Velkommen!
Registrer deg og delta i diskusjonen her på FikseSelv.no - Det er enkelt, trygt og helt gratis!
Registrer ny bruker her !

MekkeMann

Menig
20 Sep 2025
4
0
- Teglstein
- Betongtakstein
- Ståltak
- Asfaltbelegg (takpapp og shingel)
- Noen jeg har utelatt?

Hvilken type taktekking gir lengst levetid og minst vedlikehold her i Norge?

Skifer har desidert lengst levetid, men det er også det dyreste.
Tegl har en forventet levetid på mellom 60 og 80 år, men kan vare lengre. Her er frostskader den største faren for levetiden.
Betong er billig og har en levetid på ca 20-30 år, men det er ikke alle tak som er konstruert for å tåle den høye vekten.
Metalltak har lik forventet levetid som betong, men er lettere og raskere å montere, noen sier at lyden fra regn virker forstyrrende.
Shingel tror jeg har kortest levetid og mest vedlikehold, men er billigst.

Alle tak krever vedlikehold, men det avhenger av lokasjon og om det er natur nærliggende (trær som har blader som faller av om høsten, som igjen øker moseangrep).

• Like
Reaksjoner: MekkeMann
Takk for svar @Fantomtegningen

Det nevnes at tegl har forventet levetid på 60-80 år, mens betong ligger på ca. 20-30 år her i Norge. Kan du utdype hva som typisk gjør at betongtak begrenser seg til den lavere grensen i praksis — er det slitasje på flaten, frostsprengning, innfesting eller andre detaljer?

Hvis jeg har et eksisterende takkonstruksjon med nok bærekraft for betong (eller tegl) – men ønsker lavere vekt og enklere montering – hvor stor “levetids-kostnad” er man typisk villig til å akseptere hvis man velger f.eks. metalltak (ståltak) fremfor tegl? Du nevnte at metalltak har lik levetid som betong. Hva betyr «lik» i tall for deg — 20-30 år, 30-40 år eller mer?

Hvordan påvirker lokale forhold (for eksempel nærhet til trær, skygge, mye løvfall, saltluft osv.) valg av taktekking — har du erfaring med at for eksempel tegl tåler «vanskelige» settinger bedre enn betong eller metall?

Hvis budsjettet tillater at jeg velger tegl, men takkonstruksjonen må forsterkes litt (dvs økt kostnad på statikk og bæring) – mener du at den ekstra kostnaden oppveies av lavere vedlikeholds- og utskiftningskostnader i det lange løp? Har du noen grov tommelfingerregel for “break-even tid” mellom dyrere materiale + koppkostnad og billigere materiale med høyere vedlikeholdsbehov?

Betong tåler slitasjen mindre enn tegl da den her mer rigid og hard. Tegl er leire og sand som er brent i ovn for å bli hardt, mens betong er blanding av sement, sand og vann.
Begge er utsatt for frostspreng, da det som regel forårsakes av våt mose som ligger nederst på taksteinen som fryses når minusgradene kommer.
Ser nå levetid på betong er oppjustert til 30-40 år og stål mellom 30-50 år, opptil 70 år i visse tilfeller (så cirka lik levetid), en stund siden jeg leste meg opp på temaet.

Valget mellom tegl og ståltak kokes ned til levetid/estetikk og kostnad/vekt (enkelte liker utseende til ståltak bedre enn takstein).
Stålplatetak kan forøvrig ha lavere takvinkel, hvis det er relevant.
Med lik levetid tenker jeg at å forvente at begge kan stå like lenge, som i dette tilfellet mellom 30 og 40 år før det er tid for skifte.

Ved lokale forhold som mye skog rundt huset ville jeg ha vurdert ståltak kontra tegl/betong, da løv og mose ikke vil få grep på stålplatene og dermed ikke risikere frostspreng.
Hvis det er noen få trær rundt så ville glassert tegl/betong vært vurdert istedet. Glassert takstein gir vanskeligere grobunn for mose og har en glatt overflate så løv vil ikke ligge lenge, samt at jeg liker bedre utseende på tegl/betong.

Ved takskifte, så er det aller lureste å skifte undertak også, da dette er tross alt laget som holder taket tett. Da er du allerede helt nede med takstolene og da ville jeg absolutt forsterket disse hvis det tillot tegl/betong. Men her må en også undersøke bæreveggene som holder disse om disse også trenger forsterkning.

En huseier skifter som regel taket på huset kun 1 gang i sitt eierskap, en såkalt buy once, cry once greie. Valget avhenger av pris, estetikk og levetid (hvor lenge har du selv tenkt å bo der?), samt gjensalgsverdi. Hvis jeg var på husjakt og valget sto mellom et hus med teglstein på 30 år og et hus med stål på 15 år, så ville jeg ha valgt tegsteinhuset basert på levetiden (veldig grovt framlagt).

Jeg vil nok mest sannsynlig velge glassert teglstein når vår tid kommer, mest på grunn av fred i sinnet at taket vil vare lengre enn vi gjør.

Bare sånn morsomt på siden, så kommenterte en kollega under lunsjen at taket deres nærmet seg 30 år, så han huffet seg en god del. :P

• Like
Reaksjoner: VannKlosett