske land opp i gjennom årene og snakket med både lokale innbyggere og fagfolk i eiendomsbransjen, har jeg lagt merke til betydelige forskjeller i boligmarkedene på tvers av kontinentet. Disse forskjellene handler ikke bare om hvor mange som eier sin egen bolig, men også om prisnivåene i forhold til inntekt og hvor tilgjengelige ulike finansieringsordninger er.

Interessant å lese dine betraktinger rundt dette temaet @ferale. (y)
Flere forhold her som overrasker meg litt.
Spesielt dette rundt finansiering, som jeg ikke har tenkt mye på, utover hvordan det fungerer her på berget.

Har du gjort deg tilsvarende tanker rundt byggetekniske krav, standarder, byggemåter og evne/vilje til å følge krav - og myndighetenes oppfølgning av disse kravene? Kanskje også noe om hvor lett det er å f.eks. bygge en enebolig til egen familie med tanke på mulighet for egeninnsats osv?

Jeg har ikke nok kjennskap til byggeregler og praksis i andre land til å sammenligne, men når det gjelder Spania, kan jeg dele noen generelle observasjoner basert på at jeg har god kjennskap til landet og hvordan ting fungerer der når det gjelder bygging og reguleringer.

Spania har formelt strenge byggeteknisk krav og regulering (Código Técnico de la Edificación, CTE), som blant annet tar for seg konstruksjonssikkerhet, energieffektivitet og tilgjengelighet. Kravene er formelt sett solide, men i praksis varierer håndhevelsen/etterlevelsen mye avhengig av region og lokale forhold.
Storbyer (Madrid, Valencia, Sevilla) og velstående regioner følger regelverket nøye, mens mindre kommuner eller landlige områder kan ha mer "fleksibel" tolkning.

Myndighetenes oppfølging er noe ujevn, og særlig i søkkrike turistområder (f.eks Marbella) har det vært noen tilfeller av korrupsjon og byggeskandaler (f.eks. ulovlige bygg i Andalucía).

I Catalonia er det et mer komplisert byråkrati, og siden de har et regionalt selvstyre gjør at Catalonia har egne "tweaks" på nasjonale regler. Kommunale "ajuntaments" i Catalonia kan være vanskelige å håndtere, og det kreves ofte rette og presise katalanske oversettelser av byggesaksdokumenter.
Men i Madrid er det mye mer standardisert og forutsigbart enn i f.eks Catalonia. Madrid-regionen har også meget strenge inspeksjoner i selve byen, mens i enkelte forstadsområder (f.eks. Alcobendas) er det noe mer "avslappet".

Når det gjelder egeninnsats og å bygge enebolig, er Spania mer fleksibelt enn Norge i mange tilfeller. Det er mulig å gjøre en del arbeid selv, men en må likevel ha godkjente prosjekter og arkitektsignaturer for å få byggetillatelse. I Spania må alle byggesøknader signeres av en autorisert arkitekt for å få byggetillatelse.
Elektro- og vanninstallasjoner må ofte utføres av autorisert personell og lokale myndigheter kan også ha spesifikke krav til materialer eller design, spesielt i turistområder eller historiske soner.(mest vanlig i Catalonia/Barcelona)

En fordel er at arbeidskraft og materialer ofte er billigere enn i Norge, så selv om en ikke kan gjøre absolutt alt selv, kan en spare penger på bruk av lokale entreprenører. I områdene rundt Catalonia og Baskerland er korrupsjon og "skjønn" i behandlingen av søknader ikke uvanlig, og i noen områder kan ting gå fort hvis en "kjenner" riktige folk, mens andre steder kan byråkratiet være særdeles tregt.

Så ja, byggeregler og praksis i Spania er definitivt kompliserte, med store forskjeller mellom regioner, mye byråkrati, og et skjæringspunkt mellom formelle regler og uformelle "løsninger".

• Like
Reaksjoner: Benjamin og kirderF