Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

Kranglefanten

Kaptein
14 Feb 2025
138
25
Rogaland
En viktig sak som mange ikke er klar over.

"Det er i henhold til den nye forskriften ulovlig å bestemme intervaller for feiing. Kommunen må dokumentere behovet for feiing, og eventuell feiing skal faktureres etter medgått tid. Ilegging av sjablongbasert gebyr er altså ikke lovlig, i følge den tidligere brannmesteren.

– På moderne piper er det egentlig ikke behov for feiing, men sotet må jo tas ut. Det kan man enten gjøre selv, eller feieren kan komme og ta ut sotet. I teglsteinspiper kan det være behov hvert 5. år, men de fleste har ikke behov mer enn hvert 10. år, uttaler han til Ságat."

Betalte ingenting da feieren var innom i fjor.
Forrige eier av huset hadde ikke giddet å svare på SMS fra feieren på mange mange år, så det var godt det endelig ble gjort på vår vakt.

Hos meg kreves feiegebyr inn sammen med kommunale avgifter.
Det samme gjør de der jeg har hytte.

Betyr dette at dette nå er ulovlig virksomhet fra kommunens side?

@Virrum , Det må jo bety det?, kommunen burde jo klare å skille ut hvor mye som går til feiing og da nekte å betale dette iflg rettskraftig dom.

Men jeg er langt ifra noen ekspert på lov og rett.

Fikk faktura på kommunale tjenester i natt:
Branntilsyn, Fritid 1 stk. 1653,-
Feiing pipe 1, Fritid 1 stk. 582,-

Deilig å våkne til en slik faktura etter å ha lest denne tråden i går kveld. :p

betaler 463 kroner i året i min kommune for feiing. eller "feiegebyr" som de kaller det. tror de feier pipa èn gang hvert 5 år, skulle de feid pipa hvert år så ville jo dette kosta enda mer

betaler 463 kroner i året i min kommune for feiing. eller "feiegebyr" som de kaller det. tror de feier pipa èn gang hvert 5 år, skulle de feid pipa hvert år så ville jo dette kosta enda mer

"Tror" ;)

Brannmesteren hevdet jo at stålpipe ikke trenger tilsyn mer enn hver 10'ende år.