- 6 Feb 2025
- 17
- 7
Jeg skal forsøke å unngå å "knabbe" en annen tråd hvor det diskuteres størrelse på gravemaskin som trengs til drenering.
Så jeg klipper inn to interessante sitater her i denne tråden.
Jeg har samme type "bølgeplater" langs muren på oversiden av et gammelt uthus/låve jeg har arvet.
Har planer om å sette dette i stand og første steg tenker jeg er å drenere langs denne muren på oversiden av uthuset/låven.
Tidens tann har sørget for at flere av platene har sprekt/knekt og jeg tenker de må fjernes og erstattes med dreneringsplast med knotter og isolasjon, eventuelt drenerende isolasjonsplater.
Platene jeg snakker om ser ut til å være laget av en type fibersement med "tråder".
De kunne like gjerne vært brukt som takdekke som fuktsperre mot mur.
"Bølgene" i platene er ca. 3-4 cm fra topp til bunn.
Hvis dette er asbest, er dette noe jeg kan fjerne på egenhånd?
Altså asbestplater.
Hvis jeg fjerner dette på egenhånd, hvor kan jeg deponere dette?
Ligner litt på denne platen som er det beste eksempelbilde jeg klarte å finne på nett.
- Swisspearl Bølgeplater
De aktuelle platene hos meg er lagt ned i grunnen en gang mellom 1950 og 1970.

Så jeg klipper inn to interessante sitater her i denne tråden.
Tror dere disse bølgeplatene er laget av sement? ...eller snakker vi værre saker som asbest osv?
Sjansen er god for at dette er asbestholdige bølgeeternitplater. Var veldig vanlig å bruke mot kjellervegg under terreng for drenering på 1960-tallet.
Jeg har samme type "bølgeplater" langs muren på oversiden av et gammelt uthus/låve jeg har arvet.
Har planer om å sette dette i stand og første steg tenker jeg er å drenere langs denne muren på oversiden av uthuset/låven.
Tidens tann har sørget for at flere av platene har sprekt/knekt og jeg tenker de må fjernes og erstattes med dreneringsplast med knotter og isolasjon, eventuelt drenerende isolasjonsplater.
Platene jeg snakker om ser ut til å være laget av en type fibersement med "tråder".
De kunne like gjerne vært brukt som takdekke som fuktsperre mot mur.
"Bølgene" i platene er ca. 3-4 cm fra topp til bunn.
Hvis dette er asbest, er dette noe jeg kan fjerne på egenhånd?
Altså asbestplater.
Hvis jeg fjerner dette på egenhånd, hvor kan jeg deponere dette?
Ligner litt på denne platen som er det beste eksempelbilde jeg klarte å finne på nett.
- Swisspearl Bølgeplater
De aktuelle platene hos meg er lagt ned i grunnen en gang mellom 1950 og 1970.