Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

LesGo!

Sersjant
6 Feb 2025
17
7
Jeg skal forsøke å unngå å "knabbe" en annen tråd hvor det diskuteres størrelse på gravemaskin som trengs til drenering.
Så jeg klipper inn to interessante sitater her i denne tråden.

Tror dere disse bølgeplatene er laget av sement? ...eller snakker vi værre saker som asbest osv?

Sjansen er god for at dette er asbestholdige bølgeeternitplater. Var veldig vanlig å bruke mot kjellervegg under terreng for drenering på 1960-tallet.

Jeg har samme type "bølgeplater" langs muren på oversiden av et gammelt uthus/låve jeg har arvet.
Har planer om å sette dette i stand og første steg tenker jeg er å drenere langs denne muren på oversiden av uthuset/låven.
Tidens tann har sørget for at flere av platene har sprekt/knekt og jeg tenker de må fjernes og erstattes med dreneringsplast med knotter og isolasjon, eventuelt drenerende isolasjonsplater.

Platene jeg snakker om ser ut til å være laget av en type fibersement med "tråder".
De kunne like gjerne vært brukt som takdekke som fuktsperre mot mur.
"Bølgene" i platene er ca. 3-4 cm fra topp til bunn.

Hvis dette er asbest, er dette noe jeg kan fjerne på egenhånd?
Altså asbestplater.

Hvis jeg fjerner dette på egenhånd, hvor kan jeg deponere dette?

Ligner litt på denne platen som er det beste eksempelbilde jeg klarte å finne på nett.
- Swisspearl Bølgeplater

De aktuelle platene hos meg er lagt ned i grunnen en gang mellom 1950 og 1970.

bolgeplater.png

Hvis dette er asbest, er dette noe jeg kan fjerne på egenhånd?
Ja, som privatperson så kan du fjerne dette på egenhånd.

Hvis jeg fjerner dette på egenhånd, hvor kan jeg deponere dette?
Det er i hovedsak 2 måter:
- Du graver det ned i hagen og sier ingenting om det.
- Du leverer det på det nærmeste godkjente mottaket (de fleste kommuner tillater private å levere asbestholdig materiale på sine mottak)

Legger inn en liten link fra renovasjonseleskapet i min kommune. regner med at de fleste kommuner gjør det på samme måten

Glør IKS - Asbest

• Love
  • Like
Reaksjoner: LesGo! og Zalo
Har nettopp levert asbestplater fra taktekke selv. De fleste kommuner mottar dette gratis til sitt deponi, som farlig avfall. Det er jo gratis fordi man faktisk ønsker å få inn alt farlig avfall slik at det kan ivaretas på en god måte, fremfor at folk graver det ned. Sjekk kommunens krav til avlevering på websidene deres. Som minimum må du forvente at det skal stables på pall, pakket inn i to lag med byggplast. Hver lag må teipes og forsegles for seg selv med f.eks. dampsperreteip. Det er for at de ansatte på deponiet ikke skal bli eksponert for asbest. Det var en kjip jobb å stable og teipe mens man var full av verneutstyr, men jeg opplevde det som veldig raskt og enkelt å levere på mottaket. En god følelse å bli kvitt driten :)

Jeg kan jo også nevne at kommunen ikke gjør noe annet enn å grave dette ned, ettersom asbest ikke er giftig, kun helseskadelig om man puster inn støvet. Så man kan jo alltids grave det ned selv om man har en stor tomt og gravemaskin tilgjengelig. Forskjellen er at kommunen vet hvor slikt er nedgravd i deponiet, men om man graver ned privat så kan dette komme opp igjen i lyset når en fremtidig eier av eiendommen har lyst til å bygge hagedam, kjøkkenhage eller lignende. Da blir det med ett ganske krevende å håndtere på en god måte.

• Like
Reaksjoner: Neo
I Oslo kan man som privatperson levere 50kg asbest med gjenbruksID.
  • Asbest/eternitt
    • Inntil 50 kilo. Må være forseglet i tre lag plast før levering.
Ellers ingen krav.

Hver person bosatt i Oslo med bankID kan få sin egen gjenbruksID, så med en kone, onkel, tante og behjelpelig nabo så får man fort levert noen hundre kilo med asbest uten kostnad.

ser ut til at det er fordeler ved å bo lang fanden i vold utenfor Oslo :) ingen som bryr seg om vekta på asbest :) .. dog, her på "landsbygda" så gir nå de fleste faen allikevel. og bare graver ned driten. så får de neste generasjonene ta seg av problemet :)

har levert mye rart på det lokale mottaket uten at noen har brydd seg nevneverdig. ingen identifikasjon via Bank ID eller noe som helst

• Haha
  • Like
Reaksjoner: Flynt og Bolt
Asbest og eternitt graver du gjerne ned i egen hage.
Da får asbesten kortest mulig "reiseveg" og minst fare for innånding.

Har selv 800kg asbestplater nedgravet nederst på tomten.
Et sted jeg aldri skal anlegge noe eller dyrke noe.
Min helt egen asbestkirkegård, der altså.

• Like
Reaksjoner: Zalo og lekteren
Kun 50kg i Oslo? Det er jo ingenting! Det er jo knapt tre takplater. Selv leverte jeg nesten 2,5 tonn gratis.

Asbest og eternitt graver du gjerne ned i egen hage.
Da får asbesten kortest mulig "reiseveg" og minst fare for innånding.
Jeg fikk en fagmann til å se på platene og det var definitivt asbest i disse platene mine.
Løsningen ble kortreist i form av leie av gravemaskin og graving av et hull i bakken ned til 2,5 meter dybde.
Så ble asbestplatene forsiktig plukket ned fra vegg samtidig som det ble benyttet beskyttelsesutstyr.
Så nå ligger det "ett tonn" med asbest på 2,5 meters dybde på en plass av tomten solen aldri skinner.
Jeg tok en risikovurdering og det endte med at for å få ned risikoen for "smitte" så valgte jeg en metode som innebar noen få meter med bæring/håndtering av hele plater, lagt i grabben på gravemaskinen, så senket ned i hullet.
Men, det skal asbestplatene ha: de så ut som nye etter at de ble demontert.