Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

KiloWatt

Sersjant
19 Sep 2025
13
1
Hei alle!
Jeg (kona) er i gang med oppussing av boligen og skal male flere rom.
Jeg lurer på om det faktisk er stor kvalitetsforskjell på billig maling (f.eks. Harmoni) og dyrere alternativer som Jotun.
Det samme gjelder maleutstyr – er det verdt å betale mer for de dyrere rullene og penslene, eller holder det med rimelige varianter fra byggevarehuset?

Jeg ønsker å finne en god balanse mellom å spare penger og samtidig få et pent, varig sluttresultat.
Hva tenker dere – hvor bør man absolutt ikke spare, og hvor kan man trygt velge rimeligere alternativer?

Hvis jeg skal "legge pengene" i noe, er det i malingen, utstyret eller vektes begge like mye?

lite erfaring med harmoni, men det er stort forskjell på dyreste jotun og billigste biltema og jula. det er det ingen tvil om

det samme for verktøyet i mine øyne. kjedelig å få en vegg full av lo eller børste-hår fordi man vil spare noen kroner på en pensel.

en god pensel kan vare lenge om en tar vare på den :)

• Like
Reaksjoner: KiloWatt
Har god erfaring med Harris sine pensler og ruller fra europris - ikke er kjent merke i Norge, men derimot tilsvarende jotun i UK.

• Like
Er på tredje huset som pusses opp/totalrenoveres nå, og for det første huset kjøpte billig maling og utstyr, typ Infra og Opus. På siste huset er det kun Jotun optimal og maling som gjelder. Og det er det huset som har krevd desidert mest maling med trepanel på absolutt alle vegger. Har gjennom årene erfart at kjedenes egne merkevarer av maling dekker ikke like bra som merkevare. Det er ikke stor forskjell, men da jeg brukte billig så følte jeg at to strøk kanskje ikke var helt tilstrekkelig alle steder, mens med Jotun så er det alltid tilstrekkelig. Du ser det på hvert strøk og hver rull. Men størst forskjell er det i pensler. Kjøper nå alltid Jotun optimal, og ikke engang de røde Jotun-penslene. Samme med ruller. Har prøvd noe veldig billig fra europris og byggmax. De var ganske forferdelige i forhold. Det hjelper ikke når man må dyppe dobbelt så ofte og penselen mister bust over alt, og så har man hundrevis av arbeidstimer med maling fremfor seg. Da er det bedre å male i 400 timer enn i 600 eller mer timer. Det skal være nevnt at det garantert ikke var Harris fra europris som jeg har brukt, så det er godt mulig at dette er et veldig bra alternativ 👍 Min erfaring er i hvert fall at det er bedre å kjøpe skikkelige pensler og ta godt vare på dem, enn å føle at man blir motarbeidet for hvert penselstrøk man står der i time etter time 🙂

• Like
For meg er det glansgrad, rett rulltype vs overflate du maler, og teknikk, som virker å være avgjørende for resultatet.

Supermatt maling er det eneste som går i mitt hus nå, ante ikke hvor dårlig inntrykk glansmaling på vegger faktisk ga før jeg testet samme farge i 3 forskjellige glansgrader ved siden av hverandre på en langvegg.

Rull fylles godt med maling, rulles 1 rullbredde om gangen litt innpå forrige bredde, så utjevning med forrige strøk, før ny påfyll med maling.

Malerkost er det billigste 5 pakning som jeg får tak i, igjen er det teknikk det går på, og jeg bruker kun kost på overganger/lister. Klipper litt vinkel i kosten hvis jeg har behov, men merker at det ikke betyr noe som regel, så lenge jeg moser kosten inn, og drar på langs for å gå en god linje. Trengs heller ikke noe tape da.

Slik jeg har forstått det så er det speilet for mørke farger, og veldig matte malinger, det er stor forskjell på dyre og billig akrylmaling.

Jeg kan anbefale Nordsjø maling. De er mye brukt av profesjonelle malere, men ofte noe billigere enn Jotun.

Jeg har brukt Nordsjø Rezisto ( https://www.nordsjoprofessional.no/no/rezisto-easy-clean ) på stue og kjøkken med godt resultat, og Nordsjø professional 5 ( https://www.megaflis.no/maling/mali...tak/nordsjo-professional-5-veggmaling-bw-10-l ) når jeg skulle male et helt hus i samme farge. Disse er begge gode, profesjonelle malinger som gir fine resultater.

Tips: Hvis du har nyoppsatte gipsvegger eller lignende bruk en grunning som Nordsjø grunning ( https://www.megaflis.no/maling/maling-innendors/grunning/nordsjo-original-grunning-vegg--tak-bw-10-l ). Grunningen er kritthvit slik at det er lett og se alle små hakk, bobler og striper du kan ha der du har sparklet.